עניינו של משל זה... עמוק ורחב...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 22:05:06  25.03.2008, כתוספת/תגובה ל: לשמור על המחשבות גם כשהעיניים עצומות

נכון לראות את שפת הגוף כ"אמת-מידה" למדידת השקרן - כדלקמן:

אָדָם בְּלִיַּעַל אִישׁ אָוֶן הוֹלֵךְ עִקְּשׁוּת פֶּה
קֹרֵץ בְּעֵינָו
מֹלֵל בְּרַגְלָו
מֹרֶה בְּאֶצְבְּעֹתָיו...

תַּהְפֻּכוֹת בְּלִבּוֹ--חֹרֵשׁ רָע בְּכָל-עֵת
מדנים (מִדְיָנִים) יְשַׁלֵּחַ...

עַל-כֵּן--פִּתְאֹם יָבוֹא אֵידוֹ
פֶּתַע יִשָּׁבֵר וְאֵין מַרְפֵּא...
(משלי ו' 12 - 15)

אולם... אין להסתפק בידיעת אמות המידה לשפת הגוף כדי לחשוף את השקרן...
ואכן... יש חובה לדעת לתת כבוד לאלהים - והלא:

שֶׁשׁ-הֵנָּה שָׂנֵא יְהוָה
וְשֶׁבַע תועבות (תּוֹעֲבַת) נַפְשׁוֹ:

עֵינַיִם רָמוֹת
לְשׁוֹן שָׁקֶר
וְיָדַיִם שֹׁפְכוֹת דָּם-נָקִי
לֵב--חֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן
רַגְלַיִם מְמַהֲרוֹת לָרוּץ לָרָעָה
יָפִיחַ כְּזָבִים עֵד שָׁקֶר
וּמְשַׁלֵּחַ מְדָנִים בֵּין אַחִים...
(משלי ו' 16 - 19)

כלומר... רק דעת אלהים ונתינת כבוד לאלהים יגרמו לכשלון הרשע - כאמור:

עַל-כֵּן--פִּתְאֹם יָבוֹא אֵידוֹ
פֶּתַע יִשָּׁבֵר וְאֵין מַרְפֵּא...

לפי-כך... דעת אלהים מאפשרת להבין את עומק ורוחב עניינו של המשל...
ובעיקר... להבין למה מתכוון המשל בתואר... קוֹרֵץ בְּעֵינָו... קוֹרֵץ שְׂפָתָיו...

ואמנם... נתינת כבוד לאלהים תניב את השילוב:

יֵשׁ דֶּרֶךְ יָשָׁר לִפְנֵי-אִישׁ וְאַחֲרִיתָהּ דַּרְכֵי-מָוֶת...
נֶפֶשׁ עָמֵל עָמְלָה לּוֹ כִּי-אָכַף עָלָיו פִּיהוּ...

אִישׁ בְּלִיַּעַל כֹּרֶה רָעָה
וְעַל-שפתיו (שְׂפָתוֹ), כְּאֵשׁ צָרָבֶת
אִישׁ תַּהְפֻּכוֹת יְשַׁלַּח מָדוֹן
וְנִרְגָּן מַפְרִיד אַלּוּף
אִישׁ חָמָס יְפַתֶּה רֵעֵהוּ
וְהוֹלִיכוֹ בְּדֶרֶךְ לֹא-טוֹב...

עֹצֶה עֵינָיו לַחְשֹׁב תַּהְפֻּכוֹת
קֹרֵץ שְׂפָתָיו כִּלָּה רָעָה...

עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת שֵׂיבָה
בְּדֶרֶךְ צְדָקָה תִּמָּצֵא...
(משלי טז' 25 - 31)

כלומר... דֶּרֶךְ צְדָקָה תונב בשילוב - כדלקמן:

עֹצֶה עֵינָיו לַחְשֹׁב תַּהְפֻּכוֹת
קֹרֵץ שְׂפָתָיו כִּלָּה רָעָה...
עַל-כֵּן--פִּתְאֹם יָבוֹא אֵידוֹ
פֶּתַע יִשָּׁבֵר וְאֵין מַרְפֵּא...

עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת שֵׂיבָה
בְּדֶרֶךְ צְדָקָה תִּמָּצֵא...



תגובות