חכם, בני, ושמח ליבי, ואשיבה חורפי דבר

קוד: ביאור:משלי כז11 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי כז11: "חֲכַם, בְּנִי, וְשַׂמַּח לִבִּי, וְאָשִׁיבָה חֹרְפִי דָבָר"

בני! למד הרבה והֱיֶה חכם, שמח את ליבי ועזור לי להשיב (לענות) דבר (תשובה) לאויביי האידיאולוגיים המחרפים אותי.

בני! הֱיֶה חכם ולמד מהניסיון שלי, זה ישמח את ליבי! כך אוכל להשיב אל חורפי (נעוריי) את דבר -החכמה שלמדתי בזקנתי.

הקבלות

האב (או האם) מעודד את בנו להיות חכם כדי לשמח אותו, כפי שאמר גם ב משלי כג15: "בְּנִי! אִם חָכַם לִבֶּךָ, יִשְׂמַח לִבִּי גַם אָנִי" (פירוט) וב פסוקים נוספים שבהם הבן החכם משמח את הוריו.

אולם, כאן הוא מוסיף ואומר ואשיבה חורפי דבר. למה בדיוק הכוונה?

א. חורפי = המחרף אותי בגלל בני

לפי רוב המפרשים, חורפי הוא אדם המחרף ומבזה אותי בגלל בני:

1. כשהבן טיפש, הבריות מקללות לא רק אותו אלא גם את הוריו; ולכן ההורים רוצים שהבן יחכם: "גם אם עד עתה לא קבלת חקי החכמה, חכם נא מעתה, ושמח לבי, כי עד עתה היו מחרפים אותי על ידך, כמו שאמרו חז"ל "ארור שזה ילד, ארור שזה גדל", עתה אשיבה חורפי דבר" (מלבי"ם), "אך אם תסכל, תסבב שלא אוכל להשיב חורפי דבר, מיראתי שיספר מומיך" (רלב"ג, וכן מצודות).

- אולם, פירוש זה מניח שהבן היה עד עכשיו טיפש, ולהנחה זו אין יסוד בפסוקים.

2. ביטוי דומה מאד נמצא ב תהלים קיט42: "וְאֶעֱנֶה חֹרְפִי דָבָר, כִּי בָטַחְתִּי בִּדְבָרֶךָ"; כמו כן, ישנם פסוקים רבים בתהלים שבהם המשורר מתלונן על כך שאויביו מחרפים אותו:

ייתכן שהכוונה לאויביו של דוד, שחירפו אותו על חטאו עם בת-שבע, וטענו שה' לא סלח לו, ושבניו מבת-שבע פגומים. אם כך, שאיפתו של דוד היא, שבנו השני מבת-שבע, שלמה, יפגין את חכמתו האלהית, וכך יוכל דוד להוכיח לכל אויביו שה' אכן מחל לו. ואולי זו כוונתם של חכמי התלמוד: "בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים - יצתה בת קול ואמרה בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני, חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר" (בבלי שבת יד:, עירובין כא:); בת-הקול הזאת מסמלת את רוחו של דוד, המביע שמחה כאשר הוא רואה את צדקתו של בנו. לעומת זאת, כאשר שלמה חטא בחטא הנשים הנכריות, הדבר בוודאי גרם לציבור לחרף גם את דוד, ולהזכיר שוב את חטאו.

ב. חורפי = המחרף אותי מסיבה אחרת

ייתכן ש חורפי הוא יריב כלשהו, המחרף ומבזה אותי בלי קשר לבני:

3. יש מפרשים שהכוונה ליריב רוחני או אידיאולוגי. הבן החכם מלמד את הוריו איך לענות לאנשים המחרפים אותו: "למה נקרא שמו 'כלאב'? - שהיה מכלים פני מפיבשת בהלכה (כלאב = מכלים את הרב שהיה אב בהוראות), ועליו אמר שלמה בחכמתו בְּנִי אִם חָכַם לִבֶּךָ יִשְׂמַח לִבִּי גַם אָנִי, ואומר חֲכַם בְּנִי וְשַׂמַּח לִבִּי וְאָשִׁיבָה חֹרְפִי דָבָר" (רבי יוחנן, בבלי ברכות ד.). "דוד היה שמח בבן החכם, לא רק מפני שידע להשיב למפיבושת בהלכה, אלא גם מפני שהוא (דוד) בעצמו למד ממנו הרבה כל כך, עד שידע להשיב פני מריביו בהלכה, וזה מובן בביטוי ואשיבה ולא ותשיב, שמוסב על דוד עצמו" (הרב יעקב שכטר, "דברי יעקב"). ייתכן שהחורפים הם צעירים, ומדברים בשפה ובמושגים של צעירים. כדי שיוכלו לענות להם, ההורים צריכים ללמוד מילדיהם.

בימינו קל יותר להבין רעיון זה: הטכנולוגיה מתפתחת כל-כך מהר, שהילדים מתמצאים בה יותר מההורים. כך, למשל, אם מישהו חירף את ההורים בפייסבוק, והם רוצים להגיב, ייתכן שיצטרכו ללמוד מילדיהם החכמים איך לעשות זאת - "חכם, בני, ושמח ליבי, ואשיבה חורפי דבר ".

4. השורש חרף נזכר בפסוקים רבים בקשר לאויבים המבזים את עם ישראל, למשל:

לפי זה, ייתכן שהדובר בקטע הוא עם ישראל, והוא משבח את בניו החכמים, היודעים לענות תשובות משכנעות למחרפים. כך אמרו למשל על גביהא בן פסיסא.

5. ויש מפרשים שהכוונה לאויבים צבאיים, וה"דבר" כאן הוא דיבור של מלחמה, והבנים החכמים עוזרים להוריהם בשדה הקרב. כך נרמז ב תהלים קכז4-5: "כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים. אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם, לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר" (דעת מקרא).

- אולם, מסתבר יותר לפרש דווקא את הפסוקים בתהלים על-פי הפסוק שלנו, ולפי זה, המלחמה שנזכרת שם וכאן היא מלחמה שכלית-רוחנית, כמו בפירוש הקודם.

ג. חורפי = ימי נעוריי

6. בלשון המקרא, החורף מציין את ימי הנעורים, איוב כט4: "כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי בִּימֵי חָרְפִּי, בְּסוֹד אֱלוֹהַּ עֲלֵי אָהֳלִי" (פירוט).

לפי זה, ואשיבה חורפי דבר = אשיב אל ימי-הנעורים שלי את דבריי.

ההורה צבר הרבה חכמה וניסיון במהלך חייו, אבל הוא כבר זקן מכדי ליישם אותם. כאשר הוא מדבר עם בנו החכם, הוא למעשה מחזיר את חכמתו וניסיונו לימי הנעורים. כך הבן החכם יוכל ליישם את הניסיון שצברו הוריו. והוריו ישמחו בכל ליבם על כך שחכמת החיים שלהם תישמר לדורות הבאים.

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • דברי תורה פרשת תזריע מצורע: ואומר ובפסוק אחר נאמר: חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר. דרש רבא מאי דכתיב מהו שכתוב, לכה דודי נצא השדה נלינה בכפרים, נשכימה לכרמים נראה אם פרחה הגפן פתח הסמדר ... (cache)
  • מאסף לעניני חנוך והוראה: חלק ב - סוכות:  חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי דבר. העם את השאלה המפורסמת: מאי אהנו לן רבנן ז לא שדי לן עורבא ולא אסרו לן. יונה, והכל בתורה שבכתב ואין ערך לתורה שבעפ! אבל שלמה תיקן ... (cache)
  • שורשים וכללים: ובביאור אמרו: "בשעה שתיקן שלמה ערובין וידים, יצתה בת קול ואמרה ' חכם בני ושמח לבי '". ובארו במקומות אחרים, שערובין יקרא "דרבנן", וידים "מדברי סופרים". הנה התבאר לך שכל מה ... (cache)
  • מקורות לפרק: בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים, יצתה בת קול ואמרה "בני אם חכם לבך, ישמח לבי גם אני" (משלי כג, טו) ואומר " חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר" (משלי כז, יא) ג€“ [הקשו ... (cache)
  • תנא דבי אליהו ו ג€“ Amitay.haifa.ac.il: 30 מאי 2010 ... על תרח ועל אברהם בנו היו אומ' חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר (משלי כ"ז י"א), אילו בני דור הפלגה, שמתוך דרכיהן הרגו את בני ונמצא אבוד מן העולם הזה ומן ... (cache)
  • אודות המכללה: ספריית השמע של מכללת הרצוג. מרצה: אלחנן סמט, בלהה אדמנית ... (cache)
  • קרן אור לימודי קבלה - רבי דוד קורן.0545-309-491 האתר המוביל בעולם בידע...: כז,יא חכם בני, ושמח לבי; ואשיבה חרפי דבר. כז,יב ערום, ראה רעה נסתר; פתאים, עברו נענשו. כז,יג קח-בגדו, כי-ערב זר; ובעד נכריה חבלהו. כז,יד מברך רעהו, בקול גדול--בבקר השכים: ... (cache)
  • סנהדרין כא - כז "בני דוד" > Beerot Yitzchak > ניצוצות מהדף היומי: שהיה מכלים פני מפיבשת בהלכה, ועליו אמר שלמה בחכמתו: "בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני ", ואומר: "חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי דבר". הסבר אחר ניתן בילקוט שמעוני: 7. (cache)
  • Heart and Soul - How Should We Serve G-d? Rabbi David Sedley: אלא חכמה שנאמר חכם בני ושמח לבי... ואף דוד פרש עליה לב טהור ברא לי אלקים מפני מה נתנה. חכ. מה בלב לפי שכל האברים תלוים בלב. This is the meaning of the verse ג€�From ... (cache)
  • ספר המצוות שורש א ג€“ ויקיטקסט: 18 דצמבר 2009 ... ובבאור אמרו (עירובין כ"א): "בשעה שתקן שלמה ידים ועירובין, יצאה בת קול ואמרה ' חכם בני ושמח לבי '". ובארו במקומות אחרים שעירובין יקרא דרבנן וידים מדברי סופרים ... (cache)
  • לבו החי של כלב / אורי וייל (לפרשת שלח לך) ֲ« מוסף "שבת" ג€“ לתורה, הגות...: 16 יוני 2011 ... ואומר: "חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר. כלאב הוא דמותו של החכם הלומד מהמקום שלבו חפץ ובזכות כך מגיע לגדולה יוצאת דופן. כלאב יוצא מסכנת הכסילות של ... (cache)
  • לחיות בדרך המשביעה את רצון אלוהים - האתר הרשמי של עדי־יהוה: דבר יהוה אומר: ג€� חכם, בני, ושמח לבי, ואשיבה חורפי דברג€�. מילים אלה שנכתבו מאות שנים לאחר מות איוב, מראות כי השטן ממשיך לחרף את אלוהים ואת משרתיו. כאשר אנו חיים בדרך ... (cache)
  • ISRAEL613.COM_EMET: ... להשיג האמת מה שהוא רצון שמים ישמח לבי גם אני כי הנה עתה חכם בני ושמח לבי בתיקון נט "י ואשיבה חורפי דבר בתיקון עירובין שלא יאמרו מלבך בדית תיקון זה להנאתך ואמרה חורפי כי ... (cache)
  • ספר משלי פרק טו: ... לא כלאב שמו אלא דניאל שמו ולמה נקרא שמו כלאב שהיה מכלים פני מפיבשת בהלכה ועליו אמר שלמה בחכמתו בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני ואומר חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי ...
  • מוסדות תיקון המידות - עלים לתרופה חנוכה: והנה כתבתי לך רב כונות חנכה המכרח לך מאד, ועתה חכם בני ושמח לבי ותבין מרחוק הרמזים שיש בים החכמה. כי זה הים גדול ורחב ידים וכו'. ותזהר לבלי להיות שלימזלניק חס ושלום, ואם ... (cache)
  • פרשה רביעית: ... שמו אלא דניאל שמו ולמה נקרא שמו כלאב שהיה מכלים פני מפיבשת בהלכה ועליו אמר שלמה בחכמתו בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני ואומר חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר. (cache)
  • תורה שבעל-פה בספרי הנ"ך: "אמר רב יהודה אמר שמואל: בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים, יצתה בת קול ואמרה + משלי כ"ג+ בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני, ואומר: (משלי כ"ז) חכם בני ושמח לבי ואשיבה ... (cache)
  • קטגוריה:משלי י א ג€“ ויקיטקסט: 29 יוני 2009 ... (סא " ר ו, מהד ' אי " ש שלום) על תרח ועל אברהם בנו היו אומ', חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר (משלי כז יא) אילו בני דור הפלגה שמתוך דרכיהן הרגו את בני. (cache)
  • העירוב - THE ERUV: תלמוד בבלי: אמר רב יהודה אמר שמואל בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים יצתה בת קול ואמרה "בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני" (משלי כ"ג) ואומר " חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי ... (cache)
  • דף קשר מספר 136 - פרשת בהעלותך: ...'חכם בני ושמח לבי ואשיב חורפי דבר'". אמנם לרש"י יש לומר שמחשש לכלוך היה צורך לתקן טהרת ידיים, וממילא היו צריכים לתקן שידיים יכולות לקבל טומאה. אבל לרמב"ם ולרמב"ן החשש ... (cache)
  • NEW Easy-to-Read Talmud!!: ... בהלכה (כלאב מכלים את הרב, שהיה אב בהוראות), ועליו אמר שלמה בחכמתו (משלי כג,טו) בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני, ואומר (משלי כז,יא) חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר. (cache)
  • מתוך דברים שנשאה גאולה כהן, במעלה אדומים: ... טו), ואומר: 'חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי דבר' (משלי כז, יא)" (שבת יד ע"ב; עירובין כא ע" ב). תוספת סייגים למצוות התורה, מגלות את הקשר הנפשי הפנימי העמוק לאהבת ה' ומצוותיו ... (cache)
  • תפילה לשלמה - "צו": ... (משלי כג, טו) "חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי דבר" (משלי כז, יא). שלמה ובית דינו ואחריהם הלל ושמאי ותלמידיהם הורו שצריך לנקות את הידיים קודם האכילה מחמת שידיים עסקניות הן, ... (cache)

תגובות