מהי קידמה?

קוד: קידמה

בויכוחים רבים בין דתיים לחילונים שומעים את המושג "קדמה". בדרך-כלל המטרה היא לתקוף את התורה - שנחשבת ל"חשוכה" ו"פרימיטיבית", בניגוד לתרבות החילונית ה"מתקדמת".

המילה "קִדמה" היא מילה שנשמעת טוב ומעוררת רגשות חיוביים. אבל כשבוחנים אותה יותר לעומק רואים שהיא ריקה לחלוטין - כל אדם יכול "להתקדם" בכיוון אחר, התקדמות עבור אדם אחד היא נסיגה עבור אחר.

כשאדם אומר "הדעה שלי מתקדמת יותר" הוא למעשה רק אומר "הדעה שלי נכונה", ואת זה אין צורך להגיד - ברור שכל אדם חושב שדעתו נכונה...

כדי להמחיש את העניין, נתבונן בכמה דוגמאות לתפיסות שונות לגבי מושג ה"קדמה":

  1. מוסר: בעיני רוב האנשים, "קדמה" בתחום המוסר משמעה שהחברה נעשית מוסרית יותר. אבל על-פי ניטשה, פילוסוף גרמני שיש לו תומכים בארץ ובעולם עד היום הזה, הקדמה תגיע כאשר האדם יהפוך לעל-אדם, ויצליח סוף-סוף להתגבר על חולשותיו האנושיות - המוסר, הצדק, הדת והמצפון. רק אז הוא יהיה חופשי באמת - ללא כבלים של מוסר. אז מהו "מוסר" - התקדמות או נסיגה?
  2. עבדות: בתורה יש כמה מצוות שמגבילות את העבדות. לא חובה לקחת עבדים, אבל אם יש עבדות - אז היא צריכה להיות מוגבלת (למשל חייבים לשחרר את כל העבדים בשנת היובל).

    בימינו אנשים מחמירים על עצמם יותר ממה שהתורה מחייבת, ולא משתמשים בעבדים בכלל (לפחות לא באופן רשמי).

    אבל בהחלט ייתכן, שבעתיד שוב תהיה בעולם עבדות, משיקולים של חופש הפרט וליברליזם כלכלי: "אם אדם רוצה למכור את עצמו לעבד - מי אנחנו שנפריע לו? כמו שמותר לאדם להרוג את עצמו, או לתת את איבריו לאחרים - כך מותר לאדם גם למכור את עצמו למי שהוא רוצה. לחברה אין זכות להתערב. וברגע שאדם קנה עבד באופן חוקי - העבד הוא רכושו הפרטי, ואחת מזכויות הפרט היא הזכות לרכוש. עבדות גם תשפר את הרווחה הכלכלית, כי היא תאפשר לבטל חוקים כמו שכר מינימום וזכויות סוציאליות, שמפריעים לכוחות השוק להביא את השוק למצב אופטימלי".

    במצב זה, החוקים של התורה ייתפסו, שוב, כ"כפיה דתית" מעצבנת, ששייכת לעבר: "מי הם בכלל שיכריחו אותנו לשחרר את העבדים בשנת היובל?! זה מנוגד לחופש הרכוש! זה גורם הפסד כלכלי עצום! החוקים האלה התאימו לתקופה שבה לכל אחד היה עבד אחד או שניים, אבל היום - כשלתאגידים הגדולים יש עשרות אלפי עבדים - זה פשוט לא בא בחשבון! אם הם רוצים לשחרר עבדים - שישחררו את העבדים שלהם , אבל שלא יתערבו בחיים שלנו ! אנחנו לא מכריחים אותם לקחת עבדים - אז שלא יכריחו אותנו לשחרר עבדים!

    נמאס מהדתיים העלוקות האלה שמוצצים את דמנו!"

  3. קומוניזם וקפיטליזם: בטקסטים קפיטליסטים וקומוניסטים מתקופת המלחמה הקרה (ולא רק), כל צד טוען שהוא המתקדם והשני הוא החשוך: הקומוניסטים טוענים, שהחברה הקפיטליסטית - שמאפשרת לאנשים להיות מובטלים ולא דואגת לכל צרכיהם באופן שוויוני - היא חברה חשוכה ולא-מתקדמת. הקפיטליסטים טוענים, שהחברה הקומוניסטית - שבה אין דמוקרטיה חופשית - היא חברה חשוכה ולא-מתקדמת. נפילתה של ברה"מ נחשבה במערב כהתקדמות, אבל בעיני תומכי המהפכה היא נחשבה כחזרה לאחור. המהפכה הקצרה, שבה הודח גורבצ'וב לכמה ימים ע"י קומוניסטים, נחשבה בעיניהם כהתקדמות, ובמערב - ריאקציה (חזרה לאחור).
  4. משכב זכר: בעולם העתיק, משכב זכר היה מקובל ואף שימש בטקסים מקודשים. היהדות, ובעקבותיה הנצרות והאסלאם, התקדמו וקבעו שמשכב זכר הוא אסור. אבל בימינו האיסור הזה לא נחשב להתקדמות - דווקא הביטול של האיסור נחשב להתקדמות. בעיני זו חזרה אחורה מרחק עצום, למוסר של העולם העתיק.
  5. זנות: בימינו, אנשים שרואים בעצמם "מתקדמים" רוצים להכניס את הזנות לחוק, משיקולים של חופש הפרט וכד'. ע"פ התורה, כמו שאוסרים על אדם למכור את עצמו לעבדות, או למכור את איבריו להשתלה - כך צריך גם לאסור על אדם למכור את גופו לזנות, גם אם זה משתלם מבחינה כלכלית. לדעתי, החברה בימינו, שלא אוסרת את זה, היא חברה חשוכה וברברית, ואני מקווה שבעתיד יתקדמו ויאסרו את זה, כמו שכתוב " לא תהיה קדשה מבנות ישראל, ולא יהיה קדש מבני ישראל ".
  6. זכויות העוברים: בימינו, עובר נחשב לרכושה של אמו, ומותר לה להרוג אותו. מנהג ברברי ביותר.
  7. זכויות המתים: בבני-ברק חושבים שלמתים יש זכות להצביע בבחירות (-:), אבל אני לא מתכוון לזה אלא לזכויות יסודיות יותר:
    • הזכות להישאר בבית-עולמו בלי שיגרשו אותו משם כדי להקים קניון חדש או למצוא חרסים (וזה לא קשור דווקא לתחיית המתים, אלא לצערה של הנשמה כאשר היא רואה שמבזים את גופה). לאדם יש זכות לקרקע גם אחרי שהוא מת (אם כי לא לקרקע בגודל של קרקע של אדם חי אלא לקרקע מינימלית, כמו מערות-הקבורה שהיו נהוגות בימי בימי התנ"ך).
    • הזכות להמשכיות, שממנה נובעת מצוות הייבום:כאשר אדם נפטר ללא בנים, מצווה על אחיו לקחת את אשתו של אחיו, ולהוליד ממנה בן שייקרא על שם אחיו.

    החברה בימינו עדיין לא מכירה בזכויות האלו, וזה מאד עצוב.

  8. אכילת בשר: התורה מתירה אכילת בשר, אבל מגבילה אותה מאד: את רוב סוגי הבשר אסור לאכול, וגם מה שמותר - מותר רק בתנאים מסויימים מגבילים מאד (אסור לאכול עם חלב, אסור לאכול דם ועוד). בימינו כל ההגבלות האלה לא נאכפות ע"י המדינה. אולי בעתיד העולם יתקדם ויהיה צמחוני לגמרי, ואז חוקי-התורה שמתירים לאכול בשר ייראו מיושנים. אבל היום, יש הרבה אנשים שנלחמים על "זכותם" לאכול עוד ועוד סוגים של בשר, ועוד רואים בזה "קדמה"...
  9. הזכות לקרקע: על-פי התורה, בשנת היובל צריך לא רק לשחרר עבדים אלא גם לשחרר את הקרקעות. כי יוצר האדם ידע, שכדי להיות באמת חופשי - האדם צריך גם קרקע - שעליה יוכל לבנות בית (או מפעל), ושממנה יוכל להפיק את צרכי הקיום היסודיים בלי להיות תלוי באחרים. החברה בימינו עדיין לא הבינה את זה. ייתכן שבעתיד יאסרו לחלוטין למכור קרקע, כמו שאסור לאדם למכור את עצמו לעבד. בינתיים - אם נגיע לרמה של התורה זה יהיה שיפור גדול. היום רוב האנשים חושבים ששחרור קרקעות יפגע בכלכלה (כמו שבוודאי חשבו בעבר לגבי שחרור עבדים), אבל אני מאמין שבסוף נתקדם.
בקיצור, קדמה היא מושג שתלוי בכיוון שאליו אתה מסתכל. בדיוק כמו שאדם שהולך ברחוב יגיד "אני הולך קדימה וכל מי שבא מולי הולך אחורה" - זו טענה חסרת משמעות. כל ההאשמות של החילונים, על כך שהיהדות לא מספיק "מתקדמת", בסך-הכל מראות על כך שהם מסתכלים לכיוון הפוך מהכיוון שהתורה מסתכלת אליו (לפחות בחלק מהתחומים).

על דבר אחד כולנו מסכימים: התורה לא התאימה לרוח הזמן, לא מתאימה לרוח זמן ולא אמורה להתאים לרוח הזמן. אבל להגדיר את זה כ"התקדמות" או "נסיגה" זה חסר משמעות.

התורה ניתנה כדי לשנות את העולם (בעיני זה נקרא "לתקן את העולם"); אם התורה היתה תמיד מתאימה לרוח הזמן - לא היתה בה שום תועלת.

תגובות