השיכור לא מרגיש כשמכים אותו

קוד: ביאור:משלי כג35 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

הפסוק מתאר את מחשבותיו של אדם שיכור:

משלי כג35: "'הִכּוּנִי - בַל חָלִיתִי, הֲלָמוּנִי - בַּל יָדָעְתִּי; מָתַי אָקִיץ, אוֹסִיף, אֲבַקְשֶׁנּוּ עוֹד'"

- בסוף, מרוב שיכרות, תיפול ותיפצע, ואז תאמר: 'למה אני פצוע? האם היכו אותי? בכלל לא חליתי (הרגשתי כאב)! האם הלמו בי? בכלל לא ידעתי!   מתי שאקיץ (אתעורר) מהשיכרות, אני אוסיף ואבקש (אחפש) את זה שפצע אותי!'.

/ - וכך אומר השיכור: 'את כל המכות שהיכו אותי בחיים, לא חליתי (אני לא מרגיש); את כל המהלומות שספגתי בחיים, אני כבר לא יודע (לא זוכר), אני מנותק מהמציאות המרה, והכל בזכות היין! מתי שאקיץ (אתעורר) מהשיכרות, ואזכר שוב בכל המכות והמהלומות, אוסיף לשתות, אבקש עוד יין.

הקבלות

ידיעה, דעת = הכרות קרובה, הכרה באמצעות החושים.

ביקש = א. הביע רצון במילים; ב. רצה, גם ללא מילים.

""הכוני בל חליתי וגו'" - כשיקץ מיינו, אינו מרגיש בכל הרעות שעברו עליו, וחוזר לשתות" (רש"י).

""הכוני". ואז תאמר הכוני מכים, "בל חליתי". כי השכרות ימנע ההרגש בצער המכות, שברוני מכים ופוצעים "ולא ידעתי" מפני העדר ההרגש, אז ועם כל זה ימשיכך היין אליו עד שתאמר "מתי אקיץ" מזה השכרות שאוכל "להוסיף ולבקש" היין "עוד", כי זה דרך השכורים:" (רלב"ג)

""הכוני בל חליתי". תחלה אומר שהכו אותו והגם שהרגיש לא חלה, והוסיף "הלמוני" שהוא יותר מהכאה, ובכ"ז לא לבד שלא חלה כי גם "בל ידעתיו". ומוסיף שהוא בשינה תמידית, ובכ"ז מתאוה אל היקיצה, לא כדי לפרוש מן היין, רק כדי שיוכל "לבקשו עוד" (מלבי"ם).

"ואם תאמר: איך ייתכן המציאות הזה, שיוסיף האדם לבקש את רעתו? דע, כי זה בא מכוח ההרגל שנעשה לו כטבע, ולא יעזבנו בשום פנים, כי נראה אל המורגל שלא יוכל לעמוד ולהתקיים ולחיות מבלעדיו, ואף על פי שהוא דבר רע, ההרגל והפיתוי מראה לו פנים כאילו היה דבר טוב" (רמ"ד וואלי).

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • עוד יוסף חי - ברכת יהודה: אז מקויים במנהיגות זו המשך הפסוקים: "הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי" – הטשטוש גורם לקהות חושים ואובדן הרגשת כאב מפגיעות במדינה, והמנהיג השיכור מחפש רק עוד כבוד גויי משכר  ... (cache)
  • משלי כג – ויקיטקסט - ויקיטקסט - Wikisource: 4 אוקטובר 2011 ... ישך וכצפעני יפרש לג עיניך יראו זרות ולבך ידבר תהפכות לד והיית כשכב בלב ים וכשכב בראש חבל לה הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד. (cache)
  • מדרש תנחומא - בשבילי התנ"ך: כשהוא שוכב, מכין אותו ואינו חושש, שנאמר: הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי (שם שם לה). והוא אינו יודע ואינו מתבייש ומגלה עצמו, ואחר כך חוזר ומבקשו, שנאמר: מתי אקיץ אוסיף אבקשנו  ... (cache)
  • נפש החיים שער ב פרק יב – ויקיטקסט: 6 אוגוסט 2009 ... כמ"ש (משלי כ"ג) הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי. אמנם אביו לבו מתמרמר מאד ע"ז וכאשר הרופאים קשרו הנשברים והניחו רטי' ותחבושת מסמנים חריפים. והבן מר צורח  ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- משלי פרק כג: ... אחריתו כנחש ישך וכצפעני יפרש: (לג) עיניך יראו זרות ולבך ידבר תהפכות: (לד) והיית כשכב בלב ים וכשכב בראש חבל: (לה) הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד:. (cache)
  • יין - Aspaklaria: אחריתו כנחש ישך וכצפעוני יפרש. עיניך יראו זרות ולבך ידבר תהפכות. והיית כשכב בלב ים וכשכב בראש חבל. הכוני בל חליתי, הלמוני בל ידעתי מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד. (שם כג כט). (cache)
  • נח איש האדמה - עמוד הבית: הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד" (משלי כ"ג 35-29). ברור שהקטע המתאר את השפעת היין על ממציאו, נח, דומה לקטע ממשלי בהבליטו בעיקר את השלכות  ... (cache)
  • מדרש תנחומא - שמיני - Tsel Harim: כשהוא שוכב, מכין אותו ואינו חושש, שנאמר, הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי (שם שם לה). והוא אינו יודע ואינו מתבייש ומגלה עצמו, ואחר כך חוזר ומבקשו, שנאמר, מתי אקיץ אוסיף אבקשנו  ... (cache)
  • משלי - ללא ניקוד - ישיבת עטרת חכמים: ... אחריתו כנחש ישך וכצפעני יפרש: {לג} עיניך יראו זרות ולבך ידבר תהפכות: {לד} והיית כשכב בלב ים וכשכב בראש חבל: {לה} הכוני בל חליתי הלמוני בל ידעתי מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד:   ... (cache)
  • קהלת. שלמה המלך - קרן אור לימודי קבלה: כג,לה הכוני בל-חליתי-- הלמוני, בל-ידעתי: מתי אקיץ; אוסיף, אבקשנו עוד. כד,א אל-תקנא, באנשי רעה; ואל-תתאו, להיות אתם. כד,ב כי-שד, יהגה לבם; ועמל, שפתיהם תדברנה. כד,ג בחכמה  ... (cache)
  • משלי - התנ"ך במרשתת: לה הכוני בל-חליתי-- הלמוני, בל-ידעתי:מתיי אקיץ; אוסיף, אבקשנו עוד. פרק כד. א אל-תקנא, באנשי רעה; ואל-תתאו, להיות איתם. ב כי-שוד, יהגה ליבם; ועמל, שפתיהם תדברנה. ג בחכמה  ... (cache)
  • more "הכוני בל חליתי הלמוני ":
  • more "בל ידעתי מתי אקיץ ":
  • ילקוט שמעוני - בשבילי התנ"ך: ת"ל: מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד. למי אוי למי אבוי - רב הונא אמר: למי שאינו עמל בתורה. למי מדינים למי שיח - למי דינין למי פטטין? למי פצעים חנם - למאן פדעין דמנן? עובדא הוה בחד בר  ... (cache)
  • "למי אוי למי אבוי": משלי כג, כט- לה: אזהרת חכמים כנגד שתיית יין? - עמוד הבית: אוסיף אבקשנו עוד ..... במילים " אוסיף אבקשנו עוד " מגלה הקורא מה עצומה תשוקתו של השתיין לכוס משקה; השיכור מצרף בדבריו שני ביטויים: האחד, לבקש עוד (עיינו שמואל-א כז א; קהלת  ... (cache)
  • מדרש רבא - בשבילי התנ"ך: ת"ל:מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד. (משלי כג) למי אוי למי אבוי למי מדנים למי שיח. רב הונא אמר: למי שאינו עמל בדברי תורה. למי מדינים, למי דינין. למי שיח, למי פיטטין. למי פצעים חנם, למי  ... (cache)
  • יין לחוקרים: שיכרא חמשא קיסטון אמרו ליה עשרא קיסטון אישתי' ואם תאמר מתער הוא משנתיה מנשי ליה ת" ל מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד (משלי כג) למי אוי למי אבוי למי מדנים למי שיח רב הונא אמר. (cache)
  • מדברי מורנו… - Chayas: מתי אקיץ שלישית [נדמה לי בתרגומי] אוסיף אבקשנו עוד [משלי כג לה]. הן עתה לאחר ששמעתי קינתו של ריה"ל שבתי וראה את אשר עולל לו האב"ש, אשר הפך דבריו על פניהם, וכנראה משום  ... (cache)
  • מדרש רבה - שמיני - Tsel Harim: ... בל ידעתי טלמין ליה ולא ידע שתי שיכרא חמשא קיסטון אמרו ליה עשרא קיסטון אישתי' ואם תאמר מתער הוא משנתיה מנשי ליה ת"ל מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד (משלי כג) למי אוי למי אבוי  ... (cache)
  • מדרש רבה - אסתר - Tsel Harim: ... ולא מרגיש הלמוני בל ידעתי טלמון ליה ולא ידע שתי שכרא חמשא קוסטין אמרין ליה עשרה קיסטין אישתית וא"ת דמיתער הוא משינתיה ואנשי ליה ת"ל (שם) מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד למי  ... (cache)
  • מדרש רבה מגילת אסתר - פרשה ה - דעת: טלמון ליה ולא ידע. הלמוני בל ידעתי, שתי שכרא חמשא קוסטין, אמרין ליה עשרה קיסטין אישתית. ואם תאמר דמיתער הוא משינתיה ואנשי ליה, מתי אקיץ אוסיף אבקשנו עוד. תלמוד לומר: (שם)  ... (cache)
  • מדרש רבא - בשבילי התנ"ך: ולא עוד, אלא שהייתי ממתין מתי תעבור המכה ואוסיף לבקש רעתם של ישראל, הה"ד: (שם) אוסיף אבקשנו עוד. וכן הוא אומר: (שם כז)אם תכתוש את האויל במכתש וגו'. דבר אחר: (cache)
  • יחסי אבות ובנים בספר משלי - עמוד הבית: וכאשר יקיץ מיינו, מיד – " אוסיף אבקשנו עוד " – כלומר תאור מדויק של שכרות כרונית (אלכוהוליזם). טענת האב: אינך שולט עוד בעצמך אלא נשלט ע"י תשוקת היין. נגד שתיית היין יוצאת גם  ... (cache)
  • more "אוסיף אבקשנו עוד / ":

תגובות