הבעיה שבמוסר סובייקטיבי

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

נכתב ב: 22:31:25  31.03.2014, כתוספת/תגובה ל: משלי יד

משלי יד12 : "יש דרך ישר לפני איש ואחריתה דרכי מות "

משלי טז25 : " יש דרך ישר לפני איש ואחריתה דרכי מות "

 

אראל מפרש:

יש דרך  הנראית טובה וישרה כאשר היא  לפני איש , כאשר האדם נמצא בתחילתה;

אולם בחלק  מאוחר  יותר של הדרך מתברר שהיא מובילה רק אל  דרכי מוות .

http://tora.us.fm/tnk1/ktuv/mj/14-12.html

 

ואולם לכאורה נראה מוזר: הרי דרך יושר אמורה להיות מתוגמלת בטוב וכאן היא מתוגמלת במוות.

לכן נראה להדגיש: לפני איש, כלומר בעיניו היא טובה, אך הוא לא בחן אותה באופן אובייקטיבי.

וכן הוא דמות ה"חכם בעיניו", בעיני עצמו בלבד:

משלי ג7: "אל תהי  חכם בעיניך  ירא את ה' וסור מרע"

משלי כו5: "ענה כסיל כאולתו פן יהיה  חכם בעיניו "

משלי כו12: "ראית איש  חכם בעיניו  תקוה לכסיל ממנו"

משלי כח11: " חכם בעיניו  איש עשיר ודל מבין יחקרנו"

 

ובצדק מביא אראל את מקרה שמשון, שהלך באשר ישר בעיניו ובסופו הגיע למוות בטרם עת:

שופטים יד3: "ויאמר לו אביו ואמו האין בבנות אחיך ובכל עמי אשה כי אתה הולך לקחת אשה מפלשתים הערלים ויאמר שמשון אל אביו אותה קח לי כי היא ישרה בעיני "

שהרי יש לזכור את הנאמר בכלל על תקופת השופטים:

שופטים יז6: "בימים ההם אין מלך בישראל  איש הישר   בעיניו יעשה "

שופטים כא25: "בימים ההם אין מלך בישראל  איש הישר   בעיניו יעשה "

לעומת הנאמר:

שמות טו26: "ויאמר אם שמוע תשמע לקול ה' אלהיך  והישר בעיניו   תעשה והאזנת למצותיו ושמרת כל חקיו כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רפאך"

 

צא ולמד, התנ"ך לא מסתפק ביושר בעיניי עצמך בלבד, אלא דורש יושר אובייקטיבי, יושר "בעיניי ה'". וזו טענה החוזרת הרבה בפי אנשים דתיים עד לימינו, שהמוסר החילוני אין לו על מה לסמוך, אם אין זו מצוות אלוהים. מנגד טוענים החילוניים שאף המוסר האלוהי הוא לא אלוהי ולא מושלם, בלשון המעטה. אך בכל אופן נוכל ללמוד מכאן שאין אדם יכול להעיד על עצמו, אלא נחוצה לו חוות דעת של סובביו על-מנת לדעת האם באמת הוא מתנהג ביושר ובחכמה.

תגובות