יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » טהרת המשפחה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

טהרת המשפחה

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בה' באדר התשס"ב
שלום לכבוד הרב
ברצוני לשאול 2 שאלות יסודיות בנושא טהרת המשפחה:
1. ישנה שאלה שמאוד מציקה לי בנושא ספירת 7 ימים נקיים. אורך התקופה בה האישה נידה, הוא זמן ארוך, מלא במתח, ורגיש מאוד. מהרבה דוגמאות ראיתי, כמה הדבר משפיע על האווירה בבית, על היחסים בין בני הזוג, על היחס לילדים- כל זמן שהאשה נידה, האשה הרבה יותר עצבנית, מתוחה, ויותר קשה לה לשמור על סבלנות, וככה נראה-(בערך, ללא הקצנה, וכמובן בכל בית זה שונה), שבועיים האוירה בבית רגועה, ושבועיים מתוחה וחסרת סבלנות. המקור ההלכתי, ככל הידוע לי, לעוד 7 ימים של ריחוק, הוא מכך שבנות ישראל, בזמנו, החמירו על עצמן. האם אין פה בעיה קשה, אשר לעניות דעתי גורמת להרבה מתח מיותר בבתים יהודיים, של החמרה אשר אין לה שום הגיון, ואשר גורמת לעוגמת נפש רבה? מדוע, עד היום, אנו נוהגים, בהחמרה, בדבר כ"כ רגיש, אשר משפיע רבות, בבתים רבים, על אוירה במשפחה ובבית, בדבר שגובל ממש בקושי רב, וכל זאת בגלל החמרה לא מוסברת שהייתה נהוגה בזמנו? במילים יותר בוטות, מדוע בגלל שפעם בנות ישראל החמירו על עצמן, אנחנו צריכים לסבול, סתם, בגללן? ועוד בכ"כ הרבה חומרות? האם יש עוד מקור או הסבר לכך? יכול להיות שאם היו מעיזים לפתוח את השאלה הזאת היום, היו מפירים חומרה זאת? אם כן, מדוע לא עושים זאת?
2. כואבת לי ההלכה, אשר אני מרגישה שהיא גורמת לחוסר צניעות עצומה, שכאשר האישה נידה, אסור לה ולבעלה להעביר חפץ מיד ליד. הדבר הזה גורם לזוג, להיות כמעין "לוח מודעות" לכל העומד לידם, מתי האשה מותרת, ומתי היא אסורה. האין זה חוסר צניעות בסיסי? לדעת מתי האישה מותרת ומתי לא? והרי זה דבר שאי אפשר להתבלבל בו, וכל הנמצא בקרבת הזוג, יכול מ-י-ד לראות את הדבר מבלי לחשוב פעמיים. אני מרגישה שיש פה חוסר צניעות עצומה, וזה לא הוגן. לא כולם צריכים לדעת מתי האשה נידה ומתי לא.
אודה מאוד לכבוד הרב שיעזור לי למצא תשובות לשאלותיי, כלטוב, ותודה רבה.


התשובה:
שלום וברכה
שאלה זו שאת שואלת שאלה כבדת משקל היא. ואכן, סביר להניח כי לו מקור גזירה זו הייתה החלטה של בנות ישראל בלבד לא הייתה גזירה עומדת במבחן המציאות.
ברם, ספירת הימים כיום נובעת מאחריות גדולה של חכמי ישראל לענייני טהרת המשפחה אחריות זו גרמה להם לבטל את ההבדל שבין נידה לזבה, ולחייב את הנשים כולם (ואת בני זוגן) לספור שבעה נקיים ולא רק שבעה ימים,. מעבר לזה, בשל הלכות פולטת שכבת זרע אף קבעו כי אישה לא תתחיל לספור אלא לאחר חמשה ימים. אמנם מדובר בגזירות קשות לשמירה, אך מגמתן של גזירות אלו לא היו להכביד דווקא על בניה זוג כי אם לשמור על טהרתה וקדושתה של ההלכה.
שינוי מספר הימים אינו נתון כעת בידינו. ייתכן כי סנהדרין העתידה לקום תאמר כי גזירות אלו צריכות להיבחן מחדש. ברם, אין בנו את הכוח ההלכתי לשנות, ואנו שומרים על קדושת ההלכה במלואה. הלכה זו מחייבת חיזוק גדול של גזירות חז"ל כדי שחס ושלום לא נהיה כאלה שאינם מאמינים בתורה שבעל פה.
על כן, עיקר המאמצים צריך להיות מכוון לכיוון אחר, והוא לאווירה שבבית. אין ימים אלה צריכים להיות ימים של עינוי. חז"ל ביארו כי מצוות הנידה עיקרה לשקם את השחיקה בחיי הנישואין, ולהשיב את בני הזוג לימי אירוסיהם. ימי האירוסין אינם ימים של עינוי, כי אם של אהבה גדולה שאינה ממומשת בפועל. על כן, עיקר המאמצים במשפחה צריכים להיות דווקא להפוך ימים אלה לימים של געגוע וכיסופים, של חידוש האהבה ושל אירוסין מחודשים. אז משתלבים באמת בדברי חז"ל, ומבקשים את הדרכים לחיות את ההלכה. שיסור עול הגלות מעלינו ונזכה להקמת סנהדרין מחדש בוודאי ידונו בדברים ויבחנו האם גזירה זו יכולה עוד להישמר או שאין הציבור יכול לעמוד בה. בנתיים, מאהבה שאנו אוהבים את דברי חז"ל, מהאחריות הגדולה לשמירת דברי חז"ל ומרצוננו להימנע מלעבור על איסורי תורה, אנו שומרים את דבריהם באהבה, ומנסים להפוך ימים אלו דווקא לימים של קירבה נפשית גדולה, ולפום צערא אגרא.
דברים שכתבת על הלכות העברה מיד ליד נכונים הם. ואכן, אני הולך בדרכם של פוסקים שקבעו כי דינים אלה אינם חלים בציבור כלל וכלל, ואין לשמור עליהם לא בציבור ולא כשהילדים נמצאים. סיבת הדברים היא כפולה: ראשית – אין צורך בדינים אלה כשנמצאים בציבור, כיוון שלא ניתן לדרדר את ההושטה מיד ליד לחיבוק ונישוק. שנית – ישנו חוסר צניעות בכך שמישהו אחר ידע, ובוודאי כשמדובר בילדים. על כן, כדי לשמור על דיני צניעות, כבוד בני הזוג, המשך דרכה של ההלכה וכדו', אני מורה לבני זוג כלל לא לקיים דינים אלה בציבור.
ברם, מובן כי יש להקפיד לשמור עליהם ביתר שאת כאשר נמצאים באינטימיות ואף להחמיר בהם, וכן יש להקפיד שלא ליזום העברות שלא מחויבות המציאות גם כאשר נמצאים בציבור.
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על טהרת המשפחה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
כבוד הרב מי הפוסקים ? - רונה, 23/04/2015
זה פעם ראשונה שאני שומעת על זה שיש פוסקים שאומרים שאין חובה לנהוג בהרחקות כשנמצאים בציבור או עם הילדים ואני אשמח אם תוכל לומר מי הם אותם פוסקים וכן להפנות אותו לספריהם כדי שאוכל לקרוא שם תודה רבה
רצף תשובות בנושא:
http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=91816

ומאמר קצר:
http://www.ypt.co.il/show.asp?id=38037


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines