אבטלה ועובדים זרים - על-פי הנביאים

קוד: אבטלה ועובדים זרים

תגובה ל: שכירות - אבטלה, עובדים זרים שנכתבה ב20:06:05  03.11.2004


בימינו מקובל "להאשים" את העובדים הזרים בבעיית האבטלה, ולטעון שהפתרון לבעיית האבטלה הוא - לגרש את העובדים הזרים.  פתרון זה פוגע גם בעובדים הזרים, שהיו מאד רוצים לעבוד כאן, וגם בישראלים שמעסיקים אותם. לכן ראוי לבדוק מה דעת היהדות בנושא זה.

על-פי ההלכה, אדם שמעוניין לשכור עובד לעבודה פרטית, צריך להעדיף את הקרובים לו: אם אחיו מחפש עבודה - עליו לשכור אותו לפני כולם; אם בן-עירו מחפש עבודה - עליו להעדיף אותו על עובד מעיר אחרת ("עניי עירך קודמים"); אם יהודי מחפש עבודה - עליו להעדיף אותו על-פני לא-יהודי; וכו'. אך הלכה זו נוהגת רק כאשר ההבדל בשכר ובאיכות-העבודה הוא קטן יחסית ( http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1161 ), ולא כאשר ההבדל הוא כה גדול כמו ההבדל בין פועלים ישראלים לבין פועלים זרים. 

מצד שני, על-פי דברי הנביא ישעיהו, המצב שבו גויים עושים עבורנו את העבודות הפיסיות הקשות הוא דווקא מצב טוב ומבורך, כמו שכתוב (ישעיה ס 10) " ובנו בני נכר חומותייך ", (ישעיהו סא 5) " ועמדו זרים ורעו צאנכם ובני נכר אכריכם וכרמיכם " (מאמרים בנושא ניתן לקרוא כאן - על בניית חומת ירושלים , וכאן - על הפסוק "ואספת דגנך ותירושך ויצהרך" ). במצב זה, בני-ישראל יכולים להתפנות לעיסוקים רוחניים יותר, שמתאימים יותר לתפקידם כ"ממלכת כהנים וגוי קדוש", וכמו שכתוב בהמשך הנבואה (ישעיהו סא 6): " ואתם כהני ה' תקראו, משׁרתי אלהינו יאמר לכם ". מכאן נראה, שריבוי העובדים הזרים, שעושים עבודות קשות בשכר נמוך ובשמחה, הוא מצב מבורך, ולא צריך להילחם בו (אני מדגיש שהכוונה לעובדים זרים שבאים לכאן מרצונם החופשי, ללא כפיה). אם המצב הזה גורם לבעיות, זה סימן שאנחנו לא יודעים להעריך את הברכה, ולא יודעים להשתמש בה כראוי. יש לפתור כל בעיה לגופה:

בעיה 1. כשיש עובדים זרים, האבטלה גדלה : אם המדינה היתה הולכת לפי התורה, הפתרון לבעיה זו היה להעסיק את המובטלים בעבודות רוחניות; במצב הרוחני של ימינו, פתרון כזה לא יתקבל בציבור, ויגרום לביזוי של התורה; ולכן יש למצוא פתרון ביניים: להעסיק את המובטלים בעבודות שדורשות ידע ומחשבה, כמו הנדסה, רפואה, מחקר, יזמות (פטנטים) ומנהל עסקים. יש לתת להם הלוואה בלי ריבית לצורך לימוד מקצוע , או אפילו לתת להם מענק לצורך זה (ניתן לממן מענק זה ע"י מס שיוטל על מעסיקי עובדים זרים, או על העובדים הזרים עצמם). כשיעבדו במקצוע שילמדו, הם ישלמו מס הכנסה גבוה, שיחזיר את המענק ואף יותר מזה. העלאת הרמה המקצועית של המובטלים - זה הפתרון הטוב והיעיל ביותר לבעיית האבטלה.

בעיה 2. העסקת עובדים זרים בשכר נמוך אינה מוסרית : כיום, הבעיה המוסרית העיקרית היא דווקא הגירוש ההמוני של עובדים זרים, כפי שניתן לקרוא באתר "קו לעובד" . העובדים סובלים מעוני בארץ מולדתם; השכר שאנחנו משלמים להם הוא מאד גבוה עבורם. על-פי התורה, מותר להעביד את הגויים בעבודות פיסיות קשות, אך אסור להתעלל בהם (שמות כא 20-21), ואסור להונות אותם (דברים כג 17) . אם נשמור על כללים פשוטים אלה, העובדים הזרים יהיו שמחים, וגם אנחנו.

בעיה 3. העובדים הזרים הפלשתיניים משמשים כמרגלים עבור ארגוני טרור, או רוצחים אותנו בעצמם : אכן, לא כל אדם ראוי להיכנס לכאן, גם אם הוא פועל חרוץ במיוחד. על-פי חוקי ההגירה בתורה , תנאי הכרחי לכניסה לארץ הוא - שמירה על 7 מצוות בני נוח . בימינו, העם הפלשתיני תומך באופן די גלוי ברצח אזרחים חפים מפשע, ולכן אי-אפשר לראות בהם "בני נוח כשרים", ואסור לתת להם להיכנס לכאן (ייתכן שצריך לאפשר כניסה לפלשתינים בודדים, שיתחייבו באופן אישי להתנתק מעמם ולקיים את 7 מצוות בני נוח, אך זה נושא לדיון נפרד). אך כל זה לא צריך להשפיע על יחסנו לעמים אחרים, שכן מקיימים מצוות אלו.

בעיה 4. ריבוי העובדים הזרים יוצר תלות של המשק בעובדים זרים - אם הם יעזבו בפתאומיות (למשל בגלל מלחמה), נישאר בלי פועלי בניין, בלי פועלי סיעוד וכו' : אכן, כדי ליהנות מהברכה הכלכלית שמביאים לנו העובדים הזרים, אנחנו צריכים גם את ברכת השלום (זו הסיבה שהבקשה האחרונה בתפילה היהודית היא "שים שלום...",  כדברי חז"ל "אם אין שלום - אין כלום"). כל עוד לא זכינו בברכת השלום, אנחנו צריכים להתכונן למלחמה, ולהחזיק אנשי-מילואים שיהיו מוכנים להילחם בשעת הצורך; באותו אופן, אנחנו צריכים להכשיר אנשים לעבודות הפיסיות הקשות שעושים העובדים הזרים, כך שיהיו מוכנים להחליף את מקומם של העובדים הזרים בשעת הצורך. אפשר להכשיר לעבודות אלו את אזרחי ישראל הפטורים משירות בצה"ל מסיבות שונות (חרדים, פציפיסטים, ערביי ישראל וכו'); ע"ע צבא אזרחי .

לסיכום: ריבוי העובדים הזרים הוא ברכה למשק הישראלי. יש להשתמש בברכה זו בחכמה, ולא להילחם בה.

אתרים

תגובות