מנוס מחופש - בראי הפסיכולוגיה

קוד: מנוס מחופש - בראי הפסיכולוגיה בתנ"ך

סוג: בסיס

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

כזכור, בכמה מקומות בני ישראל במדבר רוצים לחזור למצרים:במדבר פרק יא:

א וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים, רַע בְּאָזְנֵי יְהוָה; וַיִּשְׁמַע יְהוָה, וַיִּחַר אַפּוֹ, וַתִּבְעַר-בָּם אֵשׁ יְהוָה, וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה. ב וַיִּצְעַק הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ. ג וַיִּקְרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, תַּבְעֵרָה: כִּי-בָעֲרָה בָם, אֵשׁ יְהוָה. ד וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ, הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה; וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ, גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ, מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר. ה זָכַרְנוּ, אֶת-הַדָּגָה, אֲשֶׁר-נֹאכַל בְּמִצְרַיִם, חִנָּם; אֵת הַקִּשֻּׁאִים, וְאֵת הָאֲבַטִּחִים, וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים, וְאֶת-הַשּׁוּמִים. ו וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה, אֵין כֹּל--בִּלְתִּי, אֶל-הַמָּן עֵינֵינוּ. ז וְהַמָּן, כִּזְרַע-גַּד הוּא; וְעֵינוֹ, כְּעֵין הַבְּדֹלַח. ח שָׁטוּ הָעָם וְלָקְטוּ וְטָחֲנוּ בָרֵחַיִם, אוֹ דָכוּ בַּמְּדֹכָה, וּבִשְּׁלוּ בַּפָּרוּר, וְעָשׂוּ אֹתוֹ עֻגוֹת; וְהָיָה טַעְמוֹ, כְּטַעַם לְשַׁד הַשָּׁמֶן. ט וּבְרֶדֶת הַטַּל עַל-הַמַּחֲנֶה, לָיְלָה, יֵרֵד הַמָּן, עָלָיו.

או במקום אחר:
במדבר יד4: "ויאמרו איש אל אחיו נתנה ראש ונשובה מצרימה"

ניתן לתת הסבר אחד לתופעה דרך ספרו של אריך פרום "מנוס מחופש" (או לפחות המקרה במדבר יכול להופיע כהדגמה של האמור שם):
בספר "אישיות: תיאוריה ומחקר" של האוניברסיטה הפתוחה, חלק א', עמ' 191, נכתב:
"מנוס מחופש הוא שם ספרו הראשון של פרום (1941), שבו הוא מתאר את תהליך קבלת החופש על-ידי האדם, והבריחה ממנו בעקבות האחריות המתלווה לחופש זה...
הפרט הבודד, המתוסכל וחסר האונים, שלא הצליח לגבש לעצמו את הפתרון ההסתגלותי לקשיים שמציבות בפניו דרישות החברה, עלול לוותר על חירותו האישית ולנסות להתמזג בחברה תוך כדי ויתור על ייחודיותו וזהותו. הבריחה מחופש עלולה להתרחש בשלוש דרכים: סמכותנות, תוקפנות ממאירה וקונפורמיות של אוטומט".

סמכותנות היא חיפוש אחר "איש חזק" שישלוט. דוגמא לכך אפשר למצוא בנאציזם.

תגובות