ישעיהו מה בעברית מדוברת

קוד: ישעיהו מה בעברית מדוברת בתנ"ך

סוג: תוכן_מפורט

מאת: איתמר כהן

אל:

כה אמר ה' למשיחו לכורש
מה,א כה-אמר יהוה, למשיחו לכורש, אשר החזקתי בימינו להכניע לפניו גוים, ומתני מלכים אפתח (להחליש כוחם, ההיפך של חוגר מתניו)--לפתוח לפניו דלתות, ושערים לא יסגרו בפניו. מה,ב אני לפניך אלך, ועקמימות איישר; דלתות נחושה אשבר, ובריחי ברזל אגדע. מה,ג ונתתי לך אוצרות חושך (אוצרות שמטמינים במקום נסתר), ומטמוני מסתרים: למען תדע כי-אני יהוה, הקורא בשמך אלהי ישראל. מה,ד למען עבדי יעקב, וישראל בחירי; ואקרא לך בשמך לבוא אלי, ואכנה אותך בשמות חיבה למרות שלא נתת לב לדעתני. מה,ה אני יהוה ואין עוד, זולתי אין אלהים; נתתי לך כוח למרות שלא נתת לב לדעתני. מה,ו למען ידעו, ממזרח-שמש וממערבה, כי-אפס, בלעדי: אני יהוה, ואין עוד. מה,ז יוצר אור ובורא חשך, עושה שלום ובורא רע; אני יהוה, עושה כל-אלה. {פ}
מה,ח הרעיפו (=הוזילו) שמים ממעל, ושחקים יזלו-צדק; תפתח הארץ את פיה ויגדלו פירות הישועה, וגם את הצדקה היא תצמיח (עם הישועה)--אני יהוה בראתי ועשיתי זאת מאז (את הישועה והצדקה). {ס}

הוי רב את יצרו
מה,ט הוי רב את יוצרו (הכוונה למהרהרים אחרי מידותיו של הקב"ה, כי לא האמינו שגאולתם תבוא ע"י כורש) —האדם יסודו מהעפר והוא כמו חרש מחרשי האדמה; האם יאמר חומר ליוצרו מה-תעשה, האם יאמר החרש ליוצרו הכלי שפעלת פגום כי אין לו ידים (בתי אחיזה). {ס}
מה,י הוי האומר לאב למה הולדת ולדות; ולאשה למה לך חבלי לידה (בני הגולה מסרבים לעלות אל ציון, ומכחישים את בוא הגאולה). {ס}
מה,יא כה-אמר יהוה קדוש ישראל ויוצרו: וכי תדרשו ממני לעשות את העתיד לבוא כפי רצונכם, האם אתם תכוונו את פעולותי בדבר בני. מה,יב אנכי עשיתי ארץ, ואדם עליה בראתי; אני ידי נטו את השמים, וכל צבאם צויתי. מה,יג אנכי עוררתי אותו לעשות צדק (את כורש), וכל-דרכיו איישר (להקל עליו את המשימה); הוא-יבנה עירי, וגלותי ישלח--לא במחיר ולא בשוחד (לא תשלמו כסף בעד גאולתכם), אמר יהוה צבאות. {ס}

ישראל נושע בה' תשועת עולמים
מה,יד כה אמר יהוה, עושר מצרים ורכוש כוש ובני סבא [סבא, בין מצרים לחבש, והם היו גבוהים בקומתם], עליך יעברו ולך יהיו, אחריך ילכו, בכבלי ברזל יצעדו; ואליך ישתחוו אליך יתפללו, [וכך יאמרו] אך בך אל ואין עוד אלהים אחרים מבלעדיו. מה,טו אכן, אתה אל מסתתר (שאינו נראה לעין) –אתה הוא אלהי ישראל המושיע. מה,טז בושו וגם-נכלמו, כולם: יחדו הלכו בכלימה, אמני הציורים של הפסילים. מה,יז ישראל נושע ביהוה, תשועת עולמים: לא-תבושו ולא-תיכלמו, עד-עולמי עד. {פ}

אני ה' דבר צדק מגיד מישרים
מה,יח כי כה אמר-יהוה בורא השמים הוא האלהים, יוצר הארץ ועושה הוא כוננה--לא-תהו בראה, לשבת יצרה (ה' ברא את הארץ שתהא מיושבת, ולא שוממה מאדם); אני יהוה, ואין עוד. מה,יט לא ביקשתי מישראל שיעבדוני בסתר במקום ארץ חשך--לא אמרתי לזרע יעקב, במקום תהו בקשוני (לא ביקשתי מישראל שיתפללו אלי ממקומות חשוכים ושוממים כדרך עובדי האלילים); אני יהוה דובר צדק, מגיד מישרים.

פנו אלי והושעו כל אפסי ארץ
מה,כ התקבצו ובואו התאספו יחדו, פליטי הגוים (ישראל שנאספו מכל העמים); חסרי דעת הם, הנושאים את-עץ פסלם, ומתפללים, אל-אל לא יושיע. מה,כא הגידו והגישו טענותיכם, אף יתייעצו יחדיו למצוא טענות על ממשות פסיליהם: מי השמיע זאת מקדם מאז הגידה, הלוא אני יהוה ואין-עוד אלהים מבלעדי--אל-צדיק ומושיע, אין זולתי. מה,כב פנו-אלי והיוושעו, כל תושבי קצוות הארץ: כי אני-אל, ואין עוד. מה,כג בי נשבעתי--יצא מפי דבר צדק ואמת ולא ישוב: כי-לי תכרע כל-ברך, תשבע כל-לשון. מה,כד אך ביהוה יש לבטוח, [דברי הנביא] לי אמר ה' שיביא צדקות ועוז; ולבסוף כל הנלחמים בה' בחמת זעם יגיעו עד אליו ויבושו. מה,כה [אבל] כל-זרע ישראל, ביהוה יצדקו (הישועה תוכיח את צדקתם) ויתהללו.


תגובות