אשרה = עץ ליד המזבח

מאת: אראל

דברים טז21: " לֹא תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה, כָּל עֵץ אֵצֶל מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָּךְ "

לא תטע לך אשרה (עץ מקודש), ולא תטע לך כל עץ סמוך למזבח ה' אלהיך אשר תעשה לך .

דקויות

אשרה לעומת עץ

1. בפסוק ישנם שני איסורים:

2. יש מפרשים שמדובר באיסור אחד, וחציו השני של הפסוק מגדיר את הראשון: "אשרה" מוגדרת כ"כל עץ אצל מזבח ה' אלהיך": " כל אילן הנטוע על פתחי בית אלהים יקרא אשרה, אולי בעבור שהוא שם דרך מראה אותו לעם יקרא כן, מלשון "תמוך אשורי במעגלותיך" ( תהלים יז ה) . יזהיר הכתוב שלא יטע אילן אצל מזבח ה' לנוי ויחשוב שהוא כבוד והדר למזבח השם, ואסר אותו בעבור שהוא מנהג עובדי עבודה זרה לטעת אילנות בפתחי בתי עבודה זרה, שלהם וכענין שנאמר "והרסת את מזבח הבעל וגו' ואת האשרה אשר עליה תכרת"  ( שופטים ו כה) . " ( רמב"ן) .

אשר תעשה לך

המילים אשר תעשה לך נראות מיותרות, וחז"ל דרשו אותן " לרבות במה " ( ספרי) : " ממה שאמר אשר תעשה לך , מבואר שאף שאינו מזבח הגדול, רק מזבח שתעשה לך, לעצמך, שהוא במות יחידים - אסור לנטוע " (מלבי"ם) .

הקבלות

בפסוקים הקודמים מדובר על מינוי שופטים. הפסוק שלנו עובר באופן חד לנושא אחר לגמרי - איסורים הקשורים למזבח. מה הקשר?

- במדרש ( דברים רבה ה ו) הסבירו, שאיסורי הטיית הדין קשורים לאיסורי המזבח. " אמר רבי אחא: בוא וראה: שש מעלות היה לכסא של שלמה. מנין? שנאמר ( מלכים א י יט) : "שש מעלות לכסא". ובפרשה זו כתובים ששה דברים בלא תעשה, ואלו הן: לא תטה משפט, ולא תכיר פנים, ולא תקח שוחד, לא תטע לך אשרה, ולא תקים לך מצבה, ולא תזבח לה' אלהיך שור ושה אשר יהיה בו מום . הרי ששה. והיה הכרוז עומד לפני כיסאו של שלמה. כיון שהיה עולה מעלה הראשונה, היה כורז: לא תטה משפט . מעלה השנייה היה כורז: לא תכיר פנים . שלישית היה כורז: לא תקח שוחד . רביעית, לא תטע לך אשרה . חמישית, לא תקים לך מצבה . ששית, לא תזבח לה' אלהיך שור ושה אשר יהיה בו מום ".

ויש ללמוד מסמיכות הפסוקים, שכל הדינים שנאמרו על המזבח תקפים גם לגבי השופטים ( כלי יקר) :

וסיים הרב בעל כלי יקר: " ובדורינו, כמה אשירות נוטעים בכל עיר ועיר, לא יבקרו בין במקום תלמיד-חכם או, לא גם כי יהיה בעירו תלמיד-חכם מופלא בתורה וחסידות כל חכמתו לא עמדה לו, כי על-כל-פנים כל אחד יבחר לו בקרובו או במחותנו אשר יודע בו שהוא יחניף לו או יתנגד לשונאו, ופרצה זו במלואה ברבת בני עמי, אשר לכבוד זרע אברהם עת לקצר. ומכל-מקום, עלה בידי ביאור יקר בסמיכות ששה לאוין אלו. "

תגובות