יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » עץ דקל ולולב בשמיטה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

עץ דקל ולולב בשמיטה

מתוך: הארץ ומצוותיה » שמיטה פורסם בי"ז באב התשס"א
כבוד הרב דוד לאו שליט"א
שלום וברכה :
ברצוני לשאול את כבודו בבית הכנסת שלנו יש עצי תמרים וברצוני וברצון הקהל המתפללים בבית הכנסת לדעת האם מותר השנה שהיא שנת שמיטה לקחת הלולב ולברך עליו .ואם מותר לקחת את הסכך מאותם העצים וגם אם מותר לקחת מפרי העץ. ותודה מראש בשם מתפללי בית הכנסת דוד אלעזר אור יהודה . ותודה מראש מאת הגבאי באבי שמעון


התשובה:

1. השאלה אודות לולב מארבעת המינים תלויה ראשית בשאלה האם יש בעץ הדקל דיני קדושת שביעית.
במשנה בסוכה (לט,א) שנינו שהקונה לולב מחבירו בשביעית נותן לו אתרוג במתנה, מפני שאינו רשאי לקחת את האתרוג בשביעית, שהרי יש בו קדושת שביעית ואסור לסחור באתרוג. מהמשנה ומסוגיית הגמרא משמע שרק באתרוג יש קדושת שביעית, ואילו בלולב אין. הרמב"ם בפירוש המשנה כתב כן מפורש, וכן רבינו עובדיה מברטנורא.
אך בגמרא בסוכה (לט,ב-מ,א) משמע שרק לולב הגדל בשנה השישית אין בו קדושת שביעית, בשנת השמיטה, אבל לולב שגדל בשביעית יש בו קדושת שביעית. בסוגיה זו דנו רבים. הרמב"ם פסק שאין בו קדושת שביעית, רש"י בסוכה שם, תוס' בבבא קמא (קא,ב) ועוד. מו"ר הגרש"ז אויערבך זצ"ל הכריע שאין קדושת שביעית בלולב (שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' נא אות כג).
לכן מותר לקחת לולב מעץ הדקל, ולצאת בו ידי חובת ארבעת המינים.
אף המחמירים שיש בלולב קדושת שביעית אינם אוסרים לקחת את הלולב ולצאת בו ידי חובה, אלא אוסרים לעשות בו סחורה, אך אם כל אחד לוקח לולב לעצמו, אין לאסור.
(אציין שהירושלמי מסתפק האם אפשר לצאת ידי חובת ארבעת המינים בתוצרת שנת השמיטה, שהרי התורה אמרה "ולקחתם לכם" – דרשו חז"ל "משלכם", כלומר שארבעת המינים חייבים להיות בבעלות מי שנוטל אותם, ואילו פירות שביעית הם הפקר. בכל זאת ההלכה היא שיוצאים בהם ידי חובה).
2. סכך מארבעת המינים – להלכה אסור להסיר מהצומח עלים או ענפים כשעושה זאת למטרת חיזוק הצמח ועידוד הצמיחה. (שביעית פרק ב משנה ב). אבל מותר לכרות ענפים לצורך סכך, אם אינו מתכוון לתועלת הצמח. בספר דרך אמונה מעיד הגר"ח קנייבסקי (הל' שמיטה ויובל פ"א ציון הלכה אות רפג) שהחזון איש התיר לקצוץ סכך בשביעית, ואמר שכיוון שאינו בקי לעשות זאת באופן שישביח את האילן, אין זו זמירה האסורה.
למעשה, מפני שתכרתו את הענפים אחרי ראש השנה, כבר אין איסור שמיטה, ומותר להשתמש בענפי הדקל.
3. פרי הדקל נקרא "קור", בתחילתו הוא רך וראוי לאכילה, אחר כך מתקשה ואינו ראוי.
להלכה, הפרי קדוש בקדושת שביעית, וקדושת השביעית חלה עליו כשהוא רך וראוי לאכילה. אחרי שהתקשה כבר אינו אסור, מפני שאינו אוכל.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על עץ דקל ולולב בשמיטה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines