|
|
קשר עם אישה לא ראויה - ארעי או קבוע?
|
|
קראתי בספר "רשות היחיד" תשובה של הרב לאדם שאחיו הדתי נמצא בקשר עם בחורה חילונית. הרב כתב, שאם לא מצליחים לשכנע אותו שייפרד ממנה, יש לנסות לשכנע אותו שיתחתן איתה, כי זה "הרע במיעוטו". רציתי לחלוק על קביעה זו.
בתורה יש כמה וכמה איסורים על נישואים עם נשים לא ראויות, למשל נישואין עם גויה או נישואין עם גרושתו לאחר שנישאה לאחר: http://www.tora.us.fm/tryg/sug/nyjwayn_aswrym.html
וכן נישואי כהן לגרושה וכד': http://www.tora.us.fm/tryg/sug/mjpxt_hkhn.html
רוב האיסורים האלה חלים רק על נישואין ולא על קשר מחוץ לנישואין, כמו שכתוב בתורה למשל לעניין גויה "ולא תתחתן בם", וכמו שכתב גם הרמב"ם למשל לעניין נישואי כהן: http://mechon-mamre.org/i/5117.htm
מכאן נראה, שהתורה הקפידה יותר על נישואין עם אישה לא ראויה, מאשר על קשר מחוץ לנישואין (אם כי גם זה אסור). אפשר להציע כמה טעמים לכך:
* קשר של נישואין הוא קבוע, וקשה יותר לצאת ממנו.
* קשר של נישואין יוצר קשר גם בין המשפחות, וכך יש יותר סכנה להשפעה שלילית.
* קשר של נישואין מתפרסם יותר בציבור, ובכך נותן לגיטימציה ציבורית לנישואין.
מכל הטעמים האלה נראה, שאם אדם יוצר קשר עם אישה שאינה ראויה לו - עדיף שהקשר הזה יהיה ארעי, ולא יגיע לנישואין.
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
אין הנידון דומה לראייה.
בכל ההוכחות שהבאת יצאת משתי נקודות הנחה מוטעות. ראשונה בהן היא שהמבחן הוא איסור התורה על הנישואין. ברם, לא זה המבחן היחיד. ישנה חשיבות עילאית לנאמנות של בעל לאשתו, ושל יצירת מוסד משפחתי שאינו פרוץ ואינו פונה כל פעם לנשים אחרות, שהיא עומדת עוד לפני ההלכה.
הנחה שניה היא שניתן להקיש מאיסורי גויה על איסור אישה נידה. אין להשוות כלל בין שני התחומים – זו אסורה בנישואין וזו אינה אסורה בנישואין. בוודאי לא תאמר שאין להינשא עם אישה שלא אוכלת כשר, ועדיף לחיות עימה בחיי פריצות בלתי מחייבים !
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
קשר עם אישה לא ראויה - ארעי או קבוע?
|
|
|
|
|
|
|
|
|