שמור על הרגליים ועל ההרגלים

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד26 פַּלֵּס מַעְגַּל רַגְלֶךָ, וְכָל דְּרָכֶיךָ יִכֹּנוּ.

 סגולות

פַּלֵּס (יישר ותקן) מעגל (מסלול-הליכה) לרגליך, ואז בכל דרכיך תהיה נכון (יציב ובריא);      פַּלֵּס (שקול ואַזֵּן) את מעגל הרגליך (סדר-היום הקבוע שלך), קבע עיתים וזמנים לכל מטרה, ואז כל דרכיך  יעמדו על כנן ביציבות - תצליח להתמיד עד שתשיג את מטרותיך.

 מצודות

ראה לפלס (ליישר) מעגל רגליך, ולא תלך כפי הקרי וההזדמן, ואז יהיו כל דרכיך נכונים.


 עצות

הפסוק מדבר על שמירת הרגליים ואפשר לפרשו בכמה דרכים:

1. מבחינה ביולוגית - לשמור על כושר גופני ע"י הליכה. צריכה להיות שקולה ומותאמת למצב הבריאותי של האדם, ולכן הפסוק מלמד שיש לפלס - לשקול ולאזן את מעגל רגלנו - המסלול המחזורי שבו אנחנו הולכים ברגלינו.

2. מבחינה נפשית - מעגל רגלך הוא משל להרגלים הקבועים ולסדר היום הקבוע שלנו (ראו מעגל). כדי לשמור על בריאות הנפש, יש לפלס - לשקול היטב ולשמור על איזון בהרגלים הקבועים שלנו, לדאוג שבסדר היום שלנו יש מקום קבוע לכל נושא שחשוב לנו להתקדם בו.

כשאדם אינו חושב על סדר היום שלו, ומתנהל באופן אקראי לפי הרגש, הוא עלול להקדיש זמן רב מדי למטרות מסויימות ולהזניח מטרות אחרות. כך, ייתכן שיצליח להגשים רק חלק ממטרותיו. רק אם יתכנן לעצמו סדר יום מאוזן, יהיה בטוח שהוא מתקדם כראוי בכל אחת ממטרותיו, ואז יתקיים בו הפסוק "וכל דרכיך ייכונו".

3. ומבחינה רוחנית - "יש מקומות של פגעים רעים, שמאבדים את האדם מחיי העולם הזה ומחיי העולם הבא, ולכן קודם שישים לדרך פעמיו, יפלס בפלס שכלו אם הוא מעגל טוב... אבל אם ידע שהוא מעגל רע, כמו שוק של זונות או מקום הטינופת, ימנע את רגלו ממנו, כי אין השכינה עמו..." (רמ"ד ואלי).

 הקבלות

פסוקים רבים נוספים עוסקים בשמירה על הרגליים וההרגלים:   לא ללכת עם אנשים חוטאים ומפתים, משלי א15-16: "בְּנִי! אַל תֵּלֵךְ בְּדֶרֶךְ אִתָּם, מְנַע רַגְלְךָ מִנְּתִיבָתָם. כִּי רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרוּצוּ, וִימַהֲרוּ לִשְׁפָּךְ דָּם" (פירוט);   לא ללכת עם נשים חוטאות ומפתות, משלי ה5: "רַגְלֶיהָ יֹרְדוֹת מָוֶת, שְׁאוֹל צְעָדֶיהָ יִתְמֹכוּ";   לתכנן את הדרך בחכמה ואז לבקש את עזרת ה', משלי ג23-26: "אָז תֵּלֵךְ לָבֶטַח דַּרְכֶּךָ וְרַגְלְךָ לֹא תִגּוֹף... כִּי ה' יִהְיֶה בְכִסְלֶךָ וְשָׁמַר רַגְלְךָ מִלָּכֶד" (פירוט);  לא ללכת למקומות מסוכנים ומזיקים, משלי ו28: "אִם יְהַלֵּךְ אִישׁ עַל הַגֶּחָלִים, וְרַגְלָיו לֹא תִכָּוֶינָה?!" (פירוט);   לא להתנהג בחיפזון מוגזם, משלי יט2: "גַּם בְּלֹא דַעַת נֶפֶשׁ לֹא טוֹב, וְאָץ בְּרַגְלַיִם חוֹטֵא" (פירוט);  לא לסמוך על שליחים כסילים, משלי כו6: "מְקַצֶּה רַגְלַיִם, חָמָס שֹׁתֶה, שֹׁלֵחַ דְּבָרִים בְּיַד כְּסִיל" (פירוט).

 דקויות

שלוש רמות לשמירה על הרגליים

הפסוק מדבר על שמירת הרגליים, וגם כאן ניתן לפרש בשלוש רמות:

1. ביולוגית - להפעיל את הרגליים, להיות בתנועה. מחקרים (https://www.hidabroot.org/article/211295) מראים שהליכה ברגל במשך 30-45 דקות ביום משפיעה לטובה על לחץ הדם, בריאות הלב, המשקל, מצב הרוח, הפעילות הקוגניטיבית, והפחתת הסיכוי לסרטן.   ההליכה צריכה להיות שקולה ומותאמת למצב הבריאות, ולכן יש לפלס - לשקול ולאזן את מעגל רגלך - את מסלול ההליכה שלך, ואז ההליכה תשפיע לטובה על כל דרכיך.

אם כבר יש מחקרים המראים את חשיבות ההליכה - מה מוסיף הפסוק שלנו? -- בספר מִשְלֵי, כל פסוק הוא מָשָל. גם בפסוק שלנו, בריאות הגוף היא משל לבריאות של רבדים גבוהים יותר באדם:

2. נפשית והתנהגותית - מעגל רגלך הוא משל להרגלים מחזוריים הנמצאים בסדר-היום הקבוע. יש לפלס - לשקול ולאזן את ההרגלים הקבועים שלך, לקבוע עיתים לכל נושא שחשוב לך להתקדם בו.    כשלא מתכננים סדר-יום, ומתנהלים באקראי לפי הרגש, עלולים להקדיש זמן רב מדי למטרות מסויימות ולהזניח מטרות אחרות. אולם אם תפלס ותאזן את סדר היום, תקדיש זמן קצוב לכל נושא, תצליח להתקדם בכל המטרות, וכל דרכיך ייכונו.

3. ורוחנית - כמו שהליכה יומית תורמת לבריאות הגוף, כך גם לימוד תורה יומי תורם לבריאות הנפש;   וכמו שיש לפַלֵּס ולשקול את ההליכה מבחינה גופנית, כך יש לשקול גם מבחינה רוחנית, כי "יש מקומות של פגעים רעים, שמאבדים את האדם מחיי העולם הזה ומחיי העולם הבא, ולכן קודם שישים לדרך פעמיו, יפלס בפלס שכלו אם הוא מעגל טוב... אבל אם ידע שהוא מעגל רע, כמו שוק של זונות או מקום הטינופת, ימנע את רגלו ממנו, כי אין השכינה עמו..." (רמ"ד ואלי).

מה זה פַּלֵּס?

1. פלס - מלשון פֶלֶס = מאזניים, כלומר, שמור על איזון בכל תחומי החיים: "כללו של דבר, ילך במדה הבינונית שבכל דעה ודעה, עד שיהיו כל דעותיו מכוונות באמצעות; והוא ששלמה אמר פלס מעגל רגליך וכל דרכיך יכונו" (רמב"ם, הלכות דעות ב ז; הרמב"ם מצטט פסוק זה כסיכום לשני פרקים המפרטים את עיקרון "דרך האמצע"). הפירוש מתאים לפסוק הבא: "אַל תֵּט יָמִין וּשְׂמֹאול, הָסֵר רַגְלְךָ מֵרָע" - אל תסטה ימינה או שמאלה אלא הישאר באמצע, כך תימנע מהרגלים רעים.

2. פלס - מלשון פֶלֶס = כלי למדידת משקל, כלומר, שקול ובדוק בכל מצב מהי הבחירה העדיפה, קבע סדרי-עדיפויות: "שקול מצות ועיין בהן: איזו מצוה גדולה, ועשה הגדולה" (רש"י על תלמוד בבלי מועד קטן ט א; פירוש רש"י על "עין יעקב" שם הוא הפוך לגמרי, וצריך עיון); "שקול דרכך, הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה, ואז כל דרכיך יכונו" (רש"י). לא לפעול באקראי או לפי רגש, אלא לשקול בהגיון במה עדיף להשקיע (מצודות).

3. פלס - מלשון פֶלֶס של בנאים, שתפקידו לוודא שהקרקע ישרה, כלומר: יַשֵּר את מנהגיך והרגליך (ראו מצודת-ציון): "צריך האדם להיות מתבונן בשכלו תמיד בכל זמן ובזמן קבוע לו בהתבודדו, מה הוא הדרך האמיתי לפי חק התורה שהאדם צריך לילך בו. ואחר כך יבוא להתבונן על מעשיו אם הם על הדרך הזה אם לא, כי על ידי זה ודאי שיהיה לו נקל לטהר מכל רע וליישר כל דרכיו. וכמו שהכתוב אומר: פלס מעגל רגליך וכל דרכיך יכונו, ואומר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'." (מסילת ישרים ג - מידת הזהירות).

4. ועל-דרך הדרש, פלס מלשון מִפְלָס ומלשון פִּלּוּס דרך חדשה. בעולם התורה, לא מספיק לשמור על סדר-יום קבוע, כי זה עלול לשחוק ולשעמם ולהפוך ל"מצוות אנשים מלומדה". צריך בכל פעם להתגבר על הרגלים ישנים ולפלס דרכים חדשות. להעלות את המפלס ולהוסיף אתגרים חדשים. לא ללכת במעגל שטוח, אלא בתנועה לוליינית העולה מעלה מעלה (ע"פ גליה).

"פלס - ענין יושר, ועל-שום-זה נקרא מטה המאזנים (): פלס ומאזני וגו', לפי שבו מיישר המשקל." (מצודת ציון).

 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות