עמודי הנחושת יכין ובועז

קוד: עמודי הנחושת יכין ובועז בתנ"ך

סוג: פרטים1

מאת: אביתר כהן

אל:

תגובה ל: עמד שנכתבה ב18:25:26  17.02.2005


דברי הימים ב ג17: "ויקם את העמודים על פני ההיכל אחד מימין ואחד מהשמאול ויקרא שם הימיני יכין ושם השמאלי בעז "

הסבר חדש
על משמעות אפשרית של שמות העמודים יכין ובועז

יכין
= נכון

בועז = יציב (מאוזן, חזק, איתן)    

יציב (מאוזן, בועז) מקביל לנכון (יכין) העמודים נקרא בשמות נרדפים, כנראה הם היו עמודי תווך – תמיכה בבנין

שופטים טז26 : "ויאמר שמשון אל הנער המחזיק בידו הניחה אותי והימשני את העמדים אשר הבית נכון עליהם ואשען עליהם"

" אמת ויציב ונכון וקיים וישר ונאמן ואהוב וחביב ונחמד ונעים ונורא ואדיר ומתוקן ומקובל וטוב ויפה הדבר הזה עלינו לעולם ועד"

-

בועז בעלה של רות מזוהה על פי המסורת ולפי דעתי עם השופט אבצן מבית לחם

הקשר בין השמות הוא כזה:

אבצן הוא צורה של אצבן / אזני    (אוזן - מאוזן – יציב – נכון)

בראשית מו16:    "ובני גד צפיון וחגי שוני ו אצבן ערי וארודי ואראלי"

במדבר כו15-17: "בני גד למשפחתם לצפון משפחת הצפוני לחגי משפחת החגי לשוני משפחת השוני :
 
                        לאזני משפחת האזני לערי משפחת הערי: לארוד משפחת הארודי לאראלי משפחת האראלי "

ירח האיתנים = תשרי = מזל מאזנים

--

אם אצבן הוא הגרסא הנכונה, ניתן להסביר זאת במובן צב - יציב
(האות א' היא אמת קריאה, והאות ן' היא סיומת נפוצה לשמות בתנך)

ואם אבצן הוא הגרסה הנכונה, ניתן להסביר זאת כך אבץ – בדיל – בדל אוזן – אוזן
בדל אוזן = תנוך – אנך (אנכו = בדיל באכדית)

שמות כט20 : "ושחטת את האיל ולקחת מדמו ונתתה על תנוך אזן אהרן ועל תנוך אזן בניו הימנית..."

עמוס ג12 : "כה אמר ה' כאשר יציל הרעה מפי הארי שתי כרעים או בדל אזן.."

אנך – חוט עם משקולת בדיל / אבץ (ולפעמים עופרת)
האנך שימש כפלס בנאים (לפלס יש גם משמעות של מאזנים – אוזן)

עמוס ז7 : "כה הראני והנה אדני נצב על חומת אנך ובידו אנך "

זכריה ד10 : "כי מי בז ליום קטנות ושמחו וראו את האבן ה בדיל ביד זרבבל שבעה אלה עיני ה' המה משוטטים בכל הארץ "

אונקלוס מתרגם   בדיל = אבצא (אבץ)

 

--

הסבר ישן / קודם

יכין ובועז היו השמות של שני עמודי הנחושת שבנה שלמה המלך, מה מקור שמם ?

 נראה לי שאפשר למצוא את מקור שמם של העמודים על פי מקור הנחושת שמהם היו עשוים

 דוד הביא את ה נחושת מארם צובא (מהדדעזר) ומ כון ו טבח

 כך שלדעתי יכין נקרא על שם כון, ו בועז על שם בוז (משבטי ארם)

 מלכים א ז טו : "ויצר את שני העמודים נחשת שמנה עשרה אמה קומת העמוד האחד..."

 מלכים א ז כא : "ויקם את-העמדים לאלם ההיכל

 ויקם את-העמוד הימני ויקרא את-שמו יכין ויקם את-העמוד השמאלי ויקרא את-שמו בעז "

 בראשית כב כ : "ויהי אחרי הדברים האלה ויגד לאברהם לאמר הנה ילדה מלכה גם הוא בנים לנחור אחיך:

 את עוץ בכרו ואת ב ו ז אחיו ואת קמואל אבי א ר ם: ואת כשד ואת חזו ואת פלדש ואת ידלף ואת בתואל:

 ובתואל ילד את רבקה שמנה אלה ילדה מלכה לנחור אחי אברהם

 ופילגשו ושמה ראומה ותלד גם הוא את ט ב ח ואת גחם ואת תחש ואת מעכה"

 (לפי ספר הישר תרח (אבי נחור) התחתן גם עם פלילה היא ילדה לו את צ ו ב א)

 דברי הימים א יח ז : "ויקח דויד את שלטי הזהב אשר היו על עבדי הדדעזר ויביאם ירושלם:

 ומ טבח ת ומ כון ערי הדדעזר לקח דויד נחשת רבה מאד

 בה עשה שלמה את-ים ה נחשת ואת- העמודים ואת כלי ה נחשת "

 (ב ספר שמואל טבח נכתב בשיכול אותיות בטח (ת), ובמקום כון כתוב ברתי)

תגובות