פורומים : בני עקיבא : פסיקות הלכתיות והמושג "תורה" כתוב תגובה , תזכורת לאימייל
  מאת
נושא: פסיקות הלכתיות והמושג "תורה"
רוני ארזי
אורח



  פסיקות הלכתיות והמושג "תורה" מתאריך:
12/17/00 15:37:48

בס"ד

שלום רב לכל קוראי וקוראות ההודעה...
בשנים האחרונות, בני עקיבא, חניכיה וסביבותיה, מתחבטים כולם בשאלות הלכתיות גדולות, רבות ומגוונות.
למשל- מכנסיים לבנות, נגיעות בין בנים לבנות, חברות בין בנים לבנות, מוסיקה לועזית, ועוד ועוד נושאים רבים.
אנשים העוסקים בכל השאלות, או לפחות רוב רובם, הולכים לרב הקרוב לביתם, לרב בית הכנסת, או אפילו למנהיגי הציבור כגון הרב אבינר, הרב מלמד, הרב עובדיה, הרב דרוקמן, הרב צוקרמן, הרב מרדכי אליהו, ועוד רבים וטובים, אך לכל רב יש פסיקה שונה מחברו, ואין לנו את הדרך לפסוק מי צודק ומי לא.
אך מהי בעצם הבעיה היותר חמורה?
הבעיה היא שאנחנו לא מנסים לפתור בעיות בעצמנו!
אנו נמצאים באמצע שבת ומתחבטים בשאלה הלכתית בנושא מסוים, מה אנחנו עושים? האשכנזים פותחים שבת כהלכתה, והספרדים ילקוט יוסף. יבוא האומר ויאמר שמצוין! כך צריך להיות! ההלכה צריכה להיות נגישה, ולא מסובכת!
אלא, שאני רוצה לטעון, לעניות דעתי, שלא כך צריכים להיות פני הדברים! אנו צריכים נשים וגברים כאחד , כל פשוטי העם, וכל העמך, וכ-ו-ל-ם, לדעת בעצמנו הלכות, לדעת מה אנו צריכים לעשות על פי השקפת עולמנו!
ההלכה היא אינה קבועה וסגורה ומצומצמת! היא רחבה! היא פתוחה! כל אדם ואדם יש הלכות הנוגעות לו ויש הלכות שאולי יש מקום להגיד שהן אינן נוגעות לו!
אדם מכיר את עצמו יותר מכל אחד אחר, הוא יודע מה הוא עושה ומה הוא לא עושה בחדרי חדרים, מה הוא חושב ומה הוא מרגיש. הוא יודע איך למנוע מעצמו להגיע לידי מצב שיכול לגרום לו לחטוא, רק הוא יודע! לא הרב, ולא הרבנית, ולא אף אחד אחר!
אנו צריכים לשבת , ללמוד גמרא, להסתכל בפסיקות שונות של הראשונים, של האחרונים, ללמוד, להשכיל, לחיות תורה!
הקיום שלנו הוא לא למען קיום המצוות, הוא למען ללמוד מצוות, ולקיים אותם, ללמוד וליישם את הלימוד.

התורה שלנו היא תורת חיים, כל דבר שאנו עושים התורה מתבטאת בו.
חיינו מסתובבים סביב התורה, ואנו צריכים לחקור ולהעמיק בה עד תום.

שנזכה לחיות תורה, להגדילה, להאדירה, ומתוך כך נזכה לראות בביאת משיח צדקנו, ובבניין בית המקדש השלישי, במהרה בימינו!

שלכם,
רוני ארזי
מדריך הרא"ה , עמידר בת-ים
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
נעמה
אורח



  פסיקות הלכתיות והמושג "תורה" מתאריך:
12/17/00 17:47:10

שמחתי מאוד לקרוא את ההתלהבות בהודעה שלך, את הרצון לפעול לעשיה, לשינוי וכו'. זה טוב וככה צריך להיות! וטוב שיש עוד מדריכים בתנועה הזאת (גם אני מדריכת הרא"ה) שעוד מדברים ככה.
אתה באמת צודק שאנחנו צריכים יותר להחדיר את רוח התורה וההלכה לתנועה, ולציבור הדתי בכלל, שנהיה יותר משכילים, כל אחד ידע את מרבית ההלכות בעצמו, כולנו נהיה חכמים ונבונים, אוהבי ה' ויראי אלוקים...
אבל מה? מסתבר שלא כולנו מסוגלים לכך.
גם בציבור שלנו, כמו בכל ציבור, יש אנשים בעלי רמות שונות. יש המסוגלים לחיות חיי תורה, חיים של לימוד והעמקה ברוח התורה, לא להישאר במצב שהתורה נראית כמו ספר חוקים ארוך ומייגע בלי להבין את המטרה ולהעמיק במצוות.
אבל יש גם אנשים שהרמה שלהם יותר נמוכה, הם לא מסוגלים לחיות חיים שכולם לימוד תורה (וכבר ראינו שאין בכך שום פסול, כמו גבירים שהיו מפרנסים תלמידי חכמים כדי שילמדו בשבילם והזכות תיחשב להם). כנראה שלא כולנו מסוגלים לדעת בעל פה את כל ההלכות ולהתמצא ברמה כל כך גבוהה.
והרי בדיוק לשם זה נכתבו הספרים האלה- השולחן ערוך וכל אותם ספרים שמורים לנו, הפשוטים יותר, בצורה קצרה ותמציתית, כיצד בדיוק צריך לנהוג במקרים מסוימים, וזה חוסך לנו את שאלת הרב.
אני חושבת שאתה לא יכול לצפות מכולם שיהיו ברמה של ביינישים שחיים כל הזמן את התורה. אם אתה מסוגל לכך- אשריך. אבל אני אישית יודעת, שבינתיים אני לא מצליחה להעמיק בלימוד ההלכות, ואני מעדיפה שיהיה לי את השולחן ערוך לשם זה!
לסיכום, העיקר שהכוונה טובה, והכל לשם שמיים!
שנזכה באמת להעפיל כל אחד לפי יכולתו כמה דרגות קדימה.
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
רוני ארזי
אורח



  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/17/00 21:57:20

בס"ד

קודם כל, נחמד לדעת שאת גם מדריכת הרא"ה, ואשמח מאוד לדעת מאיפה.

לגבי תגובתך-
לאחר עיון חוזר וחוזר וחוזר על דבריי, אני חושב שאולי קצת הפרזתי בדבריי.
מצד אחד, אכן אני מאמין בכל מאודי שאלו המסוגלים לשבת ולחרוש את הגמרא , את הספרים, וללמוד מצאת החמה עד צאת הנשמה, צריכים לעשות כך. הבעיה באמת היא שאין הרבה כאלו, ואני בין אותם אלו שבאמת אינם מסוגלים לכך.
אני אתן לך דוגמא: לגבי נושא המכנסיים, אני מאוד מאוד רוצה לשבת וללמוד את הסוגיה מתחילתה ועד סופה כדי לדעת מה באמת באמת צריך לעשות וכיצד לנהוג, אך איני מוצא זמן מתאים, אני מתקשה למצוא מישהו שמתלהב כמוני ללמוד את העניין, ולכן קשה לי. ולי זה קשה בנושא אחד, לאחר זה יהיה קשה בנושא אחר, והענין ארוך ומסובך.
לכן, הגעתי למעין מסקנה, שמי שמסוגל לכך, צריך לשבת ולנהוג בהתמדה, ועלינו, אלו שאינם מסוגלים לכך, לעזור לאותם אלו, לחזק אותם, כמעין שותפות של "יששכר וזבולון".
תודה שהארת את הארותייך, ואשמח אם תחזירי תגובה.

רוני.
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
פישי
אורח



  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/18/00 00:14:12

רוני, אני מסכימה אתך כמעט לחלוטין...
אם אני מבינה אותך נכון, אתה אומר שיותר משאנו צריכים לחיות לפי ההלכה מהספר, אנו צריכים לחיות את ההלכה, ע"י עיון במקורותיה של כל סוגיה, ולא רק הסתפקות במוצר המוגמר, שהוא ממילא סובייקטיבי, ושונה מאדם לאדם,גם בין הרבנים.
קלטתי אותך?
אבל, לדעתי אין מקום לנתינת חירות לכל אדם לפסוק הלכה לעצמו, משום שזוהי פירצה מסוכנת.לא כל האנשים, לצערנו, נמצאים ברמה דתית ואינטלקטואלית מספקת ע"מ לדון בהלכה ברצינות...

אני רואה בעיה נוספת בשיטה הנוהגת כיום-"פסיקת הלכה" אישית לחלוטין, ללא כל הסתמכות על פוסקים כלשהם!כלומר, ישנם אנשים רבים שכאשר עומדת בפניהם בעיה, הם אפילו לא יטרחו לפתוח ספר, אלא יחליטו לפי מה שבא להם ונראה להם...
וזו, תסכים איתי, בעיה חמורה אף יותר. כי אם הטיפוס הראשון עוד שומר על השיח ההלכתי, גם אם לא על ההתדיינות, הטיפוס השני מוותר על סממנים הלכתיים לחלוטין..
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
נעמה
אורח



  פסיקות הלכתיות והמושג "תורה" מתאריך:
12/18/00 19:03:09

רוני,
אני מדריכת שבט הרא"ה בסניף פדואל. אני משערת שאתה לא ממש יודע איפה זה, אבל לא משנה... בכל אופן, אולי עוד יצא לנו להיפגש בסמינריונים ובמחנות.
עכשיו באמת עברת לפסים הגיוניים יותר. אבל אתה עדיין צודק שצריך יותר להחיות את ההלכה, להעביר אותה לציבור הרחב. לפי מה שהבנתי, אתה מתכוון שכל אחד יהיה מעין "רב קטן" שידע הלכות שכבר נפסקו (ולא יפסוק לעצמו הלכות) כך שלא יצטרך לפתוח ספרים לשם ידיעת ההלכה. בעצם, אתה רוצה לומר שאנחנו צריכים ללמוד את הספרים בעל-פה?
ובקשר לסוגיית המכנסיים. אני בטוחה שישנם ספרים בנושא צניעות שמזכירים את הנושא. ממה שאני יודעת, יש להלכה שאסור לאישה ללבוש מכנסיים שני טעמים:
1. יש בזה משום "לא תלבש אישה כלי גבר", אבל בימינו יש אומרים שהטענה הזו כבר לא נחשבת, כי מכנסיים נחשבים ללבוש אישה מאוד מקובל בעולם המערבי.
2. אסור לגבר לראות את צורת הרגל של האישה מעל הברך, כמו שקורה ברוב המכנסיים. לכן יש פוסקים שמותר ללבוש "אריסטו" או מכנסיים רחבות אחרות, ויש כאלה שגם את זה לא מתירים. הרעיון הוא לעזור לגברים לשמור על העיניים שלהם- ועל המחשבות שלהם. ואני בטוחה שאתה, בתור בן, מבין בזה יותר ממני
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
רוני ארזי
חבר חדש


הודעות: 8

  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/18/00 22:19:57

אז קודם כל....אני עדיין סבור שלא הבינו אותי
אז שוב אני אפרשן את עצמי:
אני לא מתכוון שאנחנו צריכים לדעת ספרי הלכה בעל פה, אולי אני יותר בכיוון של "פישי"- שכל אחד יהיה רב קטן לעצמו.
השורה התחתונה שלי היא שאנחנו כולנו צריכים ללמוד תורה ולהעמיק בה עד כמה שאנו מסוגלים.
אני לא מתכוון שנפסוק לעצמנו הלכות
אני מתכוון שנדע על פי הגמרא וספרי ההלכה לדעת איך להתנהג במצבים מסויימים, כך שלא נזדקק לרוץ אל הרבנים בכל שאלה וסוגיה.


בברכת חברים לתורה ולעבודה,

רוני ארזי.
מדריך שבט הרא"ה עמידר בת-ים
אתר אישי | דואר אלקטרוני | הצג פרופיל
צטט את ההודעה | שנה | הסר
נעמה
אורח



  פסיקות הלכתיות והמושג "תורה" מתאריך:
12/18/00 22:34:35

אוקי...
בתור שאיפה זה יפה. הרי צריכה להיות לנו מטרה...?
אבל איך אתה רוצה לעשות את זה?
זה משהו נורא איניבידואלי.
איך אפשר לקחת ציבור שלם ולהעביר לו מסר כזה?
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
רוני ארזי
חבר חדש


הודעות: 8

  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/18/00 22:55:36

אם תרצי אין זה אגדה
אין דבר העומד בפני הרצון
במקום להתלונן שאי אפשר, צריך לנסות
ניסית? לא! אז אל תתלונני!


בברכת חברים לתורה ולעבודה,

רוני ארזי.
מדריך שבט הרא"ה עמידר בת-ים
אתר אישי | דואר אלקטרוני | הצג פרופיל
צטט את ההודעה | שנה | הסר
מירב ומלי
אורח



  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/21/00 13:43:14

תפסיק לדבר שטויות !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ההלכות נוגעות לכל אדם ואדם, בין אם הוא חושב שזה נוגע לו או לא!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ואם יש לך ספיקות בנידון,עליך לבדוק אם באמת אתה אדם מאמין !!!!!!!!!!!!!!!
בנ"א מאמין זה אדם שמקבל את כל ההלכות גם אם זה קשה לו ביותר!!!!!!!!!!!!!!
זהו גודלו של היהודי,קודם עושה ואח"כ שואל שאלות ,שנאמר:"נעשה ונשמע".
חשוב לציין-שאין אתה דמות חינוכית להיות מדריך,שמעביר לחניכיו מסרים אמיתים וחינוכיים. כי קודם תצטרך לחנך את עצמך לפני שתחנך את חניכיך (אם בכלל תהיה מדריך)-נקודה למחשבה!!!!!!!!!!!!!!
עליך לעמול לבניית עולמך הרוחני............
                               בהצלחה,
                                מירב ומלי.
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
אלעד
אורח



  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/21/00 15:34:38

מלי ומירב
אתן לא חושבות שהתגובה שלכן קצת מוגזמת ואולי אפילו מוגזמת מאד
כלומר אתן צודקות שבן אדם יהודי צריך למלא את כל המוטל עליו בהלכה
אבל זה ממש לא אומר שרוני לא חינך את עצמו
וזה לא מה שעלול לקחת ממנו את תפקיד ההדרכה אז תירגעו.
ולדעתי אני רוצה לומר שיש דבר קצת יותר חשוב מלימוד ההלכה בעל פה או מה שהתכוונתם להגיד (כל מי שכתב כאן תגובות)
לדעתי קודם כל צריך להחזיר את האתאיסטים היהודים לאמונה ואף המינימלית ביותר העיקר שלא נאבד יהודים בדרך חס ושלום ושתמיד תהיה לנו הדבר החשוב מכל-האמונה בקדוש ברוך הוא לדעתי (אולי אני טועה) זה יותר חשוב משאר ההלכה כי האמונה שקב"ה היא הבסיס לכל התורה כולה.
אלעד
שבט קוממיות סניף עין התכלת נתניה
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
רוני ארזי
חבר חדש


הודעות: 8

  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/21/00 17:59:07

בס"ד

מירב ומלי, כשכלב עובר ברחוב ונובח עליי, אני לא אנבח עליו בחזרה, ודי לחכימא ברמיזא...

לגבי מה שכתבתן על דעתי- אז לא אמרתי שאדם צריך לפתור את עצמו ממצוות, והייתן מבינות את זה אם הייתם קוראות באמת בעיון מה שכתבתי.
אני ניסיתי להגיד שבימינו ההלכה היא כבר לא ההלכה נטו, היא תוספות של גדרות ועוד גדרות ועוד גדרות, רק כדי להרחיק מהעברה עצמה.
מה שאמרתי זה שאם בני אדם היו אמינים לעצמם, והיו אמיתיים עם עצמם, אז הם היו יכולים אפילו לדעת מאיזה סייג אפשר להתעלם, ומאיזה לא. כי כל הסייגים האלה הם בגדר סייג בלבד, שלא כמו סייגים שעשו חז"ל.
ובזה אני מדגיש את ההבדל הגדול שבין רבני דורנו לבין חז"ל.
ואני רק אוסיף ואגיד בקשר לתגובה שלכן- שאם ככה אתן מלמדות את החניכים שלכם לענות לבני אדם- בצורה כל כך תוקפנית...אז כדאי לכן להסיק מסקנות...

תודה בכל מקרה שקראתם את דבריי, ושהגבתם.

חג אורים שמח!
בברכת חברים לתורה ולעבודה,

רוני ארזי.
מדריך שבט הרא"ה עמידר בת-ים
אתר אישי | דואר אלקטרוני | הצג פרופיל
צטט את ההודעה | שנה | הסר
אראל סגל
חבר ותיק


הודעות: 72

  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/25/00 20:27:34

הנה כמה הצעות מעשיות שיכולות לשפר את המצב:

1. ללמוד וללמד את ספר "משנה תורה" של הרמב"ם, במקום השולחן ערוך והגמרא. היתרונות שלו הם, בין השאר:
  א. הוא מסביר כל מצווה בצורה הגיונית - מהיסוד(בתורה), דרך הסייגים (של חז"ל) ועד לימי הגאונים.  והוא מסביר גם את הסיבות לסייגים ולהלכות השונות.  [וזאת בניגוד לשולחן-ערוך, שמתמקד בהלכה הסופית שנפסקה בתקופתו ואינו מסביר את הסיבות].
  ב. הוא מסודר לפי סדר הנושאים: בספר הראשון יש מצוות שקשורות לאמונה בה', בספר השני - מצוות שקשורות לאהבת ה' וכו'. בכך הוא שם דגש על התוכן של המצווה [בניגוד לשולחן-ערוך, שמסודר לפי סדר היום, ובכך שם דגש על הצד המעשי של המצווה. ובניגוד לתלמוד, שבו אין בכלל סדר אלא רק ויכוחים.]
מי שילמד את התורה שבכתב, ומייד לאחר מכן ילמד את "משנה תורה", יבין את העקרונות הכלליים של התורה, וכך יוכל גם לפסוק הלכה במקרים חדשים ולא יהיה תלוי ברבנים או בספרי הלכה-למעשה.
לדעתי צריך לשנות את תוכנית הלימודים בבתי"ס דתיים, כך שכל בוגר בי"ס דתי יידע את כל התנ"ך ואת כל "משנה תורה".

2. צריך לדבר עם רבנים, ולבקש מהם, שישתדלו לא לפסוק הלכה למעשה, אלא קודם להסביר לאנשים שפונים אליהם את העקרונות הכלליים, ולהנחות אותם להגיע לבדם למסקנה. כך, במשך הזמן, אנשים יהיו יותר ויותר חכמים. נראה לי גם שהרבה אנשים יעדיפו לפנות לרבנים כאלה מאשר לרבנים שפוסקים הלכה מייד.




אס
אתר אישי | דואר אלקטרוני | הצג פרופיל
צטט את ההודעה | שנה | הסר
רוני ארזי
חבר חדש


הודעות: 8

  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/25/00 20:32:45

תודה רבה!
סוף סוף מישהו שמבין לליבי!
יישר כח אריאל, לזה התכוונתי.
אמנם הרמב"ם הוא אחד מיני רבים שפרשו את התורה בצורה מיוחדת שכזו, אך הוא מהגדולים שבהם,
כך שאני לא מערער חו"ח בדבריו.
אני איתך בכל מילה.

חג חנוכה שמח!

בברכת חברים לתורה ולעבודה,

רוני ארזי.
מדריך שבט הרא"ה עמידר בת-ים
אתר אישי | דואר אלקטרוני | הצג פרופיל
צטט את ההודעה | שנה | הסר
יעקב
אורח



  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/27/00 23:07:17

יישר כח רוני. אני רוצה לחזק את דבריך ואני חושב שאנשים חייבים להגביר את המודעות שלהם למקורות ההלכתיים.
וגם אם ישנם אנשים שלא מוכשרים לכך לפחות שתהיה להם שאיפה לחקור כיוון מחשבתי כלשהו בתורה ובמצוות ולא לקיים אותם כמו ספר חוקים יבש, אלא כמו ספר שעליהם מוטלת האחריות לרשום את סופו...
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
שמואל
אורח



  פסיקותהלכתיותוהמושג"תורה" מתאריך:
12/28/00 15:45:05

יש קצת הגזמה בדיבורים על משנה תורה כספר ההלכתי והתורני היחיד (או העיקרי) מלבד התנ"ך - אפילו שכך כתב הרמב"ם בהקדמתו. אי אפשר להתכחש לכך שכל הלימוד ההלכתי והפסיקה ההלכתית סובבים סביב הגמרא.
חוץ מזה , הפסיקה ההלכתית נתונה לרבנים , ללומדי התורה. אפשר ורצוי לנסות ולבדוק שאלות הלכתיות בצורה עצמאית אך הסמכות לפסיקה , במשך כל הדורות , ללא עוררין היא לחכמים ולרבנים שבאותו הדור. אין דבר כזה עקרונות כלליים שלפיהם אדם פוסק הלכה לעצמו! ההלכה מחייבת בכל מקרה , ומייצגי ההלכה הם הרבנים! שאלה אחרת היא האפשרות למצוא בתוך ים התלמוד והפוסקים גישות המחזקות את דעתך , וללכת על פיהם - דבר זה רצוי ואף נעשה במשך הדורות - זהו הבסיס למחלוקות.
דואר אלקטרוני צטט את ההודעה | שנה | הסר
עמודים: 1 2 אפשרויות ניהול: הזז נושא , הסר נושא , נעל נושא כתוב תגובה , תזכורת לאימייל