הברכה והשמחה - ביחסיך עם אשתך

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ה    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   סיכום 
ה18 יְהִי מְקוֹרְךָ בָרוּךְ, וּשְׂמַח מֵאֵשֶׁת נְעוּרֶךָ;

 סגולות

מקור המים שלך יהיה ברוך ונובע מים בשפע;

[והנמשל:] אתה תשמח ותהנה עם אשתך, כמו בימי נעוריך -

 מצודות

מקורך (אשתך) תהא ברוכה וחביבה בעיניך, ושמח מאהבת אשת נעוריך -


 עצות

1. אדם המתרחק מנשים זרות, ואינו מתפתה להסתכל עליהן או לדבר עמן דברי חיבה או ליגוע בהן, זוכה לברכה ושמחה בנישואיו.

הפסוק נמצא בסופו של פרק ה, המזהיר את הנער מפני נשים זרות המפתות אותו להתנשק עמן. הנער מעוניין להשיג אהבה והנאה בדרך הקלה, אך החכם מזהיר אותו שהדרך הזאת תוביל אותו לחיי צער וסבל (פירוט). האושר האמיתי נמצא כשמשקיעים דווקא בסביבה הקרובה.

מקור = מאגר של נוזלים, במקרה זה הכוונה לנוזלי הרחם של האשה או הזרע של האיש.

יהי מקורך ברוך = אם תתרחק מנשים זרות, תהיה ברכה בינך לבין אשתך, יהיה לכם קשר גופני טוב שיוביל גם לפריה ורביה (מצודות, רמ"ד ואלי).

ושמח מאשת נעוריך = אם תתרחק מנשים זרות, תהיה ברכה באהבה שבינך לבין אשתך, יהיה לכם קשר רגשי טוב שיוביל לשמחה.

2. ניתן לפרש את הפסוק גם כמשל לשמחה והנאה רוחנית: "אשת נעוריך - היא התורה שלמדת מנעוריך" (רש"י על-פי רבי שמואל בר נחמני במדרש משלי). וכך סיפר הרב רונן חזיזה (חמש דקות תורה ביום, ג תמוז ה'תשס"ט): שני חברים סיימו את שירותם הצבאי ונסעו למזרח הרחוק. באחד המקומות התלבטו לאן להמשיך בטיול. הם התווכחו מעט, עד שהודי אחד פנה אליהם וסיפר להם על "מקדש" שבו יושבת אישה שאומרת דברים נסתרים לכל מי שנכנס אליה, מעין מגדת עתידות, צריך לכתוב לה את השאלה והיא עונה. הם התלהבו מהרעיון. אחד ישב וכתב את השאלה. הוא חשב לעצמו: אם היא יודעת עתידות, לא יזיק אם אכתוב לה את השאלה בעברית, היא אמורה להבין... הוא מסר את הפתק לנער המשרת, ולאחר שהכניס את הפתק ל"נביאה" הוא חזר חיוור ואמר שהיא קוראת להם פנימה. כשעמדו מולה, אמרה להם: "לפי הכתב אני רואה שאתם שייכים לעם ישראל - העם הנבחר. אין לכם מה לחפש כאן! מקומכם הוא בארץ הקדושה ובמסורת אבותיכם שעמדו בהר סיני! לכו הביתה!". הם היו מופתעים וחזרו לארץ, והיום ברוך ה' הם אנשים יראי שמים ושומרי מצוות. זהו סיפור אחד מתוך אלפי סיפורים על אנשים שהלכו רחוק כדי למצוא את האמת, ושכחו לבדוק את המקור בשורש שלהם שהוא היהדות... בא שלמה המלך ואומר: יהי מקורך ברוך - תבדוק את המקור שלך! ותמצא שהוא ברוך, וממילא ושמח מאשת נעוריך - זוהי היהדות שאליה נולדת בתור נער. שם שמחתך ושם הצלחתך.

 הקבלות

1. ה' אמר לאברהם אבינו שירבה את צאצאיו ויברך אותו, בראשית יב2: "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ, וֶהְיֵה בְּרָכָה" (פירוט). במשך זמן רב הוא לא זכה לצאצאים משרה אשתו, ולכן לקח את הגר והוליד ממנה את ישמעאל. אולם, כששרה ביקשה לגרש את ישמעאל כדי שלא ישפיע לרעה על יצחק בנה, בראשית כא12: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם: אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ, כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ, כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע" (פירוט). הברכה שהבטחתי לך תבוא דרך אשת נעוריך - שרה.

2. הפסוק שלנו מציג את הקשר עם אשת הנעורים כניגוד לקשר עם אישה זרה. רעיון דומה נמצא במשלי יח22: "מָצָא אִשָּׁה - מָצָא טוֹב, וַיָּפֶק רָצוֹן מה'": מי שמצא אישה בנעוריו, קל לו יותר להיות טוב ורצוי לפני ה', כי הוא משתמש ביצריו למטרה שלשמה נבראו - יצירת משפחה (ע"פ מצודות שם). המשפחה תומכת בהתפתחות האדם בהתאם לתכנית האלהית, בראשית א27: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ... זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם" (פירוט).

3. הנביא מלאכי הוכיח את בני ישראל על כך שהם בוגדים בנשותיהם היהודיות ולוקחים נשים נכריות. התוכחה שלו מסתמכת על הביטויים הנזכרים בפרקנו, מלאכי ב14: "וַאֲמַרְתֶּם 'עַל מָה?' עַל כִּי ה' הֵעִיד בֵּינְךָ וּבֵין אֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ, אֲשֶׁר אַתָּה בָּגַדְתָּה בָּהּ, וְהִיא חֲבֶרְתְּךָ וְאֵשֶׁת בְּרִיתֶךָ. וְלֹא אֶחָד עָשָׂה וּשְׁאָר רוּחַ לוֹ, וּמָה הָאֶחָד מְבַקֵּשׁ זֶרַע אֱלֹהִים, וְנִשְׁמַרְתֶּם בְּרוּחֲכֶם וּבְאֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ אַל יִבְגֹּד".

4. הביטוי אשת נעורים נזכר גם כמשל לאומה הישראלית, ישעיהו נד6: "כִּי כְאִשָּׁה עֲזוּבָה וַעֲצוּבַת רוּחַ קְרָאָךְ ה', וְאֵשֶׁת נְעוּרִים כִּי תִמָּאֵס אָמַר אֱלֹהָיִךְ".

5. פריון כברכה לאיש ירא ה' נזכר גם בתהלים קכח3: "אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ, בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ".

 דקויות

מהו מקורך?

מקור הוא מאגר של נוזלים. בהמשך לפסוקים הקודמים, אפשר לפרשו בכמה רבדים:

1. מאגר-מים כמשמעו, כמו בהושע יג15: "וְיֵבוֹשׁ מְקוֹרוֹ, וְיֶחֱרַב מַעְיָנוֹ" (פירוט). כשתשקיע בפיתוח מקורות המים הפרטיים שלך ולא תגזול את של אחרים, תהיה בהם ברכה והם ינבעו מים בשפע.

2. משל לרחם האישה, כמו בויקרא כ18: "וְהִוא גִּלְּתָה אֶת מְקוֹר דָּמֶיהָ", או למקור הזרע של האיש, שהחיבור ביניהם יוצר ילדים מקוריים שעדיין לא היו בעולם. כשתשקיע בפיתוח הקשר עם אשתך, תהיה ברכה בקשר הזוגי שלכם.

בצלע הראשונה הברכה היא בתחום הגופני - יהי מקורך ברוך, ובצלע השניה הברכה היא בתחום הנפשי - ושמח מאשת נעוריך.

3. משל לתורה וחכמה, כמו במשלי יג14: "תּוֹרַת חָכָם מְקוֹר חַיִּים" (פירוט), משלי יד27: "יִרְאַת ה' מְקוֹר חַיִּים" (פירוט). כשתשקיע ברעיונות שלך ולא תגזול את של אחרים, תראה ברכה ותזכה לרעיונות חדשים.   יהודים רבים יוצאים לחפש "הארה" רוחנית במקומות מרוחקים, ודווקא שם מגלים שהאור נמצא קרוב אליהם, "אשת נעוריך - היא התורה שלמדת מנעוריך" (רש"י על-פי רבי שמואל בר נחמני במדרש משלי. רונן חזיזה,  חמש דקות תורה ביום, ג תמוז ה'תשס"ט).

מדוע דווקא אשת נעוריך?

1. אשת נעוריך - כי אדם יכול לשמוח באמת, רק עם האשה שהתחתן עמה כשהיה נער: "אין אדם מוצא קורת רוח אלא מאשתו ראשונה" (רב יהודה, בבלי יבמות סג ב, בבלי סנהדרין כב א).   מדוע? כי במשך החיים הגוף הולך ומתבלה, ונכנסים לשגרה משעממת של עבודה ומחוייבויות אחרות; אך אם מתחתנים בגיל הנעורים, נותר הזיכרון של הגיל הצעיר והרענן יותר, כשהגוף עוד היה במיטבו, וכן האהבה הייתה במיטבה ועוד לא היו כל המחויבויות של הגיל המאוחר יותר (ע"פ חגי הופר).

- אולם, המציאות מראה שישנם זוגות רבים המוצאים קורת-רוח רבה דווקא בזיווג שני.

2. אשת נעוריך היא אישה הגורמת לך להרגיש צעיר, כאילו חזרת לימי נעוריך, כדברי המשורר "זו ילדותי השניה, עול השנים כבר נשכח. זו ילדותי השניה, ליבי נפתח..." (אהוד מנור).

נעורים הם גם משל - נער בספר משלי הוא אדם צעיר וחסר ניסיון, העושה טעויות ושטויות. אשת נעוריך היא אישה המאפשרת לך להתנהג כמו נַעַר, הגדל ומתפתח ומתחדש ולומד מתוך הטעויות, וכמו שנאמר בפסוק הבא "בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד" (פירוט). מי שמצא אישה כזאת, יוכל להיות שמח בכל עת.

 פרק ה    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות