האם הכיבוש הוא מוסרי?

קוד: כיבוש מוסרי

  1. טענה: הטרנספר אינו מוסרי!

    תשובה: למרבה הצער, היום כל מי שאינו תומך בהמשך הכיבוש - תומך בטרנספר. חלק תומכים בטרנספר לערבים, וחלק תומכים בטרנספר ליהודים (הם קוראים לו בשם מעודן יותר - "פינוי" או "פירוק"). אבל כולם מסכימים, שאם מפסיקים את הכיבוש - חייבים לבצע טרנספר. אין אפשרות מוסרית יותר.
  2. טענה: הכיבוש אינו מוסרי!

    תשובה:

    המדד החשוב ביותר למוסריות של מצב הוא – כמה אנשים חפים מפשע נהרגים באותו מצב. על-פי המדד הזה, המצב שבו היינו בזמן שהיה כיבוש ישראלי ביש"ע הוא מוסרי הרבה יותר מהמצב הנוכחי. במצב אז נהרגו הרבה פחות אנשים חפים מפשע– גם יהודים וגם ערבים – מאשר היום.

    זה לא מקרה – זה הגיוני: כאשר יש כיבוש – הצבא הכובש יכול להשליט חוק וסדר בשטח הכבוש, ובפרט – לעשות את המקסימום האפשרי כדי ללכוד מתכנני-פיגועים לפני שהם מבצעים את זממם, או ללכוד רוצחים ולהעניש אותם, או לדאוג שלא יהיה להם נשק. אבל כאשר אין כיבוש, ואנשים ממדינה אחת רוצחים אנשים ממדינה סמוכה – למדינה הנפגעת אין ברירה אלא להעניש את המדינה הפוגעת בענישה קולקטיבית – למשל להפגיז את העיר שממנה נורו היריות. ענישה כזאת היא הרבה פחות יעילה במניעת פיגועים, וכתוצאה מכך נהרגים הרבה יותר חפים מפשע – משני הצדדים.

    באופן כללי, אין למתוח ביקורת על פעולה לפני שבוחנים ברצינות את החלופות שלה.

  3. טענה: "בואו ניתן להם מדינה, ונראה איך הם הורגים אחד את השני! / בואו ניתן להם מדינה, ואז אם הם יתקפו אותנו תהיה לנו זכות מוסרית מלאה להפגיז אותם, וכל העולם יהיה בעדנו! / בואו ניפרד מהם, ואז הם לא יוכלו לפגוע בנו ואנחנו נוכל לפגוע בהם!"

    תשובה:
    • זה לא מוסרי. השאיפה שלנו צריכה להיות מניעת מוות של חפים מפשע.

    • זה לא נכון. אמנם, הפלשתינים ברשות הפלשתינית הורגים אחד את השני, אבל זה בכלל לא מפריע להם להרוג גם אותנו – הרבה יותר מאשר בזמן הכיבוש. אמנם, אנחנו מפגיזים אותם, אבל זה לא מפריע להם להפגיז אותנו בחזרה – דבר שהיה בלתי-אפשרי בזמן הכיבוש. וכאשר אנחנו מפגיזים אותם העולם ממש לא בעדנו – הרבה פחות מאשר בזמן הכיבוש. ההבדל בין 'מדינה' לבין 'רשות' הוא כמותי בלבד, ולכן ניתן להסיק מה'רשות' לגבי ה'מדינה': אם תהיה להם מדינה המצב יהיה הרבה יותר גרוע.
  4. טענה: "הכיבוש משחית! בזמן הכיבוש, חיילים ישראליים התעללו בפלשתינים תמימים!"

    תשובה: נכון. היו מקרים כאלה, וזה רע מאד. בהחלט צריך למנוע את המקרים האלה. אבל הדרך למנוע אותם היא לא לברוח מהכיבוש ולהפקיר את הפלשתינים (ובסופו של דבר גם את עצמנו). יש דרכים אחרות. אפשר לחנך את החיילים להתנהגות מוסרית; אפשר להעניש בחומרה חיילים שפוגעים בפלשתינים 'בשביל הכיף'; אפשר גם לשלוח לשירות בשטחים הכבושים רק אנשים שרמתם המוסרית גבוהה יחסית (על-פי הערכת מפקדיהם וחבריהם). אבל בכל מקרה – בריחה רק מחמירה את המצב: במקום התעללות בחפים-מפשע מקבלים רצח של חפים-מפשע, כמו שקורה היום.

תגובות