אמא יקרה שלי - השוואה בין שרה לבין רבקה

קוד: אמא יקרה שלי - השוואה בין שרה לבין רבקה בתנ"ך

סוג: הבדלים2

מאת: ריקי בר

אל: כפית ס"ח ניסן

במאמר זה נשוה בין דמותה של שרה אימנו לזו של רבקה אימנו בשלוש נקודות. שתי אמהות אלו - הראשונות ממייסדות עמנו - מוצגות בתנ"ך באופן שונה למדי.

א. הרקע ממנו הן באות:

על שרה אנו שומעים לראשונה בתור "אֵשֶׁת אַבְרָם". אברם הוא זה שבחר בה והפך אותה לאשתו. אין המקרא מפרט לנו את הסיבות לבחירה זו. הדבר השני שאנו יודעים עליה - "וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד". בולטת הכפילות שבפסוק זה, המעידה על כך שעובדת עקרותה של שרי היתה עניין משמעותי - עבורה, עבור אברם ועבורנו. לאחר מכן מתואר כיצד לוקח תרח - אבי אברם - את המשפחה לכיוון כנען. כאן שרי ממלאת תפקיד כאחת מהמשפחה. גם בהמשך, כאשר אברם מקבל את הציווי על ההליכה לארץ שהקב"ה יראה לו, שרי נלקחת על-ידיו. בעצם איננו שומעים את דעתה של שרי על אף אחד מהדברים הנעשים עמה. אין דבריה נשמעים, עד ההצעה שאברם יבוא אל הגר.
לעומת זאת, אצל רבקה מובא רקע עוד טרם נכנסה למשפחתו של אברהם. אברהם עצמו מנחה את "עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ" למצוא אשה ליצחק דווקא ממולדתו של אברהם. העבד מבקש מא להי אברהם עזרה בבחירת הנערה המתאימה. הסימן שהוא בוחר אינו סתמי, וכבר רבו המילים על מעלותיה של אותה נערה שאכן משקה את העבד וגם את גמליו, וכל זאת בזריזות ובצניעות. לאחר משא ומתן עם אביה ואחיה, כאשר הם מציעים: "נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ", היא מכריזה על רצונה ללכת עם האיש, כאשר ברור לה שמשמעות העניין היא ניתוק מביתה ומכל המוכר לה, והתחייבות לחיים עם אדם שמעולם לא פגשה.

ב. הנבואה:

לאורך כל חייה של שרה, לא נאמר כי היא קיבלה התגלות א להית כלשהי. אף כאשר היא שמעה את בשורת המלאכים לאברהם, לא היתה זו נבואה שכוונה ישירות אליה.
בניגוד לכך, רבקה, בעת הריונה, הולכת לדרוש את ה', והוא מדבר עמה. אמנם, לא מופיעות התגלויות נוספות אליה בהמשך, אך כבר על נבואה זו עמדו פרשנים שונים כמשמעותית ביותר.

ג. מותן של האמהות:

סיפור מותה וקבורתה של שרה מופיע במפורש. אנו יודעים מה היה גילה בעת מיתתה (127), המקום בו היא מתה (קריית ארבע היא חברון), והיכן נקברה (המערה שנקנתה מידי עפרון החיתי; בראשית כג).
בניגוד חריף - על מותה של רבקה לא מופיע דבר במפורש בכתובים. על פי הרמב"ן אמרו רבותינו שמיתת רבקה רמוזה כשיעקב חוזר ללוז (בראשית לה8), אך אפילו שם לא מפורטים הפרטים כגון גילה וכיוצא בזה.
לא באתי לפרש כאן את משמעות ההבדלים. אני מקווה שהעליתי לכמה מהקוראים נקודות למחשבה, ואולי אף נראה תגובות על גבי הכפית (המערכת: רעיון מוצלח במיוחד).

לי היה מעניין לגלות הבדלים בולטים אלו. זה מקנה לאימותינו זהות אישית יותר, כל אחת בדרכה. יש לנו דברים שונים ללמוד מכל אחת.

שנזכה ללכת בדרכי אימותינו - לדבוק בה', לשאוף רחוק, ולפעול כדי להגיע.

תגובות