האמנם אנחנו נגד אלימות? - הבעיה בעיקרון "פיקוח נפש דוחה הכל"

מאת: אראל

אל: "ביחד" (מימ"ד)

קוד: פיקוח נפש

א באב ה'תש"ס (2.8.00)

לכבוד מערכת העיתון "יחד", מיסודה של תנועת "מימד"

התפיסה המדינית-הלכתית שלכם מסתמכת רבות על עיקרון "פיקוח נפש". שיקולים של פיקוח נפש מצדיקים פגיעה בעקרונות הדמוקרטיה (שלילת חופש-הפולחן של נאמני הר הבית), פגיעה בהלכה (מסירת שטחים מארץ ישראל) ופגיעה בעקרונות מוסריים בסיסיים (גירוש מתיישבים, הפקרת משת"פים, הפקרת צד"ל). לכאורה נראה שההלכה בנושא ברורה: פיקוח נפש דוחה את כל המצוות (חוץ מע"ז, ג"ע וש"ד), ולכן בכל התנגשות בין פיקוח נפש לבין עיקרון אחר - יש לפעול לפי עיקרון פיקוח נפש. אבל העיקרון הזה יוצר בעיה חינוכית חמורה. אסביר את הבעיה בכמה דוגמאות:

  1. עקרון חופש הפולחן הוא עיקרון חשוב בדמוקרטיה. הוא קיבל חיזוק בהחלטת בג"ץ להתיר לרפורמיות להתפלל ברחבת הכותל. לפי אותו עיקרון החליט בג"ץ (לפני כ-5 שנים) להתיר ליהודים להתפלל בהר-הבית. אולם ההחלטה הראשונה יושמה - בניגוד לדעתם של החרדים, וההחלטה השניה עדיין לא מיושמת - כי הווקף המוסלמי מאיים שאם יהודים יתפללו בהר-הבית הוא יארגן מהומות, וזה יסכן חיים של יהודים.
  2. אם מנהיג סוריה היה פונה אלינו, ומודיע שאינו מתכוון בשום מקרה להלחם בנו, אבל בכל-זאת הוא מבקש שנפנה את המתיישבים ונחזיר לו את רמת הגולן - כמובן שהיינו מסרבים: זה לא מוסרי ומנוגד להלכה. אבל מכיוון שהוא מאיים במלחמה - אנחנו מוכנים למלא כמעט את כל דרישותיו, משיקולים של פיקוח נפש.
  3. אם החיזבאללה היו מניחים את נשקם ומפסיקים לירות על חיילי צה"ל, ואז היו מבקשים שנסגיר לידיהם את כל חיילי צד"ל כדי שיוכלו להעניש אותם - כמובן שהיינו מסרבים: זה לא מוסרי להפקיר בעלי-ברית. אך מכיוון שהם השתמשו בכוח וירו עלינו - הפקרנו בידיהם את חיילי צד"ל באופן עקיף, בכך שברחנו מלבנון תוך יומיים במקום תוך חודשיים (וחלק מחיילי צד"ל לא הספיקו לברוח).

כל הדוגמאות הללו מראות, שעיקרון פיקוח נפש מאפשר לקבוצות אלימות להשיג מטרות, שקבוצות לא-אלימות אינן יכולות להשיג. הוא נותן מעין הבטחה לקבוצות אלימות - שהן יכולות לגרום לנו לעשות כמעט הכל, גם מעשים לא-מוסריים ומעשים שמנוגדים להלכה, ואנחנו לא נילחם בהן כדי לא לסכן את חיינו. למעשה:

העיקרון 'פיקוח נפש דוחה הכל' מעודד קבוצות להשתמש באלימות!

הבאתי דוגמאות שונות כדי להראות שזוהי בעיה מהותית בעיקרון של פיקוח נפש, ולא בעיה שנובעת ממצב מדיני-בטחוני מסויים. לענ"ד, לנוכח התפשטות נגע האלימות בחברה הישראלית, יש לתקן תקנת-שעה, שתגביל במעט את תוקפו של עיקרון פיקוח נפש, כדי שעמים אלימים לא יוכלו לנצל אותו להשגת מטרותיהם. לתקנה כזאת יהיה מסר חינוכי חשוב: האלימות לא משתלמת. רק לאחר שתתוקן תקנה כזאת נוכל לטעון ברצינות שאנחנו נגד אלימות.

בברכה,

אראל סגל

 

תגובות