בעלוץ צדיקים רבה תפארת, ובקום רשעים יחופש אדם

קוד: ביאור:משלי כח12 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי כח12: "בַּעֲלֹץ צַדִּיקִים רַבָּה תִפְאָרֶת, וּבְקוּם רְשָׁעִים יְחֻפַּשׂ אָדָם"

כשהצדיקים עולצים, שמחים מצליחים ומשפיעים, הם מרבים לפאר ולשבח את הזולת; אולם כשהרשעים קמים ומקבלים כוח, הם מחפשים את הפגמים בכל אדם.

/ כשהצדיקים עולצים, שמחים מצליחים ומשפיעים, כל אדם מרבה להתפאר במעשיו הטובים ובהצלחתו הכלכלית ואינו חושש מפגיעה;  אולם כשהרשעים קמים ועולים לגדולה, כל אדם מתחפש ונוהג בצביעות כי פוחד שהרשעים יפגעו בו וישדדו אותו.

דקויות

הפסוק מתאר שני מצבים מנוגדים: בעלוץ צדיקים - הצדיקים שמחים, כלומר מצליחים ומשפיעים; ובקום רשעים - הרשעים חזקים, שולטים ומשפיעים. מה קורה בכל אחד מהמצבים?

בעלוץ צדיקים - רבה תפארת

1. העם מתפאר בצדיקים; יש כבוד לאומי לעם ישראל כשיש בו צדיקים שמחים: "כשיש צדיקים עליצים, אז העם מתפאר. אם יש לעם ישראל צדיקים עצובים, העם לא מתפאר בהם. אבל אם יש לו צדיקים עליצים, אז רבה תפארת - העם מתפאר בצדיקים שלו" (הרב יצחק גינצבורג, כב שבט תש"ע - עוד יוסף חי - ד. מחרוזות פסוקי צדיקים במשלי).

2. הצדיקים מפארים את העם: "הצדיקים מפארים ומכבדים בני אדם על כל מעלה טובה הנמצאת בהם, והרשעים מחפשים מומי בני אדם ושגיאותם להשפילם" (ר' יונה גירונדי, שערי תשובה א יח). "הטבע של הצדיק זה לפאר את כולם, ללמד זכות על כולם... אם יש צדיקים עליצים התקשורת מלאה שבחים ותפארת של עם ישראל... הצדיקים בעצמם משדרים רק תפארת, כמו הצדיקים האמתיים של החסידות, כמו רבי לוי יצחק מברדיטשוב, רק לפאר ולשבח את עם ישראל" (הרב יצחק גינצבורג, שם).

3. הצדיקים נוהגים בהנהגה מפוארת: "כי הם ינהיגו האדם הנהגה ישרה ומשובחת" (רלב"ג, וכן מצודות).

בקום רשעים - יחופש אדם

כשהרשעים קמים ועולים לגדולה, יחופש אדם, כלומר -

1. האנשים מתחפשים (מלשון מלכים א כב30: "הִתְחַפֵּשׂ וָבֹא בַּמִּלְחָמָה"), נעשים צבועים ומזוייפים מתוך פחד מהשלטון; ויותר מזה: "האדם העצמי מתחפש ומשתנה בלבושיו, כי ההצלחה שלהם הוא לגוף הבהמי, שהאדם מתחפש ומתלבש לבוש בהמי, כי הם יוצאים מגדר האדם והם בהמה בצורת אדם" (מלבי"ם).

2. התקשורת מחפשת את האנשים כדי להשמיץ אותם ולהעליל עליהם עלילות, בניגוד לצדיקים שרוצים רק לפאר ולשבח את הבריות (ר' יונה גירונדי).

3. השלטון מחפש את האנשים, מנסה "להפיל עליהם תיק" פלילי "בכל מיני עלילות" (רש"י); או מחפש את הכסף של האנשים, מנסה "להפיל עליהם תיק" של מס הכנסה כדי לעקל את הונם (אבן עזרא, מצודות).

בעלוץ - בקום

מדוע גדולת הצדיקים מתוארת בפועל "עלוץ" וגדולת הרשעים בפועל "קום"?

- אולי כי הצדיקים אינם מחפשים שלטון; הם לא רוצים לקום ולהשתרר על אחרים, אלא רק לחיות חיים חופשיים ושמחים.

הקבלות

ישנם פסוקים נוספים המתארים את ממשלת הצדיקים לעומת ממשלת הרשעים. ראו משלי כח28: "בְּקוּם רְשָׁעִים יִסָּתֵר אָדָם, וּבְאָבְדָם יִרְבּוּ צַדִּיקִים" (פירוט).

תגובות