זכריה והעבד הדקור

קוד: זכריה והעבד הדקור בתנ"ך

סוג: תוכן2

מאת: מוטי וקנין

אל:


פרשנות רבנית על ספר זכריה
על פי המסורת היהודית, זכריה הוא נביא אשר חי בימי שיבת ציון הוא הנכד של הנביא עדו שמוזכר כמה פעמים בספר דברי הימים כנביא שעוזר להחזרת עם ישראל מתוך הגלות, רשי הולך רחוק יותר וטוען שהדמות שנקראת איש האלוהים בספר מלכים פרק יג פסוק א הוא אותו עדו שהוא סבו של זכריה הנביא, זכריה עשה כשם שעשה סבו ופעל לעידוד שבי הגולה ולמען בניית בית המקדש השני, את זה אפשר לראות מפני שזכריה מתואר גם כן בספר של עזרא בתור אחד מהעוזרים בבנית בית המקדש השני בשיבת ציון, גם כן חזל ראו בנבואותיו של זכריה שתי חלקים, על זה אפשר לראות וללמוד יותר ממדרש מסכת סוכה שמדבר על הנביא זכריה ועל פועלו, הם טוענים שהנביא זכריה בא לתקן את עם ישראל וכמו כן להוסיף כמה מצוות הלכתיות שאינן מוזכרות בספר עצמו, גם חזל ראו בחלק השני נבואה על העתיד ומה שהולך לקרות באחרית הימים, אחד הדברים הבולטים שחזל ראו בספר זכריה הוא את שתי החלקים שהספר מחולק, בחלק הראשון חזיונות הנביא וקריאת עם ישראל לאלוהים, ובחלק השני נבואות על מלחמת העולם האחרונה ועל הגואל שיילחם בגויים, ועוד יותר מזה חזל שמו לב טוב מאוד לזה שיש מצד אחד מלך ששולט מים עד ים, ומצד שני רועה שסובל סבל מעמו שלו, ולכן התלמוד עצמו מביא את הסברה שככל הנראה במלחמה האחרונה שמתוארת בפרקים יב-יד ימותו חלק מעם ישראל וכמו כן גם משיח בן יוסף, קטע מאוד מעניין הוא שמשיח בן יוסף איננו מביא גאולה אלא להפך הוא מפסיד במלחמה, הוא יתגלה אך ורק כאשר עם ישראל יהיה תחת המלחמה הכבדה עם כל העמים, הוא יסבול וימות.
רבי דוסא אומר שהמספד שמופיע בפרק יב פסוק 10 הוא עבור משיח בן יוסף שנהרג במלחמה)ראה מסכת סוכה דף נ"ב עמוד א'("אחד הרעיונות שמזכירים את זכריה יב ומשיח בן יוסף הוא הרעיון שההספד יהיה כה רב בדיוק כמו שהיה בעבר שהיו מלחמות והספדים גדולים במלכות אחאב ויאשיהו המספד יהיה כמו המספד שהיה על שתי המלכים האלו
אך הבעיה שעולה פה היא מדוע בזכריה פרק יב:10 מופיע שמי שידקור את אותה הדמות הם לא אחרים מאשר תושבי בית יהודה ובית ירושלים?
אם כי התלמוד רואה את משיח בן יוסף כחלק ממלחמות ישראל, כמשיח סובל שאיננו מגשים את משימותיו

כמו כן גם רד"ק פירש את זה כך
רוח שיהיה חן בעיני כל אדם ושיהיו תחנוניכם מקובלים לפני והנה אמר שיגן עליהם, הנה זכר המדרגות העליונות המנשאות אותם, אח"כ אמר שאם יזדמן שידקרו אחד מהם במלחמה ואפילו הדיוט שבהם תימה גדולה יהיה להם, היאך יהיה דבר זה ויחשבו אותו שהוא תחלת ירידה והכנעה נגד אויביהם, כמו שעשה יהושע כאשר הכו אנשי העי מישראל שלשים וששה איש, אמר:אהה ה' ואמר: מה אומר אחרי אשר הפך ישראל עורף לפני אויביו, כן יהיה ענינם עתה אם יראו שיהרג מהם אפילו אחד יתמהו והביטו אלי את אשר דקרו בעבור שדקרו וספדו עליו כאדם שאין לו אלא בן אחד וימות, או כאדם שימות בכורו.
פירוש זה הוא על משיח בן יוסף שיהרג במלחמה.
כמו כן גם אבן עזרא טוען כך
[יב, ט]
והיה ביום ההוא
-
כאשר אבקש להשמיד את כל הגוים
.
[יב, י ]
ושפכתי
-
אשפוך רוח חן ותחנונים על יושבי ירושלם, טרם זה תעבור עליהם בתחלה צרה, כי משיח בן יוסף יהרג, אז יכעס השם וישמיד את כל הגוים הבאים על ירושלם, וזהו והביטו אלי-אז יביטו כל הגוים אלי לראות מה אעשה לאלה אשר דקרו משיח בן יוסף.

מזה אפשר לראות ולהבין שמספר חכמי התלמוד ראו בנבואות של זכריה פרק יב פסוק 10 את משיח בן יוסף
מפה עולה השאלה, מיהו משיח בן יוסף שחכמי התלמוד מדברים עליו כל כך המון?


משיח בן יוסף
על פי חכמי התלמוד והמפרשים היהודים ישנם 2 דמויות משיחיות שהולכים לסלול את דרכה של גאולת עם ישראל, אני אראה אותם על פי סדר החשיבה של מדרשי התלמוד וספר זכריה:
האחד מהם הינו משיח בן יוסף המשיח הראשוני שיכונן את השלבים המעשיים-חומריים כהקמת מסגרות לאומיות וקיבוץ העם לארצו. הוא יאגד את כל העם ויידע טוב מאוד כיצד לנהל את העם, רעיון זה מגיע מתוך הסיפור של יוסף שהיה משנה למלך פרעה מסיפורי בראשית ועסק בסדרי ממשל ושלטון. אותו משיח יהיה איש מלחמה שמתואר כשור על פי מדרש תנחומא ולכן הוא יבוא ויילחם בגויים וגם סופו יהיה טראגי עד מוות בייסורים.
והמשיח השני הוא המשיח שיבנה את בית המקדש השלישי ןיכונן את מלכות האלוהים לעד, וישלוט וינצח את כל האוייבים שבאים על ירושלים הוא המשיח שיוכתר כמשיח בן דוד, הרעיון של המשיח השני משיח בן דוד מגיע מתוך המחשבה שהוא יהיה צאצא של יהודה, שיהודה היה תלמיד חכם ואיש ההגות הרוחני והאידיאולוגי של עם ישראל. אותו משיח בן דוד יילחם בגויים ינחיל נצחון ואחרי זה ייתן מצוות לעם ישראל, הוא ינהיג את עם ישראל בתורה ובמעשים טובים ויבנה את בית המקדש השלישי, מלכותו על פי דברי חזל תהיה מלכות של שלום בכל העולם והוא גם כן מתואר על פי מדרש תנחומא כנמשל לחמור, שלא ייצטרך להילחם יותר ויהיה תמים וירא אלוהים הם מצוטטים את הנביא ישעיהו "ולא יישא עוד גוי אל גוי חרב" משיח בן דוד יביא שלום אחרי נפילותיו של משיח בן יוסף.)מסכות סוכה נב א(
למה היה צורך במשיח בן דוד ומשיח בן יוסף?
אחד הדברים שרואים שמדברים על דמויות כאלו ואחרות שיבואו וילחמו הן מתוך הנבואות של ספר זכריה
ששם רואים מלך שימלוך מים עד ים)זכריה פרק ט:9-10(שהוא ככל הנראה משיח בן דוד, ובהמשך הספר יהיה עוד דמות שתלחם בגויים ותמות ותסבול)זכריה פרק יב פסוק 10(
אחד הדברים היותר מעניינים הצורה שבה זכריה מראה לנו את הכתובים, בספר של זכריה מתואר מלך, נביא ורועה. שכולם עושים כמה וכמה דברים, על פי חזל הם פירשו את זה בצורה של משיח בן יוסף נלחם ומת מוות טראגי וסופני ואחריו ייצא אלוהים ויילחם בגויים וייתן את מלכותו למשיח בן דוד שיימלוך על עם ישראל במצוות ובתורה, שלום יהיו בעולם כאשר כל העולם יהיה תחת מלכות משיח בן דוד, שמתואר בספר זכריה פרק יד, גם הגויים עצמם יבואו ויתנו קורבן לאלוהים בבית המקדש השלישי שמשיח בן דוד יבנה למען אלוהים.
מתוך זה חכמי התלמוד ראו כמה וכמה דברים שלא כל כך תאמו להם, ולכן עלתה המחשבה שהבסיס של משיח בן יוסף הוא להלחם ולהכין את מלכות האלוהים, אבל הוא ימות ויסבול כמו שמתואר בזכריה, ואחריו ייצא אלוהים לנצח במלחמה)זכריה פרק יד פסוק 3(אחרי שהוא ינצח את המלחמה, יופיע משיח בן דוד שהוא יבנה את בית המקדש השלישי ויכין את כל הגויים לעבודת אלוהים.
הרעיון הזה נמצא כיום בכל עדה דתית יהודית אך הוא השתנה פה ושם, עם השנים.
פרשנות אישית שלי על נבואת זכריה פרק יב פסוק 10
עם השנים שבני ישראל נמצאים בתוך גלות ותחת מלך שאיננו יהודי, אותו המלך הינו מלך פרס, הנביא זכריה נותן לנו כמה וכמה עובדות מעניינות על תקופה שתהיה באחרית הימים אחרי שתגיע דמות מעניינת שמתוארת בפרק יב בספר זכריה, אני רוצה להתחיל עם כך שהנביא זכריה כמו כל שאר הנביאים ראה ולמד את הכתובים, ולכן הוא ידע טוב מאוד כיצד לפרש את נבואותיו ונבואותיהם של נביאים אחרים שדיברו על זמני אחרית הימים, את זה אפשר לראות בבירור אם מסתכלים על הנבואה של זכריה, והפרשנות שלו על המצב הנל.
בפרק י:1-2 בספר זכריה אלוהים אומר
כי התרפים דברו-און, והקוסמים חזו שקר, וחלמות השוא ידברו, הבל ינחמון; על-כן נסעו כמו-צאן, יענו כי-אין רעה. על-הרעים חרה אפי, ועל-העתודים אפקוד: כי-פקד יהוה צבאות את-עדרו, את-בית יהודה, ושם אותם, כסוס הודו במלחמה.
אלוהים אומר לנו שאנחנו הובלנו אחרי אלילים ולכן גם הותענו בדרכינו, וכל זה בגלל שאין לנו רועה טוב שמנהיג אותנו, בפסוק הבא אלוהים מאשים את הרועים שהנהיגו את העם ככל הנראה הקשר בין הרועה בפסוק 2 והרועים בפסוק 3 הם לא אותם רועים, בפסוק 2 אלוהים אומר שמפני שלא היה רועה טוב שהנהיג את העם העם יצא לגלות, ובפסוק שלוש הוא מאשים את הרועים שכנראה אלה הקוסמים או נביאי השקר מפסוק 2 שהתעו את העם.
בסוף פרק יב ותחילת פרק יג אנחנו רואים שאחרי שאותה דמות תדקר, ושכולם יביטו אליו אלוהים ייקח את הטומאה מהארץ ולכולם תהיה את רוחו של אלוהים בקרבם, ויהיו רק טוהר)מזכיר את יואל פרק ג:1-3(מכאן אפשר לראות שאותה דמות שחכמי התלמוד מנסים להחשיב כמשיח בן יוסף שהוא יאשיהו)דברי הימים ב פרק לה:24(קצת מבלבלת ולכן עולות השאלות האלה
היא אם אותה דמות שאמורה להידקר היא המלך יאשיהו אנחנו לא יכולים לראות את זה כי אחרי המלך יאשיהו עדיין היו מלכים רעים שהביאו עבודת אלילים לעם ישראל, ולכן אותה דמות שנדקרת חייבת להיות דמות אחרת, דמות שונה יותר ממה שאנחנו מכירים מסיפורי התנך.
ולכן אפשר לראות שהדמות שמופיעה בפרק יב היא איננה הדמות שחכמי התלמוד מכנים כמשיח בן יוסף, מפני שאותו משיח בן יוסף שהם מכנים יאשיהו, איננו עשה את מה שאמור לקרות בהמשך פרק יג.
בפרק יג מופיע נביא שיוצא להורג בגלל הנבואות שלו, מי שיהרוג אותו הם עמיתיו, האנשים שקרובים אליו הכי הרבה אותה דמות ככל הנראה תהיה דמות שלא תצטרך לעבור מוות אבל היא תמות)פרק יג:7(, לקראת סוף הפרק בפסוק 9 ישנם שלוש מילים שמאוד מזכירות את נבואותיו של ירמיהו על הברית החדשה)ירמיהו לא:33(בהמשך הפרק אנחנו רואים את דמותו של אלוהים עומדת על הר הזיתים)יחזקאל יא:23(הדמות הזאת מאוד מזכירה את נבואותיו של יחזקאל
ויעל כבוד יהוה, מעל תוך העיר; ויעמד, על-ההר, אשר, מקדם לעיר.
בשום מקום אחר אנחנו לא רואים את אלוהים עומד על הר הזיתים ומסתכל עם פניו אל ירושלים..
יודעים אנו גם כן שלאלוהים אין גוף ואין צורה, אך בפירוש רואים דמות גשמית ולא רוחנית כי את האלוהים איש לא ראה וחי
כמה שאלות שאני מעלה כאן
מדוע זכריה רוצה להראות לנו את הדברים הבאים בסדר הבא
פרק ט יש נבואה למלך שיגיע וישלוט מים עד ים הוא ישלוט בכל העולם
פרק י זכריה מראה לנו שאין רועה אמיתי שמוביל את הארץ
פרק יא אלוהים ממשיך לגעור ברועים הקיימים בארץ ישראל
פרק יב דמות חשובה מופיעה ונדקרת, כולם מביטים אליו פרק יג אחרי שהדמות נדקרת, רוח הטומאה יוצאת מהעולם וככל הנראה זכריה מבאר לנו מי היא אותה הדמות שמדובר עליה בפרק יב
פרק יד אלוהים נלחם את מלחמות ישראל, ומוכיח את כולם, מי הוא המלך שצריך לשלוט על העולם מפרק ט ומי היא הדמות שנדקרת על ידי חבריה ועמיתיה בפרקים יב ו יג.
זכריה מדבר על מישהו אחר, על מישהו אחר שנדקר ושכולם יביטו אליו, ככל הנראה הנושא המשותף מזכיר מאוד את תהילים כב:7 ששם דוד טוען שכארי ידיו, על פי תרגום השבעים כארי יכול להיות היה כרו שזאת אומרת נדקר, דוד לא נדקר ולא מת בידי דקירה או בידי חבריו, יותר מזה לא סבבונו כלבים)גויים(ולא הביטו אליו תחת מלכות דוד היה שלום.. אז מי הוא זה שנדקר? מי הוא זה שחבריו הקרובים שלו דקר אותו? ועל מי זכריה מדבר?

תגובות