טיהור המערכת הפוליטית - שלב ראשון בביסוס השלטון

קוד: ביאור:משלי כה4 בתנ"ך

סוג: משל

מאת: אראל

אל:

משלי כה4-5: "הָגוֹ סִיגִים מִכָּסֶף, וַיֵּצֵא לַצֹּרֵף כֶּלִי.   הָגוֹ רָשָׁע לִפְנֵי מֶלֶךְ, וְיִכּוֹן בַּצֶּדֶק כִּסְאוֹ

הגו (הסר, סלק) את הסיגים (הפסולת) מהכסף;   רק אחר-כך ייצא לצורף כלי יפה מכסף טהור. כך גם -

- הגו (הסר, פטר) כל פקיד רשע מלפני המלך (מהשירות הציבורי);   רק אחר-כך ייכון (יתבסס) בצדק כסא מלכותו ושלטונו.


הקבלות

כמו שצורף מסיר את הסיגים מהכסף לפני שהוא יוצר כלי, כך גם המלך צריך להסיר מעל-פניו את כל בעלי התפקידים הרשעים לפני שהוא בונה את ממלכתו.

שלמה -

דוד המלך נתן עצה דומה לשלמה בנו לפני מותו, מלכים א ב5-6: "...לְמַעַן יָקִים ה' אֶת דְּבָרוֹ אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלַי לֵאמֹר אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ אֶת דַּרְכָּם לָלֶכֶת לְפָנַי בֶּאֱמֶת בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם לֵאמֹר 'לֹא יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מֵעַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל'. וְגַם אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לִי יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה, אֲשֶׁר עָשָׂה לִשְׁנֵי שָׂרֵי צִבְאוֹת יִשְׂרָאֵל לְאַבְנֵר בֶּן נֵר וְלַעֲמָשָׂא בֶן יֶתֶר וַיַּהַרְגֵם, וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹם, וַיִּתֵּן דְּמֵי מִלְחָמָה בַּחֲגֹרָתוֹ אֲשֶׁר בְּמָתְנָיו וּבְנַעֲלוֹ אֲשֶׁר בְּרַגְלָיו; וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ, וְלֹא תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹם שְׁאֹל" - דוד נותן לשלמה עצות שמטרתן לעזור לו לשמור על כיסאו. בין השאר הוא מייעץ לשלמה לחסל את יואב, וזאת משתי סיבות: "אשר עשה לי" = כי פגע בסמכותי, אבל גם " אשר עשה לשני שרי צבאות ישראל... ויהרגם" = כי נהג ברשעות. הסיבה השניה מתאימה לפסוקנו - הגו רשע לפני מלך, ויכון בצדק כסאו.

חזקיהו -

הפסוקים שלנו מופיעים בקטע שכותרתו, משלי כה1: "גַּם אֵלֶּה מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה, אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוּ אַנְשֵׁי חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה", ונראה שהם קשורים לפרשה פוליטית שהסעירה את הציבור באותו זמן. כך ניתן ללמוד מנבואת ישעיהו, שחי בתקופתו חזקיהו, ישעיהו כב15-22: "כֹּה אָמַר ד' ה' צְבָאוֹת: לֶךְ בֹּא אֶל הַסֹּכֵן הַזֶּה, עַל שֶׁבְנָא אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת. מַה לְּךָ פֹה וּמִי לְךָ פֹה כִּי חָצַבְתָּ לְּךָ פֹּה קָבֶר? חֹצְבִי מָרוֹם קִבְרוֹ, חֹקְקִי בַסֶּלַע מִשְׁכָּן לוֹ! וַהֲדַפְתִּיךָ מִמַּצָּבֶךָ, וּמִמַּעֲמָדְךָ יֶהֶרְסֶךָ! וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, וְקָרָאתִי לְעַבְדִּי, לְאֶלְיָקִים בֶּן חִלְקִיָּהוּ. וְהִלְבַּשְׁתִּיו כֻּתָּנְתֶּךָ, וְאַבְנֵטְךָ אֲחַזְּקֶנּוּ, וּמֶמְשֶׁלְתְּךָ אֶתֵּן בְּיָדוֹ; וְהָיָה לְאָב לְיוֹשֵׁב יְרוּשָׁלַ‍ִם וּלְבֵית יְהוּדָה. וְנָתַתִּי מַפְתֵּחַ בֵּית דָּוִד עַל שִׁכְמוֹ, וּפָתַח וְאֵין סֹגֵר וְסָגַר וְאֵין פֹּתֵחַ...". ישעיהו תקף את שבנא אשר על הבית, וניבא שהוא יוחלף באליקים בן חלקיהו. ואכן, בהמשך מצאנו, ישעיהו לו3: "וַיֵּצֵא אֵלָיו אֶלְיָקִים בֶּן חִלְקִיָּהוּ אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת, וְשֶׁבְנָא הַסֹּפֵר, וְיוֹאָח בֶּן אָסָף הַמַּזְכִּיר".

אין זה ברור, האם "שבנא הסופר" הוא אותו "שבנא אשר על הבית", או שהוא שבנא אחר. לפי האפשרות הראשונה, חזקיהו רק העביר את שבנא מתפקיד "אשר על הבית" לתפקיד הסופר; אך לפי האפשרות השניה, חזקיהו הסיר את שבנא לגמרי מעל פניו, כמו שממליץ הפסוק שלנו: הגו רשע לפני מלך, וייכון בצדק כיסאו.

-

קשר בין צדק (וכן אמת וחסד) לכיסא המלך נמצא גם בפסוקים:

  • ישעיהו טז5: "וְהוּכַן בַּחֶסֶד כִּסֵּא, וְיָשַׁב עָלָיו בֶּאֱמֶת בְּאֹהֶל דָּוִד, שֹׁפֵט וְדֹרֵשׁ מִשְׁפָּט וּמְהִר צֶדֶק"
  • משלי כ28: "חֶסֶד וֶאֱמֶת יִצְּרוּ מֶלֶךְ, וְסָעַד בַּחֶסֶד כִּסְאוֹ" (פירוט)

ראו עוד:

דקויות

הגו סיגים מכסף, וייצא לצורף כלי

1. המשל בא ללמד את סדר הפעולות הרצוי: "כשם שאין הכלי של כסף יוצא למלאכת צורף עד שיוציאו ממנו סיגים של נחושת שבו..." (רש"י), "כי כאשר רצונו של אדם לעשות כלי, צריך להוציא מתחילה הסיגים, ואחר-כך לעשות כלי" (הגר"א);   כמו שצורף מסיר את הסיגים מהכסף לפני שהוא יוצר כלי, כך גם המלך צריך להסיר מעל-פניו את כל בעלי התפקידים הרשעים לפני שהוא בונה את ממלכתו (ראו בפסוק הבא).

2. המשל מוסיף גם עוד נקודת מבט בעניין המלוכה. המשל ממשיל את כסא המלוכה לכלי כסף יקר, שנצרף בעמל רב ע"י צורף מומחה. כך גם שלטונו של המלך ומעמדו בקרב עמו - לא נוצרים בקלות, אלא נבנים בעמל רב. כאשר מלך עולה לשלטון, מעמדו בציבור עדיין אינו מבוסס, ובהשאלה - כסאו עדיין לא יציב. המלך צריך להסיר מלפניו כל רשע, כדי שהציבור יתרגל לכך, שלא רק המלך עצמו הוא אמין וצדיק - אלא גם כל השרים והיועצים שקשורים למלך הם צדיקים; רק כך ייבנה האמון של העם במלך, וייכון בצדק כיסאו

"ולמה אמר בלשון הזה: הגו סיגים, הגו רשע, ולא אמר הסיר?... לפי שהכל נשלם מן המאציל ית' על-ידי ההגה, הדיבור. וכן המלך למטה, על-ידי הדיבור שלו יצווה לגרש את הרשע מאצלו, ואז ייכון בצדק כיסאו" (רמ"ד וואלי).

תגובות