יחזקאל בחדר הסודות (1)

קוד: ביאור:יחזקאל ח7 בתנ"ך

סוג: כלל_אזור

מאת: סיגל, יעל, אראל

אל: מכתב

בפרק ח מביא ה' את הנביא יחזקאל במראות א-להים אל בית המקדש, ומראה לו את תועבות בני ישראל. בין השאר הוא מביא אותו אל פתח החצר הפנימית של בית המקדש [ח 7-12]: "ויבא אותי אל פתח החצר; ואראה והנה חור אחד בקיר. ויאמר אליי: 'בן אדם, חתור נא בקיר!'; ואחתור בקיר, והנה פתח אחד. ויאמר אליי: 'בוא וראה את התועבות הרעות אשר הם עושים פה!' ואבוא, ואראה והנה כל תבנית רמש ובהמה שקץ, וכל גילולי בית ישראל - מחוקה על הקיר סביב סביב. ו70 איש מזקני בית ישראל, ויאזניהו בן שפן עומד בתוכם, עומדים לפניהם, ואיש מקטרתו בידו; ועתר ענן הקטורת עולה. ויאמר אליי: 'הראית בן אדם, אשר זקני בית ישראל עושים בחושך, איש בחדרי משכיתו; כי אומרים, אין ה' רואה אותנו, עזב ה' את הארץ!'"

שאלה

[סיגליה]

איפה היו 70 הזקנים שהקטירו לשיקוצים - פה (כלומר בבית-המקדש), או איש בחדרי משכיתו (כלומר בביתם הפרטי)?

תשובות

  1. [יעל] היו קבוצות שונות של חוטאים, ולכל קבוצה היה חדר סודי ("חדר משכית") משלה. ה' הראה ליחזקאל את אחת הקבוצות האלו, ואמר לו "זה מה שכל קבוצה עושה בחדר המשכית שלה".
  2. [אראל] במקורות שונים בתנ"ך רואים שלאנשים חשובים היו לשכות באזור המקדש והר הבית, למשל:
    • [מל"ב כג 11]: וישבת את הסוסים, אשר נתנו מלכי יהודה לשמש מבוא בית ה', אל לשכת נתן מלך הסריס, אשר בפרוורים...
    • [ירמיהו לה 04]: ואביא אותם בית ה', אל לשכת בני חנן בן יגדליהו איש האלוהים - אשר אצל לשכת השרים, אשר ממעל ללשכת מעשיהו בן שלום שומר הסף.
    • [ירמיהו לו 10]:  ויקרא ברוך בספר את דברי ירמיהו, בית ה' - בלשכת גמריהו בן שפן הסופר בחצר העליון, פתח שער בית ה' החדש, באוזני כל העם.
    • [ירמיהו לו 12]:  ויירד בית המלך, על לשכת הסופר, והנה שם כל השרים יושבים...
    • [ירמיהו לו 20]: ויבואו אל המלך חצרה, ואת המגילה הפקידו בלשכת אלישמע הסופר...
    • [עזרא י6]: ויקם עזרא מלפני בית האלוהים, וילך אל לשכת יהוחנן בן אלישיב...
    • [נחמיה ג30]: "אחריו החזיק משולם בן ברכיה - נגד נשכתו".
    • [נחמיה יג4]: ולפני מזה - אלישיב הכהן, נתון בלשכת בית אלהינו: קרוב לטוביה. ויעש לו לשכה גדולה, ושם היו לפנים נותנים את המנחה הלבונה והכלים ומעשר הדגן התירוש והיצהר...
    ייתכן שהחדר שבו הקטירו הזקנים היה לשכה של אחד מהם, ולכן הוא גם "פה" (בבית המקדש) וגם "בחדרי משכיתו" (של אותו האיש).
  3. [אראל] הזקנים שראה יחזקאל היו בבית המקדש, אבל ה' גילה ליחזקאל שזה גם מה שהם עושים איש בחדרי משכיתו (כלומר: "אל תחשוב שהם עושים את זה רק כאן – מה שאתה רואה כאן זו רק דוגמא למה שהם עושים בבתים שלהם)".
  4. [אראל; זהירות! פירוש דמיוני!]: "חתר" זה לא "חפר" אלא "חתר" כמו בימינו – כלומר "שחה חתירה". לפי זה, החור בקיר היה פתח של צינור-ביוב, ויחזקאל 'חתר' ושחה בתוכו אל תוך מערכת הביוב העירונית. הוא שחה ושחה עד שהגיע דרך הצינורות אל ביתו הפרטי של אחד הזקנים, אל תוך "חדר משכיתו". לפי זה "פה" זה גם "איש בחדרי משכיתו". לפי זה אפשר גם להגיד ש"חדר משכ ית" זה כינוי לשירותים – המקום שבו אדם " מסך את רגליו". לפי זה גם ברור למה הזקנים לא ראו את יחזקאל – הם לא האמינו שמישהו צופה בהם מתוך האסלה. ולפי זה גם ברור למה ה' רצה כבר מפרק ד להרגיל את יחזקאל לאכול את "גללי צאת האדם". הבעיה היחידה (?) בפירוש הזה היא שלפי זה הזקנים לא היו "לפני הבית"... }

 

תגובות