אמינות והתמדה מביאות ברכה; התעשרות מהירה מביאה צרה

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק כח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28 
כח20 אִישׁ אֱמוּנוֹת - רַב בְּרָכוֹת, וְאָץ לְהַעֲשִׁיר - לֹא יִנָּקֶה.

 סגולות

איש המקפיד על אמינות ונאמנות בעסקיו יזכה להרבה ברכות;   אולם האץ (דוחק וממהר) להעשיר ללא הקפדה על אמינות ונאמנות, לא יינקה מקללות.

 מצודות

איש המתעסק באמונה, ולא ירמה את הבריות, מעותד הוא לרב ברכות;   אבל האץ (ממהר) להעשיר את עצמו, לא יחדל מלרמות, לא יהיה נקי מהגמול הראוי.


 עצות

יש לכם עבודה טובה עם תנאים טובים והסכם העסקה לשנה מראש. ואז בא מישהו מחברה מתחרה ומציע לכם לעבור אליהם ולקבל משכורת גבוהה יותר. מה תגידו? לפי ספר משלי ראוי, כנראה, להגיד לא:

איש אמונות רב ברכות = אדם נאמן להתחייבויותיו ומתמיד בעבודתו יזכה לברכות רבות ויצליח במעשיו.

אץ = חסר סבלנות;   אץ להעשיר לא ינקה = מי שדוחק וממהר להתעשר, ואין לו סבלנות להרוויח את עשרו בהדרגה, לא יצליח להינצל מצרות ומפשעים. גם אם יקבל משכורת גבוהה יותר במקום העבודה החדש, הרווחים לא יישארו בידו לאורך זמן - ייתכן שהחברה תפשוט רגל או תפטר אותו, או שהוא יאבד את הכסף באופן אחר.

 הקבלות

1. הביטוי לא ינקה נזכר גם בתורה בהקשר של חוסר אמינות, שמות כ6: "לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא, כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא".

הביטוי לא ינקה נזכר גם אחרי 13 מידות הרחמים, שמות לד7: "נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עון וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה": "לפי שי"ג מידות של רחמים מתנהגים ממנו ית' עם כל בני אדם, אפילו עם רשע וחוטא, שאם לא כן אין העולם יכול להתקיים. אבל עם מעוול וחומס אינם מתנהגים, לפי שהצעקות מרובות של כמה עשוקים, והם המונעים את הרחמים.   וכבר ידוע שי"ג מידות של רחמים מסיימין במידת ונקה, ותכף סמוך לו מידת לא ינקה, והיא המתנהגת עם מעוול וחומס" (רמ"ד וואלי).

2. הפסוק קשור לפסוק הקודם, משלי כח19: "עֹבֵד אַדְמָתוֹ יִשְׂבַּע לָחֶם וּמְרַדֵּף רֵקִים יִשְׂבַּע רִישׁ" (פירוט): מי שעובד את אדמתו באמונה (התמדה, יושר, בטחון בה') ישבע לחם, ומי שרודף אחרי דברים חסרי-תועלת במטרה להתעשר מהר - ישבע דלות ומחסור.

3. פסוק נוסף מלמד על חשיבות הנאמנות, משלי כז18: "נֹצֵר תְּאֵנָה - יֹאכַל פִּרְיָהּ, ושֹמֵר אֲדֹנָיו - יְכֻבָּד": מי ששומר על בוס אחד, ואינו מחליף בוס בכל רגע לפי הנוחות, יזכה לכבוד (פירוט).

4. פסוקים נוספים מתארים סכנות שונות בשאיפה להתעשר במהירות:

  • השואף להתעשר במהירות עלול להתפתות להצטרף לחבורה של נוכלים שבסופו של דבר יתעשרו במהירות על חשבונו, משלי א16: "כִּי רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרוּצוּ, וִימַהֲרוּ לִשְׁפָּךְ דָּם" (פירוט)
  • השואף להתעשר במהירות עלול לנסות לגרום לאחרים לעבוד בשבילו, וכתוצאה מכך לחשוב שהוא ה"בוס" ולשכוח את ה', משלי ל9: "פֶּן אֶשְׂבַּע וְכִחַשְׁתִּי וְאָמַרְתִּי מִי ה'" (פירוט).
  • השואף להתעשר במהירות עלול לנהוג בפזיזות וחוסר-אחריות, וכך גם אם יצליח להתעשר במהירות הוא יאבד את עושרו במהירות, משלי כ21: "נַחֲלָה מבחלת[מְבֹהֶלֶת] בָּרִאשֹׁנָה, וְאַחֲרִיתָהּ לֹא תְבֹרָךְ" (פירוט)

 דקויות

ניתן לפרש את הפסוק בכמה דרכים, בהתאם למשמעויות השונות של מושג האמונה בלשון המקרא:

1. אמונה היא התמדה: מי שמתמיד בעבודתו, ואינו קופץ מעסק לעסק על-מנת להתעשר מהר, יזכה לברכות רבות.

2. אמונה היא אמת: מי שעושה עסקים ביושר, נותן צדקה ביושר (מעשר כספים), ואינו מרמה על-מנת להתעשר מהר, יזכה לברכות רבות (רש"י, מצודת דוד).

3. אמונה היא בטחון בה': מי שיש לו סבלנות, עושה את תפקידו בעולם ומאמין שה' יעזור לו, ואינו ממהר להתעשר בתחבולות מוגזמות - יזכה לברכות רבות (מלבי"ם).

 פרק כח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות