ויבז עשו את הבכורה

קוד: ביאור:בראשית כה34 בתנ"ך

סוג: תוכן1

מאת: דוד אקסלרוד

אל:

בראשית כה34: "וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים; וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה."

1. מקובל לפרש ויבז מהשורש "בזה" או "בוז", כלומר, עשו זלזל בבכורה, לא ייחס לה חשיבות.

2. ואפשר לפרש " ויבז " מהשורש "בזז", כמו בראשית לד27: "בְּנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבֹזּוּ הָעִיר אֲשֶׁר טִמְּאוּ אֲחוֹתָם"; עשו ניסה לבזוז, לגזול ולעשוק, את הבכורה שמכר ליעקב, כאשר אמר ליצחק אביו, בראשית כז32: "אני בנך בכורך עשו" (דוד אקסלרוד).

ומצאתי פירוש דומה בקובץ משלי יב כמשל לחיי האבות / מטמונית למשפחות סופרים:

( ה ) מחשבות צדיקים משפט : ( כה כט ) וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד – יעקב חשב מחשבות כיצד לקנות את הבכורה עפ " י דין ומשפט .

תַּחְבֻּלוֹת רשעים מרמה : עשיו רצה את התמורה בעד הבכורה בלי לוותר על הבכורה .... לכן ביזה את הבכורה בפני יעקב , כדי להרדים את ערנותו בתחבולות מרמה , כאילו ויתר על הבכורה , אבל באמת תיכנן להרוג את אחיו ולזכות בבכורה מחדש .

עשיו אמר : ( שם לב ) הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת , והתכוון : הנה אנכי הולך להמית .

( שם לד ) וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה – תכלית ביזוי הבכורה היתה " לשלוח יד " ביעקב , כמו שכתוב על המן : ( אס ' ג ו ) וַיִּבֶז בְּעֵינָיו לִשְׁלֹח יָד ...

"...אמר לו ועוד הבכורה שאתה סבור יש בה כלום תן לי קערה אחת מן העדשים האלו ואני נותנה לך ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים [וגו'] ויבז עשו את הבכורה (שם שם ל"ד) מה עשה אלא שמכרה לו התחיל מבקש להרגו וקבל לאביו הכי קרא שמו יעקב [וגו'] את בכורתי לקח (שם כ"ז ל"ו) הרגישה רבקה שהוא שוטנו ואמרה ליעקב ועתה בני שמע בקולי וקום ברח לך (שם שם מ"ג)." (פסיקתא רבתי פרשה יב)

תגובות ישנות

"וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ - כלומר, עשו הלך מיעקב ולא אל יעקב. לכן התיעוד וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה מעיד כי עשו בז לבכורה. כדי לבזוז את "הבטחתו" צריך היה עשו ללכת אל יעקב. ואמנם, עשו בז לשבועתו כפי שבז הוא לכל ערכי החיים. היה זה חסרונו. לא בכדי נולד לעשו נכד חסר מוסר כמו עמלק" (רמי ניר, 24.11.2006).

תגובות