ברזל בברזל יחד, ואיש יחד פני רעהו

קוד: ביאור:משלי כז17 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי כז17: "בַּרְזֶל בְּבַרְזֶל יָחַד, וְאִישׁ יַחַד פְּנֵי רֵעֵהוּ"

ברזל הפוגש בברזל, בעת דו-קרב חניתות, מחדד ומשחיז אותו;   כך גם, איש הנאבק פנים אל פנים עם רעהו, מחדד ומחזק אותו.

עצות

1. יש אנשים שחושבים, שהם יכולים ללמוד וליצור ולהתפתח לגמרי לבד, וכל האנשים שמסביבם רק מפריעים להם. הפסוק שלנו עונה להם, שכדי לחדד ולהשחיז כלי העשוי מ ברזל, יש צורך לשייף אותו בעזרת ברזל אחר.   וכך גם, כדי לחדד את השכל ואת האישיות, יש לשייף אותם בעזרת לימוד ועבודה משותפת עם אנשים אחרים, איש יחד פני רעהו.

2. לא רק שיתוף פעולה, גם מאבק מביא לחידוד. ברזל שימש לייצור כלי-נשק, המושג ברזל בברזל יכול לרמוז לדו-קרב חרבות. לכאורה, שום דבר טוב לא יכול לצאת מדו-קרב כזה, אבל למעשה יש לו ברזל בברזל יחד - כאשר ברזל נפגש בברזל, שניהם מתחדדים. כך גם בין בני אדם: כששני בני אדם מתווכחים, גם אם הויכוח לא נעים, יש לו תוצאה חיובית - ואיש יחד פני רעהו - שניהם מתחדדים, מחדדים את דעותיהם ואת מחשבותיהם.

דקויות

מה מסמלים שני הברזלים?

1. לפי רוב המפרשים, הברזלים מסמלים מלאכה יצירה ולימוד, כמו ב בראשית ד22: "וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן, לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל": "מה ברזל זה, אחד מחדד את  חבירו (כגון סכין על גבי חבירתה)  - אף שני תלמידי חכמים מחדדין זה את זה בהלכה" (רבי חמא ברבי חנינא, בראשית רבה סט ב וגם  בבלי תענית ז א; ובבבלי הביאו דרשות נוספות בעלות רעיון דומה; וכן רש"י רלב"ג ומצודות על הפסוק);   "צורת החרב והסכין הוא החידוד, וכשרוצים להעמיד צורתו - מחדדים את הברזל בברזל אחר ומסיר החלודה; כן יחד איש את פני רעהו וצורתו, שע"י שיתעסקו בחכמה, ואחד יבין לחברו, (כמ"ש הרבה למדתי מרבותי ויותר מחברי וכו'), יתחדד פניהם, שהיא צורתם, שצורת האדם הוא שכלו, וחכמתו, וכוחות נפשו" (מלבי"ם)

- אולם, עד כמה שידוע לי, אפשר לשייף ברזל לא רק ע"י ברזל אחר, אלא גם ע"י אבן.

2. לכן נראה לי, שהברזלים מסמלים מלחמה ומאבק, כמו ב שמואל א יז7: "וְלַהֶבֶת חֲנִיתוֹ שֵׁשׁ מֵאוֹת שְׁקָלִים בַּרְזֶל". שני ברזלים יכולים לרמוז לדו-קרב חניתות, מאבק קשה וכואב, אבל גם מחדד ומחזק.

הקבלות

1. במסכת אבות, במשנה המדברת על הדברים שנבראו בערב שבת בין השמשות, נמצא ביטוי דומה: "אף צבת בצבת עשויה" ( משנה אבות ה ו), ופירשו: "הצבת אינה נעשית אלא בצבת אחרת, וראשונה מי עשאה? - על כרחך מאליה נעשית בידי שמים, ונבראת בין השמשות. וזה נדחה בגמרא בפרק מקום שנהגו (פסחים דף נד), ואמרו, אפשר שהצבת הראשונה נעשית בדפוס, שהתיכו הנחושת באש והציקוהו בתוך הדפוס ונעשית הצבת מיד" (ברטנורא שם).

2. חכמי המדרש פירשו את הפסוק על כמה דמויות מהתנ"ך, שסבלו מאבקים רבים עם אנשים קשים, ובזכות המאבקים, התחדדו והתחזקו: "איש זה יעקב, כיון שעמד אבינו יעקב, איש יחד פני רעהו, שנתייחדה עליו השכינה" (בראשית רבה סט ב); "משה ופרעה הרשע, שהיו מתנקשים זה עם זה בדברים...  מקלו של אהרן וחרטומי מצרים, שהיו מתנקשין זה עם זה בכשפים" (מדרש משלי (בובר) כז יז). המאבק שבין בני ישראל לבין המצרים נמשל לכור ברזל, דברים ד20: "וְאֶתְכֶם לָקַח ה', וַיּוֹצִא אֶתְכֶם מִכּוּר הַבַּרְזֶל מִמִּצְרָיִם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם נַחֲלָה כַּיּוֹם הַזֶּה" (פירוט). כמו ב ירמיהו טו12: "הֲיָרֹעַ בַּרְזֶל בַּרְזֶל מִצָּפוֹן וּנְחֹשֶׁת", שם שני הברזלים הם משל למאבק בין הנביא לבין שומעיו (ראו ברזל חזק מברזל בספר ירמיהו / חגי הופר). 

שני ברזלים נזכרו ב ירמיהו טו12: "הֲיָרֹעַ בַּרְזֶל בַּרְזֶל מִצָּפוֹן וּנְחֹשֶׁת", כמשל למאבק בין הנביא לבין שומעיו (ראו ברזל חזק מברזל בספר ירמיהו / חגי הופר).

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • כי האדם הוא עץ השדה: 9 מאי 2009 ... אם אינו הגון "אותו תשחית - להכרת" וממשיכה הגמרא על לימוד תורה, אמר ר' חמא אמר ר' חנינה מהי דכתיב " ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו"(משלי כז, יז) ... (cache)
  • מה עוזר לי להתקדם: רצון: אבל שנים שיושבים ויש ביניהם דברי תורה וידעים כי ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו ומתחדדים זה עם זה אז שכינה שרויה ביניהם והוא הפך הליצנים כי הם הכת שאינם רואים פני שכינה: ... (cache)
  • פרק טו: "ברזל בברזל יחד, ואיש יחד פני רעהו" (משלי כ"ז 17). אין תחום שדברים אלה נכונים בו יותר מאשר בחיי המשפחה. פה נחשפים חטאים, אנשים מקבלים תמריץ להתוודות ולשוב מחטאיהם, ... (cache)
  • מספר סיפורים - זו תורה וזה שכרה: ... מכירים בה כך אתה עם מוכר המים שאינו יודע כבודך שאין יודע בה אלא בעלי תורה שנאמר (משלי כז יז) ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו וכמו שהמרגלית קנה אותה בחמשה ועשרים אלף ... (cache)
  • Peace & shalom: Shabbat Shalom The weekly parsha commentary...: "ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו (משלי כז יז) - אמר ר' חמא בר חנינא:אין סכין מתחדדת אלא בירך של חברתה, כך אין תלמיד חכם מתחדד אלא ב[מאבק עם] חברו... ואיש' ג€“ זה יעקב: ... (cache)
  • גן עדן: יש שראו ברעיון זה מתחום הגמול, קשר לפסוק הקודם: "ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו" (משלי כז, יז) וכן לפסוק הבא אחריו: "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" (שם, יט) משום ... (cache)
  • בגלות מצרים בטלה התוכחה, ירת תהלים ותענית בימי השובבי;quot&ם אמ...: 'ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו', לומר. לך, מה ברזל זה, אחד מחדד את חבירו, אף שני. תלמידי חכמים מחדדין זה את זה בהלכה. (תענית ז.) אמר. רבה בר בר חנה למה נמשלו דברי ... (cache)
  • קרן אור לימודי קבלה - רבי דוד קורן.0545-309-491 האתר המוביל בעולם בידע...: כז,טו דלף טורד, ביום סגריר; ואשת מדונים (מדינים), נשתוה. כז,טז צפניה צפן-רוח; ושמן ימינו יקרא. כז,יז ברזל בברזל יחד; ואיש, יחד פני-רעהו. כז,יח נצר תאנה, יאכל פריה; ושמר אדניו יכבד. (cache)
  • פרשת שבוע והפטרה: מה טוב ומה נעים חברת בני תורה ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעיהו[11] יהי כן ה' עמכם וחפץ ה' בידכם יצלח אכי"ר. לענין שאלתא דשאלנא קדמיכון למה שתק רמב"ם ז"ל מלפרש דין אכילה ... (cache)
  • מדרש רבה - ויצא: ב רבי חמא בר חנינא פתח (משלי כז) ברזל בברזל יחד אמר רבי חמא בר חנינא אין סכין מתחדדת אלא בירך של חבירתה כך אין תלמיד חכם מתחדד אלא בחבירו ברזל בברזל יחד ואיש יחד ... (cache)
  • משלי: יז ברזל בברזל יחד; ואיש, יחד פני-ריעהו. יח נוצר תאנה, יאכל פרייה; ושומר אדוניו יכובד. יט כמים, הפנים לפנים-- כן לב-האדם, לאדם. כ שאול ואבדו, לא תשבענה; ועיני האדם, לא תשבענה. (cache)
  • ילקוט שמעוני - ויצא: והנה ה' נצב עליו רבי חמא בר חנינא פתח ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו אין סכין מתחדדת אלא בירכה של חברתה כך אין תלמיד חכם משתבח אלא בחבירו. איש יחד זה יעקב שנתיחדה ... (cache)
  • מה עוזר לי להתקדם: רצון: אבל שנים שיושבים ויש ביניהם דברי תורה, ויודעים כי ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו ומתחדדים זה עם זה- אז שכינה שרויה ביניהם והוא הֵפֵך הליצנים כי הם הכת שאינם רואים פני ... (cache)
  • וידבר יהוה אל-משה לאמר...: 10 מאי 2009 ... אם אינו הגון "אותו תשחית - להכרת" וממשיכה הגמרא על לימוד תורה, אמר ר' חמא אמר ר' חנינה מהי דכתיב " ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו"(משלי כז, יז) ... (cache)
  • בשבילי התנ"ך: אמר רבי חמא בר חנינא: אין סכין מתחדדת אלא בירך של חבירתה, כך, אין תלמיד חכם מתחדד, אלא בחבירו. ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו איש, זה יעקב, כיון שעמד אבינו יעקב איש יחד ... (cache)
  • על ספרות, ועל מעלת הכתיבה-הדפסה בית מדרש: ואיש יחד פני רעהו להיות מחדדים זה את זה (כלומר, יראו זה לזה ממה שכתבו כדי לצחצח הדברים ולשפר צלילות המחשבה) וכו'. גם בהלכה זו של תורת הלב, הכוללת גם כן כל חכמת ישראל, ... (cache)

תגובות