הפעמונים על מעילו של הכהן הגדול

קוד: הפעמונים על מעילו של הכהן הגדול בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: אראל

אל: פירושים וסימנים לפורים

על מעילו של הכהן הגדול היו פעמונים מזהב, ותפקידם:

רק הכהן הגדול רשאי להיכנס לקודש הקודשים, ומפסוק זה למדנו, שכאשר הוא נכנס לקודש הקודשים, הוא חייב ללבוש מעיל עם פעמונים שמשמיעים קול.

פסוק זה מעורר מספר שאלות:

שאלה א: בפרשת עבודת יום הכיפורים נאמר:

כלומר, כאֲשֶׁר הכהן הגדול רוצה להיכנס אֶל קודש הקודשים, הוא צריך ללבוש בִּגְדֵי בַּד ("בִּגְדֵי לבֶּן" בלשון חז"ל) - והמעיל אינו אחד מהֵם!

מצאֶתי שתי תשובות:

1. החוק הראשון (שמוֹת כח35) נאמר לִפְנֵי חטא העגל (שמוֹת לב); ייתכן שלפְּנֵי חטא העגל היה מוֹתר לאַהֲרֹן להיכנס לקודש הקודשים גם בבִּגְדֵי הזהב שלו, אבל אַחֲרֵי החטא זה נאסר עַליו, כִּי הזהב שבבִּגְדֵים מזכִּיר אֶת עגל הזהב שעשה אַהֲרֹן. וכך פירש רש"י עַל ויקרא טז4: "מגיד שאינו משמש לִפְנֵים בשמונה בִּגְדֵים שהוא משמש בהן בחוץ, שיש בהן זהב, לפי שאין קטיגור נעשה סניגור, אֶלא בארבע, ככהן הדיוט", ומקורו בתלמוד בבלי, ראש השנה כו.

2. החוק השני (ויקרא טז) נאמר "אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם אל ה' וימותו". ייתכן שלפני כן היה היה מותר לאהרן להיכנס אל הקודש בכל עת, גם כאשר הוא לובש את בגדי הזהב.


שאלה ב: בכלל, מדוע צריך ש"יישמע קולו" כדי ש"לא ימות"?

לכך לא מצאתי תשובה רצינית, אבל מצאתי תשובה דמיונית:

הכהנים, כידוע, היו מאד קנאים, והיו מוכנים להרוג כל אדם שעובר על אחד מדיני הכהונה (ע' רמב"ם, "היד החזקה", ספר עבודה, הלכות ביאת המקדש).

אם הם היו חושדים, שאחד מהכהנים הפשוטים נכנס לקודש הקודשים - הם מייד היו לוקחים רומח ארוך ודוקרים אותו מבחוץ, אפילו לפני שבדקו מי הוא.

לכן היה צריך, שכאשר הכהן הגדול נכנס לקודש הקודשים הוא ישמיע צלצול מיוחד ומוכר, וכך יידעו שהוא שם ולא יהרגו אותו...

אמנם, ביום הכיפורים אין צורך בכך, כי כולם יודעים את תפקידו של הכהן הגדול ביום הכיפורים, ולכן ביום הכיפורים הכהן הגדול יכול להיכנס לקודש הקודשים בבגדי בד בלבד.


תגובות