הפוך בה - אצבע

קוד: הפוך בה - אצבע בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: הרב דב בעריש רוזנברג

אל:

וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה אֶצְבַּע אֱלֹקִים הִוא וגו'. (שמות ח' ט"ו)

השם אצבע הוא משורש "צבע", והאל"ף נוספת, כמו שהוכיח הרד"ק (בספר השרשים, סוף שורש צבע) ממתני' במס' יומא (דף כ"ב ע"א) הממונה אומר להם הצביעו [בלי אל"ף], ומפרש בגמרא (שם ע"ב) תנא הוציאו אצבעותיכם למנין.

ולכאורה תמוה, דכל לשון צבע שבמקרא ענינו גוונין, כגון (שופטים ה' ל"א) צבע רקמתים, וכמו שנמצא הרבה בל' משנה, כגון (ב"ק ק' ע"ב) הנותן צמר לצבע לצבוע, ואיך יתקשר ללשון אצבע. ואמנם מנחם בן סרוק לא חברם יחד (מחברת ערך אצבע וערך צבע).

ועוררני בני מו"ה ברוך אברהם שליט"א, דיתכן שהוא הפוך משורש "בצע", ויפה כוון דכן מצינו בכמה מקראות ל' בצע בקשר למעשה הידים, כגון (ישעי' י' י"ב) והיה כי יבצע ד' את כל מעשהו וגו', וכן (זכרי' ד' ט') וידיו תבצענה, ומנחם (מחברת ערך בצע) חבר עמהם גם (איכה ב' י"ז) עשה ד' אשר זמם בצע אמרתו וגו'. וכן פי' רש"י והאב"ע (שם באיכה) בדרך פשט [ומדרשי אגדה יש שם הרבה]. וכולם מתפרשים בענין גמר מעשה [אויספיהרע"ן בלשון אשכנז].

ולפי זה יהי' פירוש האי קרא (שמות ח' ט"ו) אצבע אלקים הוא כמו מעשה אלקים היא. ואמנם כן תירגמו אונקלוס: מחא מן קדם ד' היא. וגם יב"ע תירגמו: לא מן כח גבורת משה ואהרן היא אלהן מחא משתלחא מן קדם ד' היא. ולא תירגמו "אצבעא דד'" כמו להלן בפסוק (שם ל"א י"ח) ויתן אל משה וגו' שני לחת העדת לחת אבן כתבים באצבע אלקים, ותרגומו כתיבין באצבעא דד'. וכ"כ מגדולי המפרשים [לשון רש"י: מכה זו אינה ע"י כשפים מאת המקום היא, וכ"כ הרשב"ם והחזקוני].

ואם כנים הדברים יש מקום לומר דאצבעות הידים הן הן כלי המעשה שבהם מבצעין כל מלאכה, ולכן נקראו אצבעות.

תגובות