מצוות אהבת הגר

קוד: מצוות אהבת הגר בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: אהרן אמוזג

אל:


מאמר מעוצב להדפסה



טקסט ללא עיצוב:
מצוות אהבת הגֵר
בשנים אלה, שאנו מארחים עובדים זרים בארצנו, חשוב להזכיר לכל המעבידים, ובייחוד לאלה המנצלים אותם, את חובת היהודים כלפי הגר, כפי שמשתקפת בתורה, בנביאים ובכתובים.
להלן לקט מן העושר שהמקורות שלנו, המחייבים אותנו ביחס לגר, המדברים בעד עצמם.
אין צורך בהסברים.
בתנ"ך מוזכרים מספר בני אדם במעמד של "זרים" והם:
גר, תושב, גר תושב, שכיר, בן-נכר, עבד.1
בלקט זה נביא רק פסוקים הנוגעים ל-"גר", והתייחסנו אליו כמייצג של ה"זָרִים" החיים בתוכנו.
כדאי לשים לב שדווקא בגלל היותנו גרים במצרים עלינו לכבד ולאהוב את הגר.
ראו הפסוקים המסומנים ב [*].
----------------
ארבעה ציווים לאהוב
המצווה "לאהוב את הגר" היא אחד מתוך ארבעה ציווים "לאהוב" המופיעים בכתבי הקודש שלנו, לפי סדר זה: אהבת הרֵעַ [החבר],אהבת הגֵר [שני ציווים], ולאחריו אהבת האל, ובנביאים [מיכה] - אהבת החסד והמשפט.
1.אהבת הרֵעַ.
לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ:  אֲנִי, יְהוָה.
ויקרא יט, יח
2.אהבת הגֵר. נציין שני מקומות:
[*] [1] ה' אוהב את הגר, ולכן גם אתם צריכים לאהוב אותו:
כִּי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם... אֲשֶׁר לֹא-יִשָּׂא פָנִים, וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד.
עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם, וְאַלְמָנָה; וְאֹהֵב גֵּר, לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה.
וַאֲהַבְתֶּם, אֶת-הַגֵּר:  כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
דברים י, יז-כ
[*] [2] ואף פעם אל תשכח שאתה בעצמך היית גר:
כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ--
כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
ויקרא יט, לד
3.אהבת האל.
וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ.
דברים ו', ה
4.אהבת החסד והמשפט [מן הנביאים].
הִגִּיד לְךָ אָדָם, מַה-טּוֹב; וּמָה-יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ,
כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת, עִם-אֱלֹהֶיךָ. 
מיכה ו, ח
מצוות אהבת הגר במשנה תורה להרמב"ם
1.לאהוב את הגר, שנאמר "ואהבתם, את הגר" (דברים י,יט) - [הקדמה, מצוות עשה: פרק רז].
2.אהבת הגר שבא ונכנס תחת כנפי השכינה, שתי מצוות עשה[!!]: 
אחת מפני שהוא בכלל ריעים [חברים], ואחת מפני שהוא גר, והתורה אמרה "ואהבתם, את הגר" (דברים י,יט). [ספר המדע, הלכות דעות, פרק ה,ד]
ציווים מן התורה: לעשות משפט וצדק, ולתמוך בגר.
[*] וְגֵר, לֹא תִלְחָץ; וְאַתֶּם, יְדַעְתֶּם אֶת-נֶפֶשׁ הַגֵּר -- כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
שמות כג, ט
וְכִי-יָגוּר אִתְּךָ גֵּר, בְּאַרְצְכֶם -- לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ.
ויקרא יט, לג
וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ -- וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ, גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ.
ויקרא כה, לה
לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר יָתוֹם; וְלֹא תַחֲבֹל, בֶּגֶד אַלְמָנָה.
דברים כד, יז
אָרוּר מַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר-יָתוֹם -- וְאַלְמָנָה; וְאָמַר כָּל-הָעָם, אָמֵן.
דברים כז, יט
[*] "לֹא-תְתַעֵב אֲדֹמִי, כִּי אָחִיךָ הוּא; לֹא-תְתַעֵב מִצְרִי, כִּי-גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ."
דברים כג, ח:
חוקה אחת תהיה לכם, לאזרח, ולגר הגר בתוככם
תּוֹרָה אַחַת, יִהְיֶה לָאֶזְרָח, וְלַגֵּר, הַגָּר בְּתוֹכְכֶם.
שמות יב, מט
וְכִי-יָגוּר אִתְּכֶם גֵּר, וְעָשָׂה פֶסַח לַיהוָה -- כְּחֻקַּת הַפֶּסַח וּכְמִשְׁפָּטוֹ, כֵּן יַעֲשֶׂה.
חֻקָּה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם, וְלַגֵּר וּלְאֶזְרַח הָאָרֶץ. 
במדבר ט, יד
וְכִי-יָגוּר אִתְּכֶם גֵּר אוֹ אֲשֶׁר-בְּתוֹכְכֶם, לְדֹרֹתֵיכֶם, וְעָשָׂה אִשֵּׁה רֵיחַ-נִיחֹח לַיהוָה -- כַּאֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ, כֵּן יַעֲשֶׂה.
במדבר טו, יד
חֻקָּה אַחַת לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר.  חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, כָּכֶם כַּגֵּר יִהְיֶה לִפְנֵי יְהוָה.
במדבר טו, טו
תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד, יִהְיֶה לָכֶם, וְלַגֵּר, הַגָּר אִתְּכֶם.
במדבר טו, טז
וְנִסְלַח, לְכָל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְלַגֵּר, הַגָּר בְּתוֹכָם.  כִּי לְכָל-הָעָם, בִּשְׁגָגָה.
במדבר טו, כו
הָאֶזְרָח בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם -- תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם, לָעֹשֶׂה בִּשְׁגָגָה.
במדבר טו, כט
מעשי אבות
אברהם אבינו אומר לעפרון החיתי:
"גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנֹכִי, עִמָּכֶם. תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת-קֶבֶר עִמָּכֶם,"
בראשית כג, ד
משה רבנו, משחרר האומה, לא שכח את היותו בעצמו גר בארץ זרה:
[*] וַתֵּלֶד בֵּן, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ גֵּרְשֹׁם: כִּי אָמַר -- גֵּר הָיִיתִי, בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה.
שמות ב, כב
ויהושוע, בתוך מהלך כיבוש הארץ, לא שכח להבטיח שייעשה משפט צדק לגר:
"אֵלֶּה הָיוּ עָרֵי הַמּוּעָדָה לְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם, לָנוּס שָׁמָּה,
כָּל-מַכֵּה-נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה; וְלֹא יָמוּת, בְּיַד גֹּאֵל הַדָּם, עַד-עָמְדוֹ, לִפְנֵי הָעֵדָה."
יהושוע כ, ט
וגם איוב בבואו לתאר מעשיו ולהראות צדקתו, מספר:
"בַּחוּץ, לֹא-יָלִין גֵּר -- דְּלָתַי, לָאֹרַח אֶפְתָּח."
איוב לא, לב
תוכחות הנביאים
גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה, לֹא תַעֲשֹׁקוּ, וְדָם נָקִי, אַל-תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה."
ירמיהו ז, ו
"וְאַלְמָנָה וְיָתוֹם גֵּר וְעָנִי, אַל-תַּעֲשֹׁקוּ; וְרָעַת אִישׁ אָחִיו, אַל-תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם.
זכריה ז, י
וְקָרַבְתִּי אֲלֵיכֶם, לַמִּשְׁפָּט, וְהָיִיתִי עֵד מְמַהֵר בַּמְכַשְּׁפִים וּבַמְנָאֲפִים, וּבַנִּשְׁבָּעִים לַשָּׁקֶר, וּבְעֹשְׁקֵי שְׂכַר-שָׂכִיר אַלְמָנָה וְיָתוֹם וּמַטֵּי-גֵר, וְלֹא יְרֵאוּנִי -- אָמַר, יְהוָה צְבָאוֹת.
מלאכי ג, ה
עַם הָאָרֶץ עָשְׁקוּ עֹשֶׁק, וְגָזְלוּ גָּזֵל; וְעָנִי וְאֶבְיוֹן הוֹנוּ, וְאֶת-הַגֵּר עָשְׁקוּ בְּלֹא מִשְׁפָּט.
יחזקאל כב, כט
ואזהרת הנביא, אם לא נתנהג בצדק:
הַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבְּךָ, יַעֲלֶה עָלֶיךָ מַעְלָה מָּעְלָה: וְאַתָּה תֵרֵד, מַטָּה מָּטָּה.
דברים כח, מג
משורר תהילים:כולנו גרים על הארץ הזאת כלפי האל.
אֶל-דִּמְעָתִי אַל-תֶּחֱרַשׁ: כִּי גֵר אָנֹכִי עִמָּךְ;  תּוֹשָׁב, כְּכָל-אֲבוֹתָי.
תהילים לט, יג
גֵּר אָנֹכִי בָאָרֶץ -- אַל-תַּסְתֵּר מִמֶּנִּי, מִצְו‍ֹתֶיךָ.
תהילים קיט, יט
וגם אנחנו חייבים להוכיח:
"הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ, וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא" [ויקרא יט, יז]
חמדת הכסף מעבירה אנשים על דעתם:
"אֹהֵב כֶּסֶף לֹא-יִשְׂבַּע כֶּסֶף"
קוהלת ה, ט
והיחס המשפיל מלבה שנאה:
"שִׂנְאָה, תְּעֹרֵר מְדָנִים -- וְעַל כָּל-פְּשָׁעִים, תְּכַסֶּה אַהֲבָה".
משלי י, יב
ולכן, צריך להשמיע דברי תוכחה ["הוכח תוכיח"], כלפי מי שמנצלים ומבזים את הגרים, כדברי שלמה המלך:
"אֹהֵב מוּסָר, אֹהֵב דָּעַת -- וְשׂוֹנֵא תוֹכַחַת בָּעַר."
משלי יב, א
-------------

תגובות