שלא יהיו חסדיך לשווא

קוד: ביאור:תהלים מד27 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

תהלים מד27: "קוּמָה עֶזְרָתָה לָּנוּ, וּפְדֵנוּ לְמַעַן חַסְדֶּךָ."

ה'! קום ועזור לנו במלחמתנו, ופדנו והצילנו מיד אויבינו, למען החסד הגדול שעשית עמנו כשנטעתנו בארץ ישראל - שלא יהיה החסד הזה לשווא.

דקויות

בסוף תהלים פרק מד, המשוררים קוראים לה' שיעזור ויפדה אותנו למען חסדך. זהו ביטוי ייחודי, וכדי להבין אותו, יש לקרוא את כל פרק תהלים מד:

תבוסה של ישראל בשדה הקרב עלולה להביא, חלילה, לכך שכל החסד הגדול שה' עשה עם ישראל בעבר, כשנטע אותם בארץ ישראל, יתבטל ויאבד. על כך זועקים המשוררים: פדנו למען חסדך! גם אם אנחנו לא ראויים לישועה, ולא זכאים שהישועה תבוא למעננו, הושע אותנו לפחות למען ה"פרויקט" שלך, המפעל הגדול שעשית כאשר נטעת אותנו בארץ ישראל - שלא יהיו חסדיך לשווא.

מקורות ופירושים נוספים

  • "אין אנו באים בכח מעשינו, אלא למען חסדך עשה" (רש"י).
  • " קומה עזרתה לנו - לישועת הנפש, ופדנו -  מגלות הגוף, והגם שאין לנו זכות - עשה למען חסדך" (מלבי"ם).
  • " קומה - לזה קום ועזור לנו, ואם אין אנו ראוים - פדנו למען חסדך" (מצודות).

הקבלות

הביטוי למען חסדך נמצא רק עוד פעם אחת בתנ"ך, ב תהלים ו5: "שׁוּבָה ה' חַלְּצָה נַפְשִׁי הוֹשִׁיעֵנִי לְמַעַן חַסְדֶּךָ". שם התפילה היא של אדם אחד - דוד - כשהיה חולה קשה. ה' עשה עם דוד חסדים גדולים, ודוד בקש שה' ירפא אותו כדי שהחסדים הללו לא יהיו לשווא.

רעיון דמה במילים אחרות נמצא בתפילת שמשון בעין הקורא, שופטים טו18: "וַיִּצְמָא מְאֹד, וַיִּקְרָא אֶל ה', וַיֹּאמַר 'אַתָּה נָתַתָּ בְּיַד עַבְדְּךָ אֶת הַתְּשׁוּעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת, וְעַתָּה אָמוּת בַּצָּמָא וְנָפַלְתִּי בְיַד הָעֲרֵלִים?!'"; וכן בתפילת משה לאחר חטא העגל,  שמות לב12: "לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר ' בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה'? שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ" (פירוט).

תגובות