על "מתי ואיך הומצאה ארץ ישראל" מאת שלמה זנד

קוד: על "מתי ואיך הומצאה ארץ ישראל" מאת שלמה זנד בתנ"ך

סוג: בסיס

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

מתי ואיך הומצאה ארץ-ישראל?/ ביקורת מאת חגי הופר

הפעם אחרוג ממנהגי ואתייחס רק לחלק מהספר. הגעתי עד עמ' 100 בלבד, אולם הדבר נחוץ.

"מתי ואיך הומצאה ארץ-ישראל" מאת שלמה זנד, בא אחרי "מתי ואיך הומצא העם היהודי" [1] ולפני "מתי ואיך חדלתי להיות יהודי" [2], שסקרתי בנפרד, עם לא מעט נקודות ביקורת. גם הפעם יש לי כאלה.

לאחר פרק שבו הוא מתייחס לרעיון הכללי של המולדת בתרבות מגיע הפרק ""מיתריטוריה" – בראשית הבטיח אלוהים את הארץ". את החלק הראשון של הפרק הזה מסכם זנד כך:

"במילים אחרות, בכל ספרי המקרא ארץ כנען לא תהיה מולדתם של "בני ישראל" ולכן, בין היתר, אף פעם היא לא תכונה בהם "ארצו של ישראל"" (עמ' 95).

המילה מולדת, כפי שמציין זנד (עמ' 77) מופיעה במקרא 19 פעמים [3] ומציינת את "ארץ הלידה או מקום מוצא המשפחה". עתה, אם נזכור כי אברהם בא מארם נהריים, דרך חרן, וכי ישראל באו ארצה לאחר שהות ארוכה מאוד במצרים, נוכל להסכים לחלק הראשון של הציטוט שהבאת, כי "ארץ ישראל" היא אינה מולדתו של עם ישראל. לכך ניתן להעניק הסברים רבים, מדוע נבחר המיתוס הזה, אם הוא מיתוס, או כיצד זה קרא בפועל – כפי שניסה לעשות ישראל קנוהל בספרו "מאין באנו", שסקרתי בנפרד. [4]

אולם חלקו השני של הציטוט בעייתי מאוד; נכון שחבל הארץ הזה מכונה עשרות פעמים בשם "כנען" ולא ישראל (כ-90 פעמים, בלי לספור את הטיית היחס [5]), אולם לא נכון כלל שלא בא הצירוף "ארץ ישראל", כפי שכותב זנד גם במקום אחר קודם. למען האמת, הביטוי חוזר 11 פעמים! [6] אמנם לעיתים הביטוי מתאר את ממלכת ישראל, להבדיל מיהודה, כך בפעמים אחרות הוא מתאר את הממלכה המאוחדת, כמו בימי דוד. עוד חוזר הביטוי "אדמת ישראל", הייחודי ליחזקאל, 17 פעמים. [7]

עוד אעיר, כי זנד אינו פרשן מקרא, אך הוא מציג תיאוריה מקראית-ביקורתית, לפי התנ"ך נכתב כולו לאחר גלות בבל, קצת בדומה לשפינוזה. איני חושב שהתיאוריה הזו יכולה להיות קבילה. ובכל אופן נקודה אחת מעניינת יש בה והיא הצגת אזהרת הגלות בקללות שבויקרא ובדברים, דבר שנלמד, לדעתו מהגלות עצמה. אולם אפשר ליישב את הדברים גם אם התיאוריה הקיימת, האומרת כי ספר ויקרא נכתב אכן לאחר הגלות, ואילו ספר דברים בתקופת יאשיהו. והרי תקופת יאשיהו הייתה לאחר גלות עשרת השבטים, כך שנראה שמשם נלקחה האזהרה.

בהמשך, בפרקים שלא קראתי זנד מתייחס לציונות, ואני משער שלדעתו היא הגתה את רעיון המולדת. אולי כשאסיים את הקריאה אכתוב ביקורת נוספת, ואולם כבר עתה אוכל לומר שלדעתי שוב זנד פספס פה, כנראה בעקבות דעתו הפוליטית. עם ישראל ישב תקופה ארוכה בארץ ישראל, שנקראה אז "ארץ ישראל" ולא כנען, או לכל היותר נקרא רוב הזמן הזה "ממלכת ישראל" ו"ממלכת יהודה", או "ג'ודיאה". וכמו כן אין להכחיש שדורות על גבי דורות שאפו יהודים לחזור ל"ארצם", וכי גם היום יהודים רבים רואים בהיסטוריה היישובית שלו הבטחה לשלמות הארץ ובתנ"ך כ"קושן" על הארץ, כדברי בן גוריון.

יחד עם זאת, אני יכול להבין לרוחו של המחבר; כפי שידוע לכל, ההבטחה האלוהית או ההיסטורית הזו מתנגשת עם עובדה אחת פשוטה, שיש פה על חבל הארץ הזה (אם מזה דורות רבים, או "מאז ומקדם", כשם ספר אחר, ואם "חדשים מקרוב באו", זה כלל לא משנה את העובדות הקיימות בשטח לדעתי) עוד מיליוני ערבים, הדורשים בצדק הכרה בזכויותיהם (ושוב, אם על-ידי הקמת מדינה עצמאית ונפרדת, ואם על-ידי שילוב מלא במדינת ישראל, או שלטון פדרטיבי נאמר, גם זה לא משנה לעובדה הפשוטה, כי אזרת, אדם, ראוי לזכויות מלאות במקום מושבו). על העובדה הזו ראוי, לדעתי, להילחם, אולם, שוב לדעתי, בדרך אחרת מזו שמציג המחבר.

הימים הם הימים שלאחר בחירות 2015 עם ניצחון הליכוד. רבים במחנה השמאל מיואשים ושבורים, שכן היה נדמה לרגע כאילו להרצוג, מועמד "המחנה הציוני" השמאלי, יש סיכוי לנצח. כך עלה מהסקרים הרבים שנערכו והכזיבו קשות. ואולם אני אומר שאמנם יש מה לדאוג אך מותר גם להחזיק תקווה בלב (ובמעש), כי המצב הבלתי אפשרי שאנו נמצאים בו לא יכול, להערכתי, להימשך לנצח. אומרים שזו תוצאה דמוקרטית שצריך לכבד, וזה נכון, אך כפי שהביא זנד בספר הקודם, לדעת מומחים ישראל היא מדינה דמוקרטית מסוג ירוד מאוד, וזאת בעיקר מהסיבה שציינתי. עם קשה עורף היינו ונשארנו. ההצעה שלי, על כל פנים, בהתייחס לזהות היהודית שבצירוף "מדינה יהודית ודמוקרטית", כי להעצים חלקים אחרים של היהדות, כגון האמת והחסד, הצדק והשלום, ככתוב: תהלים פה11: "חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו", תחת יסוד האדמה, שכן אלה לא פחות יהודיים ממנה ואולי הם אף יותר.

 



[1] ראו: http://nuritha.co.il/node/19742/critic#internal-33474

[2] ראו: http://nuritha.co.il/node/12681/critic#internal-33572

[3] ראו: http://tora.us.fm/tnk1/find.php?q=%D7%9E%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%AA

[4] ראו: http://nuritha.co.il/node/30804/critic#internal-30805

[5] ראו: http://tora.us.fm/tnk1/find.php?q=%D7%9B%D7%A0%D7%A2%D7%9F

[6] ראו: http://tora.us.fm/tnk1/find.php?q=%D7%90%D7%A8%D7%A5+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C

[7] ראו: http://tora.us.fm/tnk1/find.php?q=%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C


תגובות