ויהי ביום השמיני - כפרה על חטא העגל, התגלות ה', ומעשה נדב ואביהוא

מאת: מרדכי סטמבלר

נכתב ב: 23:12:53  07.04.2021, כתוספת/תגובה ל: פורומים, דיונים

בפרשיה הזו קורה דבר מאוד מיוחד, והוא התגלות ה' אל בני ישראל לאחר שאמר שלא יתגלה אליהם, ומשה התפלל עליו שכן יתגלה בעצמו ולא על ידי שום שליח.

בדיוק סיימנו את שבעת ימי המילואים, ופתאום צץ יום שמיני שלא תוכנן ולא דובר עליו כלל לעיל, והקרבנות שבו לא הוזכרו בציווי על ימי המילואים. וכשבוחנים את הקרבנות שמשה מצווה את אהרן ואת העם להקריב, עגל לחטאת - היכן מצינו עוד קרבן עגל????

(מעניין בהקשר הזה ענין העגלה הערופה, שבטח יש בו טעם וקשר עם הענין שאנו עוסקים בו, מעשה העגל).

עגל לחטאת מעורר ברגע אחד אסוציאציה לחטא העגל, בלי להזדקק לדברי מדרש, וזה שזהו קרבנו של אהרן, זה על תפקידו המרכזי בעגל הזהב, ואחד בשביל ישראל לכפרתם האישית.

כי היום ה' נראה אליכם - עד עכשיו אתם במצב שספק אם אי פעם ה' ייראה אליכם, ומספרים לכם שאחרי שתקריבו את הקרבנות האלו ה' ייראה אליכם, אז מובן שבאים לכפר על חטא העגל, וזהו יום גדול לישראל,

אחר כך יש מעמד לא ברור של אהרן, המברך את ישראל, נכנס עם משה לאהל מועד, ויוצאים ביחד ומברכים את ישראל, וה' נראה אל בני ישראל.

וירא העם וירנו - מילה מעניינת מאוד, בתרגום " ושבחו ", ובתרגום ירושלמי הרחיב עוד " וְחָמוּן כָּל עַמָא וְאוֹדוּן וְאִיתְרְכִינוּ בִּצְלוֹ עַל אַנְפֵּיהוֹן " - ורש"י טרח לכתוב כתרגומו, ונראה שמסתתר פה איזה ענין ברינה/תפילה/שבח הזה שיכול להרחיב את הענין.

ונראה שמתוך אותה שמחה גדולה נפרצה גדר, ואירע מעשה נדב ואביהו (בחלוקה לפרקים קטע בין התגלות לה' למעשה נדב ואביהו, אך בפרשיה קשה להפריד בין השניים).

ואשמח מאוד אם מי מהקוראים יוכל להרחיב ולהשלים את התמונה, מה קרה פה במיוחד שהזמין את נדב ואביהו. מעבר למה שהשאלה היא היא התשובה, שדווקא ברגעי ההתגלות קורים המשברים, מעמד הר סיני - א. ויאכלו וישתו ויראו את אלהי ישראל, ב. מעשה העגל (ובעודם על הים אחר קריעת הים כבר התלוננו, ועוד).

ואודה למי שיוסיף כאן בשר.

תגובות