תגובה ל: רעך = מכרך

מאת: רן

אל: kingofroom @ yahoo.com

תגובה ל: רעך = מכרך שנכתבה ב18:51:31  28.11.2004


אין במקורות הללו ביסוס של הטענה ש"רע" חייב להיות מישהו מוכר לך. לדעתי זה יכול להיות גם מישהו שמעולם לא פגשת.
למשל:
(19) אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יֵצֵא דְבַר מַלְכוּת מִלְּפָנָיו וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס וּמָדַי וְלֹא יַעֲבוֹר , אֲשֶׁר לֹא תָבוֹא וַשְׁתִּי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה:

מעניין שהמילה מתייחסת גם לדומם, וזה אומר ש"רעות" לאו דוקא מתייחסת ליחסים של הכרות או חברות בין השניים:
[בראשית טו] (10) וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ , וְאֶת הַצִפֹּר לֹא בָתָר:

הייתי אומר שהכוונה במילה "רעהו" היא לציין "מישהו" מאותו סוג- בין אם מדובר על אותו סוג של חי או אותו עם, אותה "חמולה" או אותה קבוצה חברתית.
לגבי חי:
[ישעיהו לד] (15) שָׁמָּה קִנְּנָה קִפּוֹז וַתְּמַלֵּט וּבָקְעָה וְדָגְרָה בְצִלָּהּ , אַךְ שָׁם נִקְבְּצוּ דַיּוֹת אִשָּׁה רְעוּתָהּ:

בכל אופן, בקונטקסט של "ואהבת לרעך כמוך", אני חושב שהמילים "רעך" "אחיך" ו-"עמיתך" לכולן אותו מובן- שמה שמסביר אותו הכי חד-משמעית הוא "בני עמך" בפסוק 18 מיד לפני המצווה בה אנו עוסקים (וכן בפסוק 16 "בעמיך" מיד לפני "על דם רעך"):

[ויקרא יט] ...(16) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ , אֲנִי יְהוָה: (17) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ , הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא: (18) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ , אֲנִי יְהוָה:

עוד מקומות של תקבולת נרדפת בין "רע" ל"אח", לדעתי באותו מובן של "בן-עם":
[ירמיהו ז] (6) אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ , וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק:
[ירמיהו ט] (3) אִישׁ מֵרֵעֵהוּ הִשָּׁמֵרוּ וְעַל כָּל אָח אַל תִּבְטָחוּ , כִּי כָל אָח עָקוֹב יַעְקֹב וְכָל רֵעַ רָכִיל יַהֲלֹךְ:
[ירמיהו כג] (35) כֹּה תֹאמְרוּ אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶל אָחִיו , מֶה עָנָה יְהוָה וּמַה דִּבֶּר יְהוָה:

ועוד דוגמא מיני רבות של תקבולת נרדפת צוטטה בידי אראל אך לא פורשה בידיו כיאות - משלי כז 10:
רֵעֲךָ ורעה [וְרֵעַ קרי] אָבִיךָ אַל תַּעֲזֹב וּבֵית אָחִיךָ אַל תָּבוֹא בְּיוֹם אֵידֶךָ , טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק:


תגובות