דמותו של יהושע

קוד: דמותו של יהושע בתנ"ך

סוג: כלל_דמות

מאת: נריה קליין

אל: כפית התשס"ז - מדור הנ"ך המסובך 1

מאמר זה ידון בהכרת יהושע עצמו – מבחינת תפקידו.

א. ארץ ושמים

יהושע עומד בפני כמה משימות, כפי שניתן לראות בתחילת הספר :

"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד ה', וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר: מֹשֶׁה עַבְדִּי מֵת, וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ – לָכֶם נְתַתִּיו, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל מֹשֶׁה: מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם: לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ לְפָנֶיךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ, כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ, לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךָּ: חֲזַק וֶאֱמָץ, כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם: רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי, אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאול, לְמַעַן תַּשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ: לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה, לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ, כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל: הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ אַל תַּעֲרֹץ וְאַל תֵּחָת, כִּי עִמְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ " ( יהושע א ', א - ט)

בדברי ה ' ניתן לראות את תפקידיו השונים של יהושע. הוא זה שזכה לעבור את הירדן ולהביא את בני ישראל אל הארץ. הוא זה שיילחם בעממי כנען (" לא יתייצב איש בפניך... "). יהושע צריך גם להנחיל את הארץ לבני ישראל, לאחר שיסיימו את כיבושיהם. ה ', בנוסף, מצווה את יהושע בציווי שנראה לכאורה " פרטי " – " לא ימוש ספר התורה הזה מפיך... " – אך גם עניין התורה קשור קשר הדוק לכיבוש הארץ וההתנחלות בה: ניתן יהיה לראות כי אחד הרעיונות המנחים את ספר יהושע מתחילתו ועד סופו הוא זה. כמעט בכל פרק מפרקי כיבוש הארץ ( א '- י " ב) תוזכר העובדה שבני ישראל עשו " כאשר ציווה אותם ה '", " כאשר ציווה משה את יהושע " וכדו '. גם בהמשך הספר יוזכר כי יהושע הנחיל את הארץ לבני ישראל בדיוק כפי שמשה אמר מפי ה '.

אם כן, מיהו אותו יהושע בן נון, שזכה לתפוש את מקומו של משה במשימה שאותה לא יכול היה משה לעשות?

יהושע בן נון הוא נכדו של נשיא אפרים – אלישמע בן עמיהוד,

"לַעְדָּן בְּנוֹ עַמִּיהוּד בְּנוֹ אֱלִישָׁמָע בְּנוֹ: נוֹן בְּנוֹ יְהוֹשֻׁעַ בְּנוֹ " ( דברי הימים א ' ז ', כו - כז)

וכנראה שהיה מראשי שבטו, שהרי נשלח כנציג שבטו לתור את הארץ. הוא ' איש מלחמה ', משום שבמלחמה הראשונה של ישראל – מול עמלק, משה אומר ליהושע לצאת בראש העם להלחם.   1

דבר זה יכול להסביר את העובדה שיהושע הוא זה שיכבוש את הארץ לבני ישראל – הוא בעל הנסיון בקרב, ולכן יידע כיצד לנצח במלחמות כנען, שהיו סבוכות במקצת. אך במאמר זה ננסה לחפש את " יהושע איש הרוח ". שהרי אי אפשר להתעלם מהעובדה שיהושע, בנוסף לכל תפקידיו, שימש גם כמנהיג הרוחני של דור הנכנסים לארץ, כממשיכו של משה.

ב. האם אכן יהושע הוא המנהיג הרוחני הגדול ביותר בדור?

ניתן להצביע על כמה אישים שעוצמתם הרוחנית היתה גדולה באותה תקופה. אהרן ובניו הכהנים הם עובדי המשכן, ולכאורה קרובים אל ה ' יותר משאר העם . 2 ואכן, ניתן לראות שאמנם ספר יהושע מדגיש בעיקר את יהושע, אך בעצם לא היה לבד. אלעזר הכהן הנהיג את העם יחד איתו, אם כי היו לו תפקידים אחרים . 3 אלעזר הוא זה שעמד בראש המנחילים את ישראל:

"וְאֵלֶּה אֲשֶׁר נָחֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אֲשֶׁר נִחֲלוּ אוֹתָם אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְרָאשֵׁי אֲבוֹת הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל " ( יהושע י " ד, א)

הנחלות הונחלו על - ידי אלעזר, יהושע וראשי אבות המטות. ואלעזר בראש.

ובל נשכח את מעמד סמיכתו של יהושע:

"וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי ה' " ( במדבר כ " ז, כא)

מחליפו של משה יעמוד לפני אלעזר הכהן – ומכאן שישנו קשר מובהק בין שני האישים.

בסיומו של ספר יהושע, כמו גם בספרים אחרים ( בראשית, דברים, איוב), מוזכרת מיתתה של הדמות הראשית. בסוף ספר יהושע מסופר על מותו של יהושע, אך לאחריו – ממש בחתימתו של הספר – מותו של אלעזר וקבורתו. אלעזר – אם כן, הוא אחד מהדמויות הבולטות בדור זה.

ג. הזקנים והנבואה

כשמשה אומר לה ' כי לא יוכל לבדו לשאת את כל העם, ה ' לא אומר לו לקחת את יהושע ולסמוך את ידיו עליו. הוא אומר לו לאסוף 70 מזקני ישראל, אשר עליהם ה ' יאציל מרוחו של משה. לכאורה ניתן לחשוב ש -70 הזקנים הללו גדולים במעלתם הרוחנית מיהושע, שהרי זכו לנבואה. אך ממבט בסוף ספר דברים ובספר יהושע, ניתן לראות בפשטות כי יהושע זכה לנבואה אף הוא, וה ' דיבר עמו פעמים רבות . 4 יתרה מכך – בסיפור על 70 הזקנים בולטת המילה המנחה " רוח ". ה ' מאציל מן הרוח שעל משה על 70 הזקנים, שעליהם נחה הרוח 5. ובסיפור סמיכת יהושע, ה ' קורא ליהושע " איש אשר רוח בו " – עליו לא נחה הרוח, אלא שהרוח שוכנת בו תדיר. אכן, ניתן לקרוא ליהושע " איש הרוח ".

אך בדיוק משום כך נותרת השאלה: מדוע 70 הזקנים נבחרו, ולא יהושע? מהו יתרונם על יהושע, אם ישנו כזה?

אם נבחן את סיפור הזקנים, נגלה כמה פרטים מעניינים. קודם כל, הדבר שהזכרנו: הזקנים לא זכו לרוח משלהם, אלא להאצלת רוחו של משה עליהם. ניתן לראות זאת כאילו משה ממשיך לבדו בהנהגה, כתמיד, אלא שעכשיו הוא ( יותר נכון, רוחו) משתמש בגופים רבים יותר – כך שיוכל לשאת את כל העם הזה.

אך נשים לב: היכן כל זה קרה?

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו וְלָקַחְתָּ אֹתָם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְהִתְיַצְּבוּ שָׁם עִמָּךְ " ( במדבר י " א, טז)

משה מצווה לקחת את הזקנים אל אהל מועד. לכאורה מדובר במשכן, לא כן? אך עיון רב יותר יוכיח כי מדובר באהל אחר, שעמד מחוץ למחנה.

לאחר שמשה מביא את הזקנים, ומעמיד אותם סביבות האהל ( פס ' כד), וה ' מאציל עליהם רוח, נאמר:

"וַיִּשָּׁאֲרוּ שְׁנֵי אֲנָשִׁים בַּמַּחֲנֶה שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד וַתָּנַח עֲלֵיהֶם הָרוּחַ וְהֵמָּה בַּכְּתֻבִים וְלֹא יָצְאוּ הָאֹהֱלָה וַיִּתְנַבְּאוּ בַּמַּחֲנֶה " ( כו)

אלדד ומידד נשארו במחנה, ולא יצאו האהלה. אילו היה מדובר במשכן, הרי שכדי להגיע אליו היו אמורים להכנס, או פשוט ללכת – אך ודאי שלא " לצאת ". הם נשארו במחנה, בעוד שאר הזקנים יצאו אל מחוץ למחנה, אל אהל מועד.

מהו אותו אהל מועד? מדובר, כמובן, באותו אהל שמשה נטה בעקבות חטא העגל:

"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה: וְהָיָה כְּצֵאת מֹשֶׁה אֶל הָאֹהֶל יָקוּמוּ כָּל הָעָם וְנִצְּבוּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ וְהִבִּיטוּ אַחֲרֵי מֹשֶׁה עַד בֹּאוֹ הָאֹהֱלָה: וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה: וְרָאָה כָל הָעָם אֶת עַמּוּד הֶעָנָן עֹמֵד פֶּתַח הָאֹהֶל וְקָם כָּל הָעָם וְהִשְׁתַּחֲווּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ: וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה, וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל " ( שמות ל " ג, ז - יא)

בזמן שבני ישראל חוטאים, ה ' מתגלה מחוץ למחנה – באהל מועד, וכל מבקש ה ' יוצא לשם. גם משה, כשרוצה לדבר עם ה ' – יוצא לשם. אך מי נשאר שם במשך כל הזמן? מי לא מגיע לאוהל מועד רק מידי פעם, כפי שעושים מבקשי ה ', אלא נשאר שם ולא מש משם? יהושע!

גם סיפור 70 הזקנים קורה בזמן חטא – חטא המתאוננים. הזקנים יוצאים אל אהל מועד, כדי שה ' יאציל מרוחו של משה עליהם – אך הם עומדים סביבות האהל. יהושע, לעומת זאת, נמצא בתוך האוהל – בדרגה גבוהה מהם. יהושע אכן נמצא שם – משום שכאשר מגיע הנער מן המחנה לספר למשה על אלדד ומידד, יהושע מציע למשה שיטת פעולה לגביהם – ומכאן שהוא אכן היה שם.

לזקנים היתה צורת הנהגה אחרת – הם היו " עוזריו " של משה. יהושע, לעומת זאת, היווה את המשכו של משה. זו הסיבה לכך שהזקנים שימשו גם כעוזריו של יהושע, אחרי מות משה. בספר יהושע יוזכרו הזקנים פה ושם, אך רק תחת יהושע.

תקופת יהושע תיחתם כך:

"וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל אֶת ה' כֹּל יְמֵי יְהוֹשֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהוֹשֻׁעַ וַאֲשֶׁר יָדְעוּ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה ה' אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל " ( יהושע כ " ד, לא)


2 פינחס, למשל, עמד בראש המלחמה במדין, ולא יהושע. אך ניתן לומר שפינחס היה מתאים יותר למלחמה זו דווקא, משום שהוא ' נוגע בדבר ' – הוא זה שחיסל את זמרי בן סלוא וכזבי בת צור, ונשלח " לסיים את מה שהתחיל ".

3 ניתן להשוות זאת למנהיגותם של עזרא ונחמיה. עזרא היה גדול הדור והמנהיג הרוחני, ונחמיה היה הפחה – השליט – המנהיג הארצי.

4 ניתן לומר שדיבורים אלו של ה ' ליהושע לא היו בנבואה, אלא באמצעות אלעזר – באורים ותומים. אנו לא נקטנו בשיטה זו, משום שהלשונות בהם משתמש הכתוב דומות ללשון דיבור ה ' עם משה. ראה למשל יהושע כ ', א, בציווי על ערי המקלט : " וידבר ה ' אל יהושע לאמר ".

5 ע " ע ברחבי הפרק – במדבר י " א. ניתן לראות שגם המילה " בשר " מופיעה שם כמילה מנחה. הפרק הנ " ל מנגיד את הבשר עם הרוח, וניתן למצוא לכך משמעויות רבות. רק נאמר שגם בפרק כ " ז, בסמיכת יהושע, כתוב : " יפקוד ה ' א - להי הרוחות לכל הבשר ..." ואכמ " ל.

תגובות