"לא יסור שבט מיהודה" לעומת "כי עתה הכין ה' את ממלכתך עד עולם"

קוד: לא יסור שבט מיהודה - כי עתה הכין ה' את ממלכתך עד עולם בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: אחיה פולק

אל: כפית ה'תשס"ה שבט

תגובה ל: שאול בן קיש שנכתבה ב14:25:05  04.03.2005


בספר שמואל א', כששמואל מוכיח את שאול, הוא גם מספר לו פרט חשוב כמעט בדרך אגב (יג, יג- יד): "נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוַת ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין ה' אֶת מַמְלַכְתְּךָ אֶל יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם: וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם בִּקֵּשׁ ה' לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ ה' לְנָגִיד עַל עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר צִוְּךָ ה' "
אם כך, בית שאול הוא זה שהיה אמור להמשיך ולמלוך על ישראל לנצח (ולא בית דוד).
יש רק בעיה קטנה אחת: שאול הוא משבט בנימין, ואילו המלכות של עם ישראל, כפי שאנו מבינים מברכות יעקב לבניו, צריכה להיות של יהודה: "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ: גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ: לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילוֹ וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". (בראשית מט, ח-י). כיצד אפשר להסביר את הסתירה בין שני המקורות?

תגובות