|
|
אם "חייך קודמים" למה נאמר "כמוך"?
|
|
ע"פ הכלל "חייך קודמין" נקבעה הלכה, שאדם בדרך-כלל אינו חייב להפסיד כדי לעזור לחבירו, גם אם ההפסד שלו יהיה קטן יותר מהרווח של חברו.
אם כך, מדוע נאמר "ואהבת לרעך *כמוך*", והרי האדם אינו חייב לאהוב את חבירו (=לרצות בטובת חבירו) כמו שהוא רוצה בטובת עצמו, אלא פחות מכך?
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
יש הבדלים רבים בין מה שניתן ללמוד מהכלל של "שלך קודם" לבין ואהבת לרעך כמוך. "ואהבת" הוא מצוות עשה, וה"כמוך" מגדיר את החובה המוטלת על הגברא – אינך חייב לאהוב את חברך יותר מאשר אתה אוהב את עצמך. ברם בכלל זה אין הגדרה, לדוגמה, הפוטרת אותך מבחינה משפטית מלאו.
לעומת זאת, חייך קודמים אומר כי אין חובות מסוימים מוטלים עליך, אפילו אם מדובר בלאו. דוגמה לדבר נמצאת בהשבת אבידה. לו לא היה הכלל של חייך קודמים לא היה אדם נפטר מחובת השבת האבידה גם אם היה נגרם לו הפסד, שכן אין ואהבת פוטר אותו מחובה זו. לאחר שהתורה הגדירה שאין אתה חייב להפסיד כדי לקיים מצווה למען חברך - אדם פטור בשעה שמלאכתו מרובה משל חבירו.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
אם ''חייך קודמים'' למה נאמר ''כמוך''?
|
|
|
|
|
|
|
|
|