הנשים הצובאות פתח אוהל מועד - כוהנות?

קוד: הנשים הצובאות פתח אוהל מועד - כוהנות? בתנ"ך

סוג: פרטים1

מאת: ערן וייסבן

אל:

תגובה ל: שמואל א ב שנכתבה ב19:58:14  19.06.2005


פסוק כ"ב בפרק ב' מתאר את החטא שעשו בני עלי עם האנשים (בנוסף לחטאים שעשו עם אלוהים כאשר חיללו את מהלך נתינת המנחה). החטא כולל קיום יחסי מין עם "את הנשים הצבאות פתח אוהל מועד". רש"י מפרש חלק זה של הפסוק ואומר כי הכוונה לנשים הממתינות לסיום הקרבת הקורבן מחוץ לאוהל מועד. רד"ק מחזק את פירוש רש"י ואומר כי משמעות המילה "צבאות" היא נאספות לפני אוהל מועד. לפי פירוש רד"ק אסור היה לנשים להכנס לאוהל מועד אך נשים רבות, לאחר שהיו יולדות, היו מחוייבות להקריב קורבן (לפי ספר "ויקרא" י"ב,ו'-ח') ולכן היו מגיעות לפתח אוהל מועד כדי לקיים את המצווה. רד"ק מוסיף ואומר שמקור המילה "צבאות" מספר 'שמות' שם נאמר כי הנשים אשר נאספו לפני אוהל מועד נקראו "הצובאות". רש"י ורד"ק התעלמו ולא התייחסו לעובדה שהמילה "צבאות" יכולה להתפרש גם כמשרתות את אוהל מועד - ומשמעות זו מרמזת שיתכן שהיו נשים עסקו בפולחן (אולי נשים כוהנות).
בקומראן וב-LXX חלק זה של הפסוק הושמט. ישנה השערה שהחלק הושמט מכוון שסופר הקומראן היה מודע לבעיתיות הפסוק, מהסיבה שהיה איסור על כניסת נשים לאוהל מועד, ולכן ערך ותיקן את הטקסט בדרך הקלה ביותר שהיא – מחיקת (או אי כתיבת) החלק השנוי במחלוקת. ניתן להסיק שהקומראן וה-LXX (רק גירסה אחת) תיקנו את הטקסט המקורי והעתיק יותר (MT) ובכך יצרו נוסח חדש ו"מדוייק" יותר. לכן רש"י לרד"ק מצד אחד מפרשים את הטקסט בכך שנותנים אופציות שונות להבנת המושג "צבאות" ומחפים על הבעיתיות הדתית. ומצד שני, הקומראן וה-LXX, כמו פרשנות ימי הביניים, מצאו דרך מקורית (שונה מזו של רש"י ורד"ק), של התעלמות מהעובדה שיתכן ונשים מילאו תפקיד של כוהנות.
על פי רוב ההשערות והפירושים התגבשה האמונה כי ה- MT עתיק יותר מהקומראן ו-LXX בעיקר בגלל השימוש בשפה. שפת הקומראן מודרנית יותר משפת ה-MT אך עדיין ישנו ספק שהקומראן נכתב לפני ה-MT. פירוש מקראתור לפסוק כ"ב מחזק את המחשבה שהMT נכתב מאוחר יותר מהקומראן. מקארתור טוען כי מאוחר יותר בהיסטוריה, בית אהרון היה דומיננטי ואף שלט בעליונות על הכהונה בישראל. ולכן התוספת של החלק השני של הפסוק נכתבה מאוחר יותר בכדי להראות שבני עלי (כוהנים מבית משה) נהגו לא כשורה וחיללו את הפולחן בכך ששכבו עם הנשים שהתכנסו לפני אוהל מועד.
אף על פי שפירוש מקארתור הוא ריאלי יותר ומתבסס על מהלכי ההיסטוריה, אני מסכים יותר עם העובדה שהקומראן וה-LXX הם גרסאות חדשות יותר ששינו ותיקנו את הבעיות אשר הופיעו ב-MT במטרה שהטקסט יהיה מובן יותר ונטול סוגיות שנויות במחלוקת.


תגובות