חגי בשנת שתים לדריוש

קוד: ביאור:חגי א1 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

חגי א1: "בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ הַמֶּלֶךְ, בַּחֹדֶשׁ הַשִּׁשִּׁי בְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ, הָיָה דְבַר ה' בְּיַד חַגַּי הַנָּבִיא אֶל זְרֻבָּבֶל בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל פַּחַת יְהוּדָה וְאֶל יְהוֹשֻׁעַ בֶּן יְהוֹצָדָק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לֵאמֹר"

בשנת שתים לדריוש המלך

יש להבין את נבואת חגי על-רקע המסופר בספר עזרא א-ד. כורש מלך פרס נתן ליהודים רשות לבנות את בית המקדש (עזרא א), והם אכן עלו ליהודה והתחילו לבנות את המקדש בהנהגת זרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק (עזרא ב-ג). אולם צרי יהודה ובנימין פנו לכורש על-מנת לעכב את הבניה, והעיכוב נמשך עד שנת שתים לדריוש, עזרא ד5: "וְסֹכְרִים עֲלֵיהֶם יוֹעֲצִים לְהָפֵר עֲצָתָם כָּל יְמֵי כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס וְעַד מַלְכוּת דָּרְיָוֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס", עזרא ד24: "בֵּאדַיִן בְּטֵלַת עֲבִידַת בֵּית אֱלָהָא דִּי בִּירוּשְׁלֶם וַהֲוָת בָּטְלָא עַד שְׁנַת תַּרְתֵּין לְמַלְכוּת דָּרְיָוֶשׁ מֶלֶךְ פָּרָס". בשנה זו שלח ה' את חגי (וגם את זכריה),  עזרא ה1: "וְהִתְנַבִּי חַגַּי נביאה[נְבִיָּא] וּזְכַרְיָה בַר עִדּוֹא נביאיא[נְבִיַּיָּא] עַל יְהוּדָיֵא דִּי בִיהוּד וּבִירוּשְׁלֶם בְּשֻׁם אֱלָהּ יִשְׂרָאֵל עֲלֵיהוֹן". תפקידם היה לעודד את זרובבל ויהושע להתחיל מחדש בבניית המקדש.

דריוש המלך הוא כנראה דריוש הראשון, בן ושתספא, שעלה לשלטון אחרי כנבוזי בן כורש. ואמנם במדרש ישנה דעה שלפיה "דריוש האחרון - בנה של אסתר היה, טהור מאמו וטמא מאביו" (רבי יהודה ברבי סימון, ויקרא רבה יג ה; וכן פירש רש"י על פסוקנו), אולם מסתבר שאין זה דריווש הראשון אלא דריווש בן אחשוורוש בן דריווש הראשון, שמלך רק שבועות ספורים עד שהוצא להורג ע"י אחיו ארתחשסתא הראשון. ראו מלכי פרס בתנ"ך.

זרובבל בן שאלתיאל

בדברי-הימים נאמר, על יכניה - אחד ממלכי יהודה האחרונים, שבנו היה אסיר, ובנו היה שאלתיאל, דברי הימים א ג17: "וּבְנֵי יְכָנְיָה: אַסִּר , שְׁאַלְתִּיאֵל בְּנוֹ". לשאלתיאל היה בן בשם פדיה, דברי הימים א ג18: "וּמַלְכִּירָם וּפְדָיָה וְשֶׁנְאַצַּר יְקַמְיָה הוֹשָׁמָע וּנְדַבְיָה", ובנו של פדיה היה זרובבל, דברי הימים א ג19: "וּבְנֵי פְדָיָה זְרֻבָּבֶל וְשִׁמְעִי; וּבֶן זְרֻבָּבֶל מְשֻׁלָּם וַחֲנַנְיָה וּשְׁלֹמִית אֲחוֹתָם".   אם כך, זרובבל אינו בן שאלתיאל אלא נכדו, "ובני בנים הם כבנים" (מצודות).


מקורות ופירושים נוספים

על זמנו של חגי ונביאים נוספים, ראו הנביאים - טבלת זמנים.

על הרקע לנבואת חגי לפי המדרשים, ראו במאמריו של הרב אליהו מאלי:

תגובות