איזה בן-הדד זה?

קוד: איזה בן-הדד זה? בתנ"ך

סוג: לא גמור

מאת: צחור; אלכס

אל: שיעורשת; לא גמור

> צָּחוֹר אומר / ת :

מי שרוצה חידת היום היא :

> צָּחוֹר אומר / ת :

ירמיהו מט 27 וְהִצַּתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת דַּמָּשֶׂק וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד

> צָּחוֹר אומר / ת :

איזה בן הדד זה

> צָּחוֹר אומר / ת :

בן טברמון או בן חזאל

> צָּחוֹר אומר / ת :

???

אליסף אומר / ת :

אותו אחד שבזמן נבוכדנצאר

> צָּחוֹר אומר / ת :

וואלה זו בדיוק השאלה

אליסף אומר / ת :

שניהם היו בזמנו ?

> צָּחוֹר אומר / ת :

אלכס אומר שלא

> צָּחוֹר אומר / ת :

אתה יודע משהו ?

אלכס אומר / ת :

אמרתץי שזה לא בן חזאל

> צָּחוֹר אומר / ת :

שיש בין חזאל לנ " נ מאה שנים

אלכס אומר / ת :

יותר אפילו בהרבה

> צָּחוֹר אומר / ת :

יכול להיות שחרבן ארם היה לפני חרבן שומרון ?

אלכס אומר / ת :

יש אחרי את שושלת יהוא שזה 4 מלכים ובסוף נחרבת שומרון , שזה היה בתקופת חזקיהו , אחרי חזקיהו יש את מלכות מנשה 55 שנה ואת אמון ואת יאשיהו יואת בניו שזה סה " כ יותר ממאתיים שנה בסוף

> צָּחוֹר אומר / ת :

האם יכול להיות שארם נחרבה לפני כן ?

> צָּחוֹר אומר / ת :

חוצמזה ירמיהו מט 27 וְהִצַּתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת דַּמָּשֶׂק וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד הפסוק מדבר על ארמונות של בן הדד לא דוקא עליו עצמו

> צָּחוֹר אומר / ת :

האם מישהו יודע אם אחד מבן - ההדדים בנה ארמונות ?

אלכס אומר / ת :

בן הדד הוא בכלליות המלך של ארם בדיוק כמו שפרעה הוא מלך מצרים

אליסף אומר / ת :

נכון

> צָּחוֹר אומר / ת :

לא נכון יש בן הדד גם לאדום

אלכס אומר / ת :

מה ? מי זה ?

> צָּחוֹר אומר / ת :

זה כמו להגיד שירבעם הוא כזה לשומרון

אליסף אומר / ת :

אבל כאן מדובר על ארם ...

אלכס אומר / ת :

לא , זה שם שהיה ניתן למלכים בארם

> צָּחוֹר אומר / ת :

יש בן הדד לאדום אני יכולה לחפש לך

> צָּחוֹר אומר / ת :

היו רק שניים כאלו

> צָּחוֹר אומר / ת :

בדיוק כמו שהיו שני ירבעמים בשומרון

> צָּחוֹר אומר / ת :

זה לא אומר שירבעם זה שם קבוע לכל המלכים

> צָּחוֹר אומר / ת :

( במיוחד כשבתנ " ך מצוינים שמות נוספים למלכי ארם : חזאל , הדדעזר , רצין , כושן רשעתיים )

> צָּחוֹר אומר / ת :

גם נאמר : " וימלוך בן הדד תחתיו " על חזאל ( לא פסוק מדיוק )

> צָּחוֹר אומר / ת :

לא נאמר בשום מקום וימלוך פרעה תחת מישהו

> צָּחוֹר אומר / ת :

מל ”ב ח 9 וַיֵּלֶךְ חֲזָאֵל לִקְרָאתוֹ וַיִּקַּח מִנְחָה בְיָדוֹ וְכָל טוּב דַּמֶּשֶׂק מַשָּׂא אַרְבָּעִים גָּמָל וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר בִּנְךָ בֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם שְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה

אלכס אומר / ת :

כי לא מסופר לנו בתנ " ך בכלל על הסיפורים בבית המלוכה במצרים בגלל כל מני סיבות , ספרתי 4 בן הדדים

> צָּחוֹר אומר / ת :

רגע

> צָּחוֹר אומר / ת :

של ארם ?

אלכס אומר / ת :

הדד זה היה האל שלהם , ושימי לב שיש אפילו את הדד עזר

> צָּחוֹר אומר / ת :

יכול להיות אבל זה בטוח לא שם קבוע למלכים

> צָּחוֹר אומר / ת :

מל ”ב יג 24 וַיָּמָת חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיִּמְלֹךְ בֶּן הֲדַד בְּנוֹ תַּחְתָּיו

> צָּחוֹר אומר / ת :

זה בפרוש שם פרטי !

> צָּחוֹר אומר / ת :

מל ”ב יג 3 וַיִּחַר אַף יְקֹוָק בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּתְּנֵם בְּיַד חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וּבְיַד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל כָּל הַיָּמִים

אלכס אומר / ת :

חזאל לא היה מהשושלת של המלכים להזכירך

אלכס אומר / ת :

כשהוא נהיה מלך , אז הוא קרה לבן הנולד לו בשם המוקבל שהיה לקורא למלכים

> צָּחוֹר אומר / ת :

מה אם רצין

> צָּחוֹר אומר / ת :

מה אם כושן רשעתיים ?

אלכס אומר / ת :

הם היו בתקופה אחרת , ארם השתנה לחלוטין , הם אפילו זזו קצת בנחלה שלהם

> צָּחוֹר אומר / ת :

( מתי רצין היה לפני או אחרי ?)

> צָּחוֹר אומר / ת :

( הי , יש למישהו תשובה ? זו היתה שאלה של חוסר ידע )

> צָּחוֹר אומר / ת :

רצין היה אחרי !

> צָּחוֹר אומר / ת :

מה שאומר שהיתה ארם אחרי בן הדד השני ( בן חזאל )

> צָּחוֹר אומר / ת :

השאלה היא האם ייתכן שארם נחרבה ונבנתה ?

> צָּחוֹר אומר / ת :

או שכנראה מדובר רק בארמונות של בן הדד

אלכס אומר / ת :

יכול להיות שגם רצין לא היה מהשושלת

אלכס אומר / ת :

מתי היא נחרבה לפי דעתך ומתי היא נבנתה ?

> צָּחוֹר אומר / ת :

לא יודעת

> צָּחוֹר אומר / ת :

אבל זו יכול להיות אופציה ?

> צָּחוֹר אומר / ת :

?!

אלכס אומר / ת :

כבר אמרתי לך שהיו כמה ארם ובטוח שמהי מהן נחרבה

> צָּחוֹר אומר / ת :

נכון

> צָּחוֹר אומר / ת :

אבל בתנ " ך מוזכרות מספר " ארמ " ים

> צָּחוֹר אומר / ת :

וכנראה ארם סתם זו אחת מהן

> צָּחוֹר אומר / ת :

לא נראה לי הגיוני שיאמרו ארם סתם על כמה

אלכס אומר / ת :

ארם היה אדם :

אלכס אומר / ת :

בראשית י 22: " בני שם עילם ואשור וארפכשד ולוד וארם "

אלכס אומר / ת :

בראשית כב 21: " את עוץ בכרו ואת בוז אחיו ואת קמואל אבי ארם "

> צָּחוֹר אומר / ת :

נכון וממנו ( מאחד מהם או משניהם לא חשוב בדיוק ) יצא עם " ארם "

אלכס אומר / ת :

ועל שמו נקראו הרבה ערים

> צָּחוֹר אומר / ת :

באנציקלופדיה בריטניקה אומרים שעצם ארם זה כמה שבטים ביחד

אלכס אומר / ת :

נו את רואה

> צָּחוֹר אומר / ת :

ז " א ארם צובא וארם בית רחוב ועוד כמה כל אחד הוא שבט שמרכיב את ארם

אלכס אומר / ת :

לא

אלכס אומר / ת :

הם כמה שבטים שאולי מרכיבים עם אחד , זה מה שהתכוונת ?

> צָּחוֹר אומר / ת :

אבל ארם צובא מוזכר בתנ " ך כארם צובא וכנ " ל ארם בית רחוב וכנ " ל ארם נהריים

> צָּחוֹר אומר / ת :

( וגם ארם דמשק )

> צָּחוֹר אומר / ת :

לכן הגיוני שכשמוזכרת ארם סתם יהיה כנראה אחד מהם

> צָּחוֹר אומר / ת :

הבולט ביותר

אלכס אומר / ת :

לא

אלכס אומר / ת :

אפשרות אחרת :

אלכס אומר / ת :

ארם זה עם ולפעמים לאחר שאומרים את שם העיר מזכירם את הארץ שהעיר שייכת אליה

אלכס אומר / ת :

כמו אני שואל אותך : צחור איפה את גרה ? ואת עונה לי אני גרה בירושלים , ישראל

> צָּחוֹר אומר / ת :

לא נכון דוגמא : שמ ”ב ח 5 *2 וַתָּבֹא אֲרַם דַּמֶּשֶׂק לַעְזֹר לַהֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ צוֹבָה וַיַּךְ דָּוִד בַּאֲרָם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף אִישׁ

> צָּחוֹר אומר / ת :

כל אחת היא ארץ בפני עצמה

> צָּחוֹר אומר / ת :

( יש עוד פסוקים כאלו אם אתה רוצה )  

תגובות