הפוך רשעים ואינם, ובית צדיקים יעמוד

קוד: ביאור:משלי יב7 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי יב7: "הָפוֹךְ רְשָׁעִים וְאֵינָם, וּבֵית צַדִּיקִים יַעֲמֹד"

הבא מהפכה מהירה ופתאומית על הרשעים, כך שיאבדו מייד ואינם;   אולם שים לב שלא לפגוע בחפים מפשע - שכל בית של צדיקים יעמוד ולא ייפגע בהפיכה.

דקויות

החצי הראשון של הפסוק נותן עצה להתמודדות עם רשעים. המשמעות המדוייקת של העצה תלויה במשמעות השורש הפך:

1. הפך = החריב במהירות, בבת אחת, כמו שנאמר על סדום ועמורה ב בראשית יט25: "וַיַּהֲפֹךְ אֶת הֶעָרִים הָאֵל וְאֵת כָּל הַכִּכָּר...", איכה ד6: "...מֵחַטַּאת סְדֹם הַהֲפוּכָה כְמוֹ רָגַע..." (ע"פ רש"י); לפי זה, הפסוק ממליץ להילחם ברשעים במכה אחת חזקה שתעביר אותם מן העולם - ולא ב"עימות בעצימות נמוכה". 

מדוע השמדה מוחלטת של הרשעים נקראה הפיכה?: "כשיהפך השורש למעלה והענפים למטה בעץ... ואז אינם עוד במציאות... וזה לו מדה כנגד מדה, כי הרשע הולך הפוך, כי האדם דומה כעץ ששרשו למעלה, שהוא ראשו, וענפיו דבוקים בארץ; והרשע, שראשו ומוחו ומחשבותיו דבוקים בארץ, הוא הפוך; ועונשו - שיהפך ה' אותו, שהוא הכליון הגמור" (מלבי"ם).

2. הפך = שינה את דעתו באופן קיצוני, כמו שנאמר על פרעה ועבדיו ב שמות יד5: "וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו אֶל הָעָם, וַיֹּאמרוּ 'מַה זֹּאֶת עָשִׂינוּ כִּי שִׁלַּחְנוּ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ?!'"; או שינה את אופיו באופן קיצוני, כמו שנאמר על שאול ב שמואל א י6: "וְצָלְחָה עָלֶיךָ רוּחַ ה', וְהִתְנַבִּיתָ עִמָּם, וְנֶהְפַּכְתָּ לְאִישׁ אַחֵר". לפי זה, הפסוק ממליץ להשפיע על אישיותם של הרשעים, ולהפוך את הרשעים לצדיקים, כך שלא יהיו עוד רשעים - "הפוך רשעים, ואינם [רשעים עוד]". פירוש דומה פירש ר' נחמן מברסלב (ליקוטי מוהרן רפב) על הפסוק (תהלים לז10) "ועוד מעט ואין רשע, והתבוננת אל מקומו ואיננו".

3. הפך = הסתובב, שינה את כיוון תנועתו, כמו שנאמר על בני ישראל בעי, יהושע ח20: "...וְהָעָם הַנָּס הַמִּדְבָּר נֶהְפַּךְ אֶל הָרוֹדֵף"; לפי זה, הפסוק ממליץ להסתובב ולהסתכל לכיוון אחר, לא לפחד ולא להתעסק עם הרשעים, וה' כבר ידאג "להעלים" אותם - "רק תהפוך את ראשך והרשעים ייעלמו" (ע"פ דעת מקרא); רעיון דומה נזכר בפסוקים נוספים - ראו צדיקים ורשעים לאורך זמן.

4. הפך = שינה כיוון, כך שהפעולה של הרשעים תתהפך ותשוב אליהם: "לא די שהצדיקים יינצלו, אלא שיתהפכו מחשבותיהם [של הרשעים] על ראשם" (הגאון מווילנה); כך הרשע מעניש את עצמו.

החצי השני של הפסוק - מדבר על בית הצדיקים, וגם כאן ישנם כמה פירושים:

1. כשנלחמים ברשעים והופכים את עריהם, יש לוודא שלא הורסים בתים של צדיקים - ובית צדיקים יעמוד. כך למשל, לפני הפיכת סדום, ה' ניהל דיון הלכתי עם אברהם כדי לברר איך לקיים את שתי ההנחיות הללו, והמסקנה היתה שאם יש עשרה צדיקים או יותר אז יש לוותר על המלחמה כדי שלא לפגוע בצדיקים, אבל אם יש פחות מכך - יש להפוך את הערים ולהוציא את הצדיקים.

2. לצדיקים יש כוח עמידה בפני תהפוכות החיים: מכיוון שהעניין העיקרי שלהם הוא בעולם הרוח, הם מחזיקים מעמד גם כשהעולם מסביבם מתהפך: "כאשר יהפכו הרשעים - אז אינם בעולם ויאבד זכר למו, אבל בית הצדיקים יתקיים לעד" (מצודת דוד); ואם לא הם - אז הצאצאים שלהם: "הצדיקים, אף שיפלו, יעמוד ביתם, כלומר זרעם, אף אחר מיתתם" (הגאון מווילנה).

הקבלות

ישנו פסוק דומה בספר תהלים, תהלים קד35: "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ, וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם; בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת ה' הַלְלוּ יָהּ"; גם שם ניתן לפרש בשתי דרכים - תפילה למפלת הרשעים או תפילה להפיכת הרשעים לצדיקים (פירוט).

ראו גם: פסוקים נוספים על בתי צדיקים ובתי רשעים.

דרש ורמז / מטמונית למשפחות סופרים

הפסוק כמשל ליעקב ועשו

"דרש".

(ז) הפוך רשעים ואינם: עשיו אמר: (כה לב) הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת – לחלוטין, מכאן שכפר בתחיית המתים. ואכן, הפוך רשע לרעש והוא איננו. עשיו הרשע בחר לחלקו את העוה"ז, ולכן בעולם הפוך לעוה"ז דהיינו בעוה"ב הוא איננו קיים.

ובית צדיקים יַעֲמֹד: יעקב אבינו היה יושב אהלים, וחלקו "בית" דהיינו פנימיות בעוה"ז, ק"ו שיעמוד בעוה"ב. הוא אמר: (מח כא) הִנֵּה אָנֹכִי מֵת – לרגע, בעוה"ז.

"רמז".

רשעים – זה עשיו, ר' פרק יא ז.

ובית – זה בית יעקב אבינו:

( פסחים פח / א) ואמר רבי אלעזר מאי דכתיב והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית א - להי יעקב וגו' א-להי יעקב ולא א-להי אברהם ויצחק אלא לא כאברהם שכתוב בו הר שנאמר אשר יאמר היום בהר ה' יראה ולא כיצחק שכתוב בו שדה שנא' ויצא יצחק לשוח בשדה אלא כיעקב שקראו בית שנא' ויקרא את שם המקום ההוא בית אל.

צדיקים – זה יעקב אבינו, ר' פרק י ל.

אסמכתא.

בראשית פרק כה – פרשת מכירת הבכורה

(כט) וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף:

(ל) וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם:

(לא) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי:

(לב) וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה:

(לג) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב:

(לד) וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה:

בבא בתרא דף טז/ ב

אמר רבי יוחנן חמש עבירות עבר אותו רשע באותו...

וכפר בתחיית המתים דכתיב הנה אנכי הולך למות


ילק" ש בראשית - פרק כה - רמז קי ( רש" י כאן)

ויתרוצצו הבנים בקרבה שהיו חולקין בשביל העולם הזה והעולם הבא באותה שעה רצה סמאל להרוג יעקב במעי אמו אלא שעמד מיכאל כנגדו באותה שעה עמד מיכאל ורצה לשרוף לסמאל עד שהושיב הקב"ה בתי דינים ביניהן.


תגובות