גיחזי - "מה שמו ומה שם בנו כי תדע"

קוד: גיחזי - "מה שמו ומה שם בנו כי תדע" בתנ"ך

סוג: כלל_דמות

מאת: מטמוניות למשפחות סופרים (schriber @ 012.net.il)

אל:

השם גיחזי / גחזי 1 הוא יחידאי וגם זר מבחינה לשונית (כל ששת הצירופים של האותיות ג.ח.ז. לא מרכיבות שורש בשפה העברית).

נראה לומר שהאות גימ"ל סופחה לשם העיקרי שהוא יחזיה 2 (חילופי גימ"ל ויו"ד מקבוצת גיכ"ק). תובנה זו נותנת לנו מפתח לחידת השם "גחזי".

 

יחזיה נזכר פעם אחת בתנ"ך:

(עזרא י יד) יַעֲמְדוּ נָא שָׂרֵינוּ לְכָל הַקָּהָל וְכֹל אֲשֶׁר בֶּעָרֵינוּ הַהֹשִׁיב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת יָבֹא לְעִתִּים מְזֻמָּנִים וְעִמָּהֶם זִקְנֵי עִיר וָעִיר וְשֹׁפְטֶיהָ עַד לְהָשִׁיב חֲרוֹן אַף אֱלֹהֵינוּ מִמֶּנּוּ עַד לַדָּבָר הַזֶּה:
(טו) אַךְ יוֹנָתָן בֶּן עֲשָׂהאֵל וְיַחְזְיָה בֶן תִּקְוָה עָמְדוּ עַל זֹאת וּמְשֻׁלָּם וְשַׁבְּתַי הַלֵּוִי עֲזָרֻם:
(טז) וַיַּעֲשׂוּ כֵן בְּנֵי הַגּוֹלָה וַיִּבָּדְלוּ עֶזְרָא הַכֹּהֵן אֲנָשִׁים רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְבֵית אֲבֹתָם וְכֻלָּם בְּשֵׁמוֹת וַיֵּשְׁבוּ בְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי לְדַרְיוֹשׁ הַדָּבָר:

 

"בן תקוה" מוזכר עוד פעם אחת בתנ"ך:

(מ"ב כב יד) וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה
אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה אֵשֶׁת שַׁלֻּם בֶּן תִּקְוָה בֶּן חַרְחַס שֹׁמֵר הַבְּגָדִים
וְהִיא יֹשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלַם בַּמִּשְׁנֶה וַיְדַבְּרוּ אֵלֶיהָ:

 

אסוציציה עם "תקוה" מוליכה אותנו אל רחב:

( יהושע ב יח) הִנֵּה אֲנַחְנוּ בָאִים בָּאָרֶץ אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ וְאֶת אָבִיךְ וְאֶת אִמֵּךְ וְאֶת אַחַיִךְ וְאֶת כָּל בֵּית אָבִיךְ תַּאַסְפִי אֵלַיִךְ הַבָּיְתָה:
(כא) וַתֹּאמֶר כְּדִבְרֵיכֶם כֶּן הוּא וַתְּשַׁלְּחֵם וַיֵּלֵכוּ וַתִּקְשֹׁר אֶת תִּקְוַת הַשָּׁנִי בַּחַלּוֹן:

 

עכשיו נוכל לקשור את הקצוות בשני אופנים:

א)     מגיחזי והלאה – "צאצאיו" שלום בן תקוה ויחזיה בן תקוה.

ב)     מגיחזי ולמעלה – "אמו" רחב.

 

א) מגיחזי והלאה.

גיחזי מוזכר בתנ"ך בשני הקשרים, ובשניהם חבוי חטאו:

  1. פרשת נעמן – חטא בתאוות ממון – "בגדים".
  2. פרשת השונמית (כולל סיפור המעשה לפני מלך ישראל) –   פרוץ בערווה.

 

1. תאוות ה"ממון-בגדים" – גיחזי קילקל, שלם בן תקוה תיקן:

גיחזי

(מ"ב ה כב) וַיֹּאמֶר שָׁלוֹם אֲדֹנִי שְׁלָחַנִי לֵאמֹר הִנֵּה עַתָּה זֶה בָּאוּ אֵלַי שְׁנֵי נְעָרִים מֵהַר אֶפְרַיִם מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים תְּנָה נָּא לָהֶם כִּכַּר כֶּסֶף וּשְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְּגָדִים :
(כג) וַיֹּאמֶר נַעֲמָן הוֹאֵל קַח כִּכָּרָיִם וַיִּפְרָץ בּוֹ וַיָּצַר כִּכְּרַיִם כֶּסֶף בִּשְׁנֵי חֲרִטִים וּשְׁתֵּי חֲלִפוֹת בְּגָדִים וַיִּתֵּן אֶל שְׁנֵי נְעָרָיו וַיִּשְׂאוּ לְפָנָיו:
(כו) וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא לִבִּי הָלַךְ כַּאֲשֶׁר הָפַךְ אִישׁ מֵעַל מֶרְכַּבְתּוֹ לִקְרָאתֶךָ הַעֵת לָקַחַת אֶת הַכֶּסֶף וְלָקַחַת בְּגָדִים וְזֵיתִים וּכְרָמִים וְצֹאן וּבָקָר וַעֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת :

שלם בן תקוה

(מ"ב כב יד) וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה
אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה אֵשֶׁת שַׁלֻּם בֶּן תִּקְוָה בֶּן חַרְחַס שֹׁמֵר הַבְּגָדִים
וְהִיא יֹשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלַם בַּמִּשְׁנֶה וַיְדַבְּרוּ אֵלֶיהָ:

 

2. ערווה – גיחזי חטא, יחזיה בן תקוה תיקן (עם עזרא נגד הנשים הנכריות):

גיחזי

(ירושלמי סנה' נב/ב) גיחזי אדם גבור בתורה היה אלא שהיו בו שלשה דברים עין צרה ופרוץ בערוה ולא היה מודה בתחיית המתים... ופרוץ בערוה שכן השונמית אומרת לאשה הנה נא ידעתי כי איש אלהים קדוש הוא עובר עלינו תמיד אמר רבי יונה הוא קדוש ואין תלמידו קדוש... כתיב ויגש גיחזי להדפה מהו להדפה א"ר יוסי בן חנינא שנתן ידו בהוד שביופיה בין דדיה.

יחזיה בן תקוה

(תנחומא ויקהל י) ...כיוצא בדבר אתה אומר אך יונתן בן עשהאל ויחזיה בן תקוה עמדו על זאת ומשלם ושבתי הלוי עזרום (עזרא י) כתיב יונתן נתן נפשו ובאו אליו ועזרו אותו אבל פרסמו הכתוב תחלה על שנתן נפשו הרבה ואף בצלאל כל החכמים עשו עמו ולפי שנתן נפשו על המשכן הרבה לפיכך כתיב ויעש בצלאל את הארון

 

ב) מגיחזי ולמעלה.

1. מצאנו לעיל (שאפשר) ששלם בן תקוה היה מצאצאי גיחזי, חז"ל יחסו את שלם בן תקוה לרחב – מכאן שגיחזי מתייחס (אולי) לרחב.

שלם ובנו חנמאל מצאצאי רחב, היו כהנים-נביאים, גם גיחזי השתייך ל"בני הנביאים" ובשמו (גיחזי/יחזיה) נמצא "חזון".

 

אלישע ש"המית" את גיחזי בצרעת, תיקן את מעשהו ע"י שהחיה את "בנו של גיחזי" שלם בן תקוה, שאח"כ הוליד את חנמאל.

(מ"ב כב יד) וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה אֵשֶׁת שַׁלֻּם בֶּן תִּקְוָה בֶּן חַרְחַס שֹׁמֵר הַבְּגָדִים וְהִיא יֹשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלַם בַּמִּשְׁנֶה וַיְדַבְּרוּ אֵלֶיהָ:   

(ירמ' לב ז) הִנֵּה חֲנַמְאֵל בֶּן שַׁלֻּם דֹּדְךָ בָּא אֵלֶיךָ לֵאמֹר קְנֵה לְךָ אֶת שָׂדִי אֲשֶׁר בָּעֲנָתוֹת כִּי לְךָ מִשְׁפַּט הַגְּאֻלָּה לִקְנוֹת:

 

(פרקי דרבי אליעזר לב) ר' זעירא אומ' תדע לך כח הצדקה בא וראה משלום בן תקות שהיה מגדולי הדור והיה עושה צדקות בכל יום ומה היה עושה היה ממלא את החמת מים והיה יושב על פתח העיר וכל אדם שהיה בא מן הדרך היה משקה אותו ומשיב נפשו עליו ובזכות צדקות שעשה שרתה רוח הקדש על אשתו שנ' וילך חלקיהו הכהן אל חולדה הנביאה אשת שלום בן תקות ולמפרע נקרא שמו בן סחרה כשם שאתה אומ' כי טוב סחרה וכתוב אחר אומ' בן סחרה וכשמת בעלה חסרה צדקות בעליה ויצאו כל ישראל לגמול חסד עם שלום בן תקות וראו את הגדוד שבא אליהם והשליכו את האיש אל הקבר מאלישע וחיה שנ' ויגע האיש וכו' ואחר כך הוליד את חנמאל שנ' הנה חנמאל בן שלום דודך וכו'

 

(מגילה יב/ב) אמר רב נחמן חולדה מבני בניו של יהושע היתה כתיב הכא בן חרחס וכתיב התם בתמנת חרס איתיביה רב עינא סבא לרב נחמן שמונה נביאים והם כהנים יצאו מרחב הזונה ואלו הן נריה ברוך ושריה מחסיה ירמיה חלקיה חנמאל ושלום רבי יהודה אומר אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב הזונה היתה כתיב הכא בן תקוה וכתיב התם את תקות חוט השני אמר ליה עינא סבא ואמרי לה פתיא אוכמא מיני ומינך תסתיים שמעתא דאיגיירא ונסבה יהושע

 

3. יש עוד רמז בדברי חז"ל שתומך ביחוס גיחזי לרחב.

(תהי' קמד יד) אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ :

 

(ברכות י/ב) אין פרץ שלא תהא סיעתנו כסיעתו של דוד שיצא ממנו אחיתופל ואין יוצאת שלא תהא סיעתנו כסיעתו של שאול שיצא ממנו דואג האדומי ואין צוחה שלא תהא סיעתנו כסיעתו של אלישע שיצא ממנו גחזי ברחובותינו שלא יהא לנו בן או תלמיד שמקדיח תבשילו ברבים:

 

נחזור לפתיח.

יחזיה חטא כאשר קרא לאלישע רבו בשמו –

לכן שובש שמו והוסר ממנו שם ה', ונתכנה גיחזי .

(סנה' ק/א) דאמר רבי יוחנן מפני מה נענש גיחזי מפני שקרא לרבו בשמו שנאמר ויאמר גחזי אדני המלך זאת האשה וזה בנה אשר החיה אלישע   

 

1. השם גיחזי כתוב בתנ"ך 8 פעמים, ו-גחזי 4 פעמים.

2. שמות נפוצים, קרובים לשם יחזיה: אֲחַזְיָהוּ   ו יַחֲזִיאֵל, ועוד שם דומה ויחידאי:

  (נחמיה יא ה) וּמַעֲשֵׂיָה בֶן בָּרוּךְ בֶּן כָּל חֹזֶה בֶּן חֲזָיָה בֶן עֲדָיָה בֶן יוֹיָרִיב בֶּן זְכַרְיָה בֶּן הַשִּׁלֹנִי:

תגובות