מאויביי תחכמני מצוותיך, כי לעולם היא לי

מאת: אראל

תהלים קיט98: " מֵאֹיְבַי תְּחַכְּמֵנִי מִצְוֹתֶךָ, כִּי לְעוֹלָם הִיא לִי "

הפסוק מתחיל באות מ שיש לה כמה משמעויות בעברית:

1. מ- מציינת יתרון:  " מצותיך תחכם אותי להיות יותר חכם משונאי הרשעים, כי היא לי לעולם - רוצה לומר, אני עוסק בה בתמידות ולזה מחכמת אותי " ( מצודות).

לפי המדרש, הפסוק מתייחס בפרט לדוד ומלחמתו במתנגדיו הפנימיים: " מאויבי תחכמני מצותיך - על דואג ואחיתופל אמרו, דלא אתיא להו שמעתא אליבא דהלכתא " ( רש"י). אויביו של דוד היו רבנים גדולים וחשובים, עם מעמד גבוה בעולם התורה. אולם דוד למד את מצוותך , הוא למד בתמימות רק על-מנת לעשות ולקיים מצוות. ולכן רק הוא זכה לכוון לפירוש הנכון.

ואפשר לפרש שהפסוק מתייחס בכלל לעם ישראל ומלחמתו באויביו החיצוניים: העיסוק התמידי בתלמוד תורה הביא את עם ישראל להצטיינות בחכמה ובמדע, הרבה יותר מהחלק היחסי שלו באנושות.

2. מ- מציינת מקור: אני מוכן ללמוד תורה אפילו מהאויבים שלי - העיקר ללמוד: " הריני לומד את מצוותיך אף מפי אויביי , כעין מה שאמרו על ר' מאיר: רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק " (עמוס חכם, דעת מקרא, הערה 89ו) .   ועוד: " מתוך דברי אויביי למדתי את מעלת מצוותיך , שגם אויביי משבחים את מצוותיך, כעניין שנאמר ",  דברים ד6: " וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ 'רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה' " ( פירוט) (שם הערה 89ה) .   ואיך אפשר ללמוד תורה מהאויבים? " החכמתי ועמדתי על טיב מצוותיך , מתוך שראיתי שאויביי השחיתו והתעיבו בלכתם בדרך הסוטה מדרך מצוותיך " (שם הערה 89ד) : כשרואים את ההתנהגות הנתעבת של אויבינו, שאינם מקיימים מצוות, מבינים יותר את ערך המצוות.   

הפסוק בהקשרו

הפסוק מופיע בבית של שמונה פסוקים שכולם מתחילים באות מ. הבית מתחיל ב תהלים קיט97: " מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ כָּל הַיּוֹם הִיא שִׂיחָתִי " ( פירוט), ובפסוקים 98-100 יש הדרגה:

מֵאֹיְבַי תְּחַכְּמֵנִי מִצְותֶךָ: כִּי לְעוֹלָם הִיא-לִי.
מִכָּל-מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי: כִּי עֵדְותֶיךָ, שִׂיחָה לִי.
מִזְּקֵנִים אֶתְבּוֹנָן: כִּי פִקּוּדֶיךָ נָצָרְתִּי.

כלומר:

1. מרוב שאני אוהב את התורה, אני עוסק בה בלי הפסקה, עד שאני נעשה חכם יותר מאויביי ;    אחר-כך אני נעשה חכם יותר מכל מלמדיי ;    ולבסוף אני נעשה חכם יותר אפילו מהזקנים .

2. מרוב שאני אוהב את התורה, אני רוצה ללמוד עליה מכל מקור אפשרי - אפילו מאויביי , גם מכל מי שמוכן ללמד אותי, ובמיוחד מזקנים .

תגובות