הצעה למצע עבור "חזית דתית מאוחדת"

מאת: אראל

אל: חזית דתית מאוחדת

קוד: מצע לחזית דתית

[ב' באדר ה'תשנ"ו; נשלח למשרדי "חזית דתית מאוחדת", שהייתה אמורה לקום לקראת בחירות ה'תשנ"ו]

 

לכבוד המערכת!

            לפני מספר ימים ראיתי את המודעה הקוראת להקמת "חזית דתית מאוחדת", וכמו רבים אחרים בציבור הדתי - שמחתי מאד על קריאה זו. אם היזמה הברוכה אכן תצא לפועל, איחוד השורות במחנה הדתי יאפשר לנו להשקיע את מירב המאמצים בפניה אל הציבור הלא-דתי. אולם האם באמת יש לנו סיכוי להשפיע על לא-דתיים שיתמכו ב"חזית"? מה צריך להיות המסר המרכזי במסע הבחירות של ה"חזית" לשם כך?

            עד כה התבססו המפלגות הדתיות על חשיבות המסורת ושמירת הצביון היהודי של המדינה. לפעמים נזכר גם הנושא החברתי - נגעי הפשע, הסמים, ההתאבדויות וכו', שבהם "מקובל" להאשים את החברה החילונית. ולעיתים מציגים מסר כללי ביותר (ואף דמיוני ביותר) של "אחדות". אולם האם מסרים כאלה יכולים להשפיע על הישראלי הממוצע, שמרגיש כיום חוסר-בטחון בחייו?

            כלל בסיסי בתעמולת בחירות הוא, שיש לדבר אל הבוחר בהתאם למחשבות שמתרוצצות במוחו, ולהציע לו פתרון לבעיות הבוערות ביותר עבורו.

            בעקבות מאורעות-הדמים שפקדו אותנו לאחרונה, מרגישים אנשים רבים בציבור הישראלי, שאין פתרון לבעיות הבטחוניות והמדיניות של ישראל, ש"ניסינו כבר הכל": ניסינו "יד-קשה" (בימי אריק שרון), וקבלנו אינתיפאדה והתנגדות בינ"ל. ניסינו שלום - וקיבלנו טרור והתנגדות פנימית. הציבור מרגיש כיום, שהפתרון לבעיות אלה חייב להיות ברמה אחרת לגמרי - מעל הימין ומעל השמאל;   פתרון חדש, שעוד לא ניסינו.

            וכאן יש ל"חזית הדתית המאוחדת" הרבה מה להגיד. כולנו קוראים בתורה (לפחות) פעמיים בשנה בפרשיות "הברכות והקללות". פרשיות אלה מסבירות, בשפה פשוטה ובלי כל צורך בפרשנות, שהפתרון היחיד לבעיות   הבטחוניות והמדיניות של ישראל הוא קיום כל

מצוות ה'. זהו "תנאי הכרחי ומספיק" להשגת שלום ובטחון.

            יש דתיים, שהרעיון הזה נראה להם כל-כך מובן מאליו (מרוב קריאות בתורה, כנראה...), שהם לא מתייחסים לפרשיות הנ"ל כאל פתרון לבעיות אקטואליות. יש כאלה   שטוענים, שלא   מספיק לקיים מצוות, וצריך גם "השתדלות טבעית", או שמכיוון שרוב הציבור הישראלי לא   מקיים את כל המצוות - ממילא לא יתקיימו הברכות, ולכן צריך לחשוב על פתרון טבעי לבעיות שלנו (וכאן כל אחד מביע את דעתו, לימין או לשמאל...). אולם לכן הקדמתי וציינתי, שכיום יותר ויותר אנשים בציבור הכללי מרגישים בעומק ליבם ש"עבר זמנם" של הפתרונות הטבעיים, ורק כח עליון יכול להציל אותנו. אנחנו, שיודעים קצת תורה, יודעים שה"כח העליון" הזה הוא ה' יתברך. לכן עלינו לחזור לראות את אותן פרשיות כמו שהן - והן אקטואליות ביותר לימינו.

            לפי דעתי, מערכת הבחירות של "החזית הדתית המאוחדת" צריכה להתבסס בעיקרה על רעיון זה, ולהציע פתרון חדש (חדש-ישן) לבעיות הפוליטיות של ישראל, פתרון שהוא מעל הפוליטיקה ומעל המאבקים האינסופיים בין ימין לשמאל. יש לקרוא לקיום מצוות כללי בארץ, בכל התחומים, לא רק מפני שכך עשו אבותינו, לא רק כדי לשמור על ייחודנו התרבותי והלאומי, ולא רק כדי למנוע קרע בעם, אלא כדי שה' יתברך יציל אותנו מאויבינו ויברך אותנו בבטחון ושלום.

            כמובן שזו רק ההתחלה, ואין להתעלם גם מהבעיות החברתיות והכלכליות של ישראל, וכמוכן אין להתעלם מהיחס השלילי שקיים בציבור כלפי דתיים בכלל ופוליטיקאים דתיים בפרט. אולם נראה לי, שאם נשים במרכז את טובת מדינת ישראל, ואת פתרון הבעיות הבוערות שלה - נמצא הרבה אוזניים קשובות בציבור, ויהיה שמו יתברך מתגדל ומתקדש בעולם. עכשיו הזמן לעשות לה', ואני מקווה שלא נחמיץ את השעה!

 

 

בברכת עתרת שלום ואמת,

אראל סגל

קרית הטכניון

 

 

תגובות