ידיה שילחה בכישור, וכפיה תמכו פלך

קוד: ביאור:משלי לא19 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק לא    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31 
לא19 יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר, וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.

 סגולות

היא שולחת את ידיה כדי לתקן את הכישור (כלי טוויה), וכפֶּיהָ תומכות (מחזקות) את הפלך (כלי טוויה) כדי שלא יתקלקל.

/ היא שולחת את ידיה ועובדת בכישרון רב, ויחד עם זה כַפֶּיהָ תומכות בזקנים ובנכים המחזיקים בפלך (מקל הליכה).

 מצודות

עם כי חושבת בסחורה, מכל מקום לא זזה ממלאכת נשים, ושלחה (הושיטה) ידיה לאחוז בכישור ולתמוך בפלך, והם כלי הטוויה.

ולפי המשל:

כשתחלש כח העיוני, תטייל בדברים קלי העיון.


 עצות

אשת חיל לא רק מחזיקה כישור ופלך אלא גם תומכת בהם - יודעת לתקן אותם אם הם מתקלקלים.

 הקבלות

נשים חכמות שלחו את ידיהן בטוויה גם במלאכת המשכן, שמות לה25: "וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב בְּיָדֶיהָ טָווּ וַיָּבִיאוּ מַטְוֶה אֶת הַתְּכֵלֶת וְאֶת הָאַרְגָּמָן אֶת תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי וְאֶת הַשֵּׁשׁ..."

 דקויות

למה צריך לתמוך בפלך?

כישור ופלך הם כלים שונים ששימשו לטווייה: "כישור - הוא הכלי שהפשתן כרוך בו... פלך - הוא הכלי שבו המטוה" (מצודת ציון, וכן מלבי"ם, דעת מקרא).   אשת חיל שולחת את ידיה בכישור כדי לעבוד בו, אבל מדוע היא צריכה לתמוך בפלך?   כמה פירושים:

1. תמך משמעו אחז, כמו בבראשית מח17: "וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה" (פירוט).   הפסוק פשוט מתאר את האישה האוחזת בשתי ידיה בכלי הטווייה (ע"פ מצודות).

2. תמך משמעו עזר וחיזק, כמו בישעיהו מא10: "אַל תִּירָא כִּי עִמְּךָ אָנִי, אַל תִּשְׁתָּע כִּי אֲנִי אֱלֹהֶיךָ, אִמַּצְתִּיךָ אַף עֲזַרְתִּיךָ אַף תְּמַכְתִּיךָ בִּימִין צִדְקִי".  אשת חיל יודעת לא רק לטוות, אלא גם לתקן את כלי העבודה שלה, כך שהיא יכולה לעבוד ברצף ולא צריכה לחכות לאנשי-תחזוקה (כמו מתכנתת שיודעת גם לתקן את המחשב..).

3. תמך משמעו עזר וחיזק, ופלך בכלל אינו כלי-טוויה אלא מקל הליכה של נכה, כמו בפסוק השני שבו מופיעה מילה זו, שמואל ב ג29: "וְאַל יִכָּרֵת מִבֵּית יוֹאָב זָב וּמְצֹרָע וּמַחֲזִיק בַּפֶּלֶךְ וְנֹפֵל בַּחֶרֶב וַחֲסַר לָחֶם".  גם כישור אינו כלי-טוויה אלא כישרון, כמו בקהלת ב21: "כִּי יֵשׁ אָדָם שֶׁעֲמָלוֹ בְּחָכְמָה וּבְדַעַת וּבְכִשְׁרוֹן" (רש"י בסוף הפרק).    אשת חיל עובדת בכישרון, ויחד עם זה גם מוצאת זמן לתמוך בנכים ובחלשים.

 פרק לא    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות