סרטי תנ"ך (ביוטיוב)

קוד: סרטי תנ"ך (ביוטיוב) בתנ"ך

סוג: סרט

מאת: חגי הופר

אל:

סרטי תנ"ך (ביו-טיוב)

יש מספר רב של סרטי תנ"ך ביו-טיוב, הנה החלק העיקרי שלהם (אמלא אולי בהמשך עוד; רוב הסרטים ללא תרגום לעברית, אורכם בדרך כלל כ-3 שעות):

נוח (גרסה ישנה יותר):

https://www.youtube.com/watch?v=cx5QWrbekYc

אברהם חלק א:

https://www.youtube.com/watch?v=aCYSlEICryc

אברהם חלק ב:

https://www.youtube.com/watch?v=Ooznt-U0GXA

אברהם (בלי התרגום לאנגלית, אם הוא מפריע):

https://www.youtube.com/watch?v=_ibutIAtQp4

יעקב:

https://www.youtube.com/watch?v=QBNCvOm-Ac8

יוסף:

https://www.youtube.com/watch?v=M9vCN88KdCc

משה:

https://www.youtube.com/watch?v=QdYl1w1nM-w

עשרת הדברות 2007:

https://www.youtube.com/watch?v=vVmbXxWeimg

ובתרגום לעברית (חלק 1/13):

https://www.youtube.com/watch?v=opAqjR1OW_s

גדעון ושמשון (חלק 1/11):

https://www.youtube.com/watch?v=RZR8EL0GaHI

שמשון ודלילה חלק א:

https://www.youtube.com/watch?v=rhqt4jBoGUA

שמשון ודלילה חלק ב:

https://www.youtube.com/watch?v=YpGpo171Qro

דוד:

https://www.youtube.com/watch?v=PiYnfP2yL7M

דוד וגוליית (ישן):

https://www.youtube.com/watch?v=u8Cs6lTSWmE

ירמיהו (יש תרגום לעברית):

https://www.youtube.com/watch?v=Dd2FaM_ilhc

אסתר:

https://www.youtube.com/watch?v=oAUxQs-ZE-I

סיפורה של רות:

https://www.youtube.com/watch?v=fWyhNTJTwrA

 סרטי תנ"ך לפי הסדר:

https://www.youtube.com/watch?v=uo2zdEocNKE&list=PLs-8g9PLsjNLBdp2fbdGStOOM2pxY2aYF

.

בעבר כתבתי על הסרטים התנ"כיים של שנות ה-50 וה-60:

http://tora.us.fm/tnk1/messages/sig_9_17.html

וראו הרצאתי בנושא:

https://docs.google.com/file/d/0B1TVpSbsBhT5U2xkcUZxbV9GM08wb2tVVmE5SDdKY241M3F3/edit

אלי אשד, למשל, כתב על סרטים מאוחרים יותר, כמו אלה של טרנר הפקות משנות ה-90 וה-2000, שרוב ההפניות למעלה הם להם:

http://kulmosnet.co.il/articles/eshed/mikra/kolnoaolami.htm

 

אני מוצא הנאה רבה וגם עניין רב בסרטי תנ"ך אלה. כדי להציג סיפור על האקרן יש לפתור כמה בעיות שהטקסט מציג וכך עושים כל הסרטים האלה. אפשר להתווכח האם צורת הפתרון נאמנה למקורות או לא, אבל ברוב הפעמים היא מעניינת (בסרטים של טרנר הפקות יש נאמנות מסוימת גם למדרשי חז"ל, למשל: יוסף מושיב את אחיו לפיו סדר הולדתם, ועוד). והיא גם מחכימה.

הנה דבר אחד שלמדתי מצפייה בסיפוריהם של יוסף, יעקב ואברהם:

כידוע, עקרון קולנועי בולט הוא שהגיבור צריך לעבור התפתחות לאורך הסרט, כך שהאופן שבו הוא נהג בתחילה יהיה שונה מהאופן בו הוא נוהג בסוף. הנרטיב התנ"כי, לפחות זה של האבות בספר בראשית, הולך ממש בעקבות הנחייה זו:

במקרה של יוסף הרי זה ברור – האחים שזרקו את יוסף לבור למדו לקח והגנו על בנימין בחירוף נפש. גם יוסף למד משהו, כך שאם בתחילה הוא נראה יהיר, ואף בכלא אמר "לאלוהים פתרונים" וכאילו העמיד עצמו במקום האל, הרי שלבסוף הצטנע ואמר – "בלעדי, אלהים יענה את פרעה".

במקרה של יעקב גם זה די ברור – בתחילה הוא נהג, כשמו, בדרך הרמאות ולכן נאלץ לברוח מעשיו אחיו, ולבסוף התייצב מול אחיו באומץ, ואף שמו שונה לישראל, גם מלשון ישרות. בין לבין, הוא למד לקח על-ידי כך שרומה על-ידי לבן בנוגע לנשותיו ושכרו.

אבל אברהם, איזו התפתחות הוא עבר? ובכן, לדעתי הוא עבר התפתחות מחשיבה תועלתנית על עצמו לחשיבה מוסרית-עקרונית, לטובת הכלל, או האל, גם כאשר היא נראית כסותרת את התועלת האישית. כך, אם בתחילה הוא מסר את אשתו שרי לפרעה, כדי להינצל ממוות, אמנם, אך באופן שאפילו הרמב"ן רואה בו חטא – הרי לבסוף ניאות להקריב את בנו, את יחידו, את יצחק, אף-על-פי שבו אמורה הייתה להתגשם ברכת האל אותו. הקרבה זו מזעזעת רבים עד היום, אך בכל אופן אפשר לראות את אי-התועלתנות ואי-הפרגמטיזם שבה. (בסרט מדגישים דווקא את המעבר מאי-אמונה מסוימת בהבטחת האל, שהתבטאה בהולדת ישמעאל מהגר, ותיקונה בעקדה).

 

את הקישור הזה לאברהם לגישות הפילוסופיות המדוברות ערכתי במאמר אחר:

http://tora.us.fm/tnk1/messages/sofrim_hoffer_aristo_0.html?no_cache=1398435986

 

וספר חדש – "הצלחתם של מספרי הסיפורים" מנסה לטעון שהסיבה לחכמתם של היהודים, המתבטאת בזה, למשל, שהם מרבים לזכות בפרסי נובל, מבחינה סטטיסטית מובהקת, היא בכך שתרבותם היא של מספרי סיפורים. איני בטוח עד כמה זה נכון, שהרי סיפורים יש בכל התרבויות, ובכל אופן מעניין להזכיר זאת בהקשר זה. וראו ביקורתי על הספר:

http://tora.us.fm/tnk1/messages/sig_9sfr_19.html?no_cache=1398785586

 

עוד בעבר ציינתי את עקדת יצחק והאפקט הקולנועי המובהק שלה – "ההצלה ברגע האחרון":

http://www.tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t0122_9.html

 

והתייחסתי גם אל מלאכת הסיפור בסיפורי האבות, בצורה הומוריסטית (ביחס למיעוט החומר אודות יצחק):

http://www.tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t0121_5.html

 

תגובות