משהו לפרשת "משפטים"

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

נכתב ב: 22:37:32  12.02.2015, כתוספת/תגובה ל: שמות כב

משהו לפרשת משפטים

הרב שי פירון בספרו "הארות שוליים" בפרק על פרשת משפטים מביא את הפסוקים הבאים [למעט אלה שבסוגריים, באופן מובן] ואומר כי היה מסתפק בזאת, אלמלא יראתו מהקורא. אלה הפסוקים מתוך הפרשה:

 

שמות כב:

כ וְגֵר לֹא-תוֹנֶה, וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ:  כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.  כא כָּל-אַלְמָנָה וְיָתוֹם, לֹא תְעַנּוּן.  [כב אִם-עַנֵּה תְעַנֶּה, אֹתוֹ--כִּי אִם-צָעֹק יִצְעַק אֵלַי, שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ.  כג וְחָרָה אַפִּי, וְהָרַגְתִּי אֶתְכֶם בֶּחָרֶב; וְהָיוּ נְשֵׁיכֶם אַלְמָנוֹת, וּבְנֵיכֶם יְתֹמִים.]

כד אִם-כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת-עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ--לֹא-תִהְיֶה לוֹ, כְּנֹשֶׁה; לֹא-תְשִׂימוּן עָלָיו, נֶשֶׁךְ.  כה אִם-חָבֹל תַּחְבֹּל, שַׂלְמַת רֵעֶךָ--עַד-בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ, תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ.  כו כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ, הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ; בַּמֶּה יִשְׁכָּב--וְהָיָה כִּי-יִצְעַק אֵלַי, וְשָׁמַעְתִּי כִּי-חַנּוּן אָנִי .

 

גם אני כשכתבתי על הנושא הגרים הסתפקתי בהצגת הפסוקים על אהבת הגר, שמדברים בעד עצמם:

http://tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t0212_5.html

ואולם, הערה אחת הייתה ועודנה בכל זאת הכרחית: ההבנה של חז"ל שגר הוא "גר צדק", כלומר מי שהתגייר והפך ליהודי, ולא גר-תושב, הזרים שבארצנו, משוללת יסוד וקוטמת את עוקץ המקרא.

 

תחת תיקון זה, אפשר ליהנות מדברים נכוחים שחז"ל ידעו לומר בנושא – מתוך ילקוט שמעוני:

שמט: רבי שמעון בן יוחאי אומר:  
הרי הוא אומר:  ואוהביו כצאת השמש בגבורתו.  
וכי מי גדול מי שהוא אוהב את המלך או מי שהמלך אוהבו? 
הוי אומר: מי שהמלך אוהבו. 
ואומר:  (ואהבתם את הגר), ואוהב גר לתת לו וגו'.  
חביבים הגרים שבכל מקום הוא מכנן כישראל: 
נקראו  ישראל עבדים,  שנאמר:  כי לי בני ישראל עבדים. 
ונקראו  הגרים עבדים,   ולאהבה את שם ה' להיות לו לעבדים.

נקראו   ישראל משרתים ,   שנאמר ואתם כהני ה' תקראו משרתי אלהינו
ונקראו   הגרים משרתים ,   שנאמר ובני הנכר הנלוים על ה' לשרתו .

נקראו   ישראל אוהבים ,   שנאמר ואתה ישראל עבדי וגו '. 
ונקראו   הגרים אוהבים , שנאמר ואוהב גר לתת לו לחם ושמלה .

נאמר   בישראל ברית , שנאמר והיתה בריתי בבשרכם .  
ונאמר   בגרים ברית ,   שנאמר ומחזיקים בבריתי .

נאמר   בישראל רצון ,   שנאמר לרצון להם .  
ונאמר   בגרים רצון ,   שנאמר עולותיהם וזבחיהם לרצון וגו '.

נאמר   בישראל שמירה ,   שנאמר הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל
ונאמר   בגרים שמירה ,   שנאמר ה' שומר את גרים .

אברהם קרא את עצמו גר ,   שנאמר גר ותושב אנכי עמכם
דוד קרא את עצמו גר
,   שנאמר כי גר אנכי עמך .

http://www.daat.ac.il/daat/olam_hatanah/shmot22b-shimoni.htm

 

ואמנם, פסוקים רבים שמביא המדרש לקוחים מישעיה נו', המדבר אכן בגרי הצדק:

ג   וְאַל-יֹאמַר בֶּן-הַנֵּכָר, הַנִּלְוָה אֶל-יְהוָה לֵאמֹר, הַבְדֵּל יַבְדִּילַנִי יְהוָה, מֵעַל עַמּוֹ...

ו   וּבְנֵי הַנֵּכָר, הַנִּלְוִים עַל-יְהוָה לְשָׁרְתוֹ, וּלְאַהֲבָה אֶת-שֵׁם יְהוָה, לִהְיוֹת לוֹ לַעֲבָדִים--כָּל-שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי .   ז   וַהֲבִיאוֹתִים אֶל-הַר קָדְשִׁי, וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי--עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן, עַל-מִזְבְּחִי:  כִּי בֵיתִי, בֵּית-תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל-הָעַמִּים

 

לא סתם נאמר כי יש לאהוב את הגר – ולא רק את רעך – "כמוך", שכן הוא כמוך, כמוך בדיוק.

כמו ששר שלום חנוך בשירו "בדיוק כמוך" (אף על האויב):

אדם מוזר הוא האויב שלך - בדיוק כמוך  
פתאום הוא גם רוצה להיות - כמוך בדיוק  
פתאום הוא קם ומתייצב מולך  
מתעקש לחיות .  

אתה יודע שהבן אדם - בדיוק כמוך  
לא ממהר להתאבד - כמוך בדיוק  
וזה לא פלא שגם הוא נלחם  
וגם הוא פוחד ...  

זהו האויב שלך  
זהו האויב שלך  
בדיוק כמוך  
בדיוק כמוך - בדיוק .  

מילים:

http://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=960&wrkid=6371

ביצוע:

https://www.youtube.com/watch?v=_QnaL-uzGnE

או כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=CNlXqggq41A

 

שבת שלום!

תגובות