ניגודים בין "מושב" 430 שנה לעומת 400 שנה "עבדים"

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 06:21:07  06.03.2007, כתוספת/תגובה ל: יציאת מצרים - שאלות ותשובות

תאריך הנבואה שניתנה לאברם אינו מתועד...ויש לנתח את הנתונים...

"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם"
"יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם"
"וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה"

"וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי"
"וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל"

"וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם"
"תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה"

"וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה"...
(בראשית טו' 16-13)

אכן, "טווח הזמן" של נבואה זו 400 שנה...של "עבדות"...

אולם...
א) הבאים למצרים קיבלו "אֲחֻזָּה"...כלומר, קרקע בטאבו...מפרעה ח'-חיפר שושלת 12 של הפרעונים...
ב) שנים רבות של "כבוד" עברו עד תקופת "העבדות":
"וַיּוֹשֵׁב יוֹסֵף אֶת-אָבִיו וְאֶת-אֶחָיו"
"וַיִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזָּה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם"
"בְּמֵיטַב הָאָרֶץ בְּאֶרֶץ רַעְמְסֵס"
"כַּאֲשֶׁר צִוָּה פַרְעֹה"
"וַיְכַלְכֵּל יוֹסֵף אֶת-אָבִיו וְאֶת-אֶחָיו"
"וְאֵת כָּל-בֵּית אָבִיו--לֶחֶם לְפִי הַטָּף"...
(בראשית מז' 12-11)

תקופה זו נמשכה כל ימי שושלת 12 ובימי שלטון הפרעונים משבט ההיקסוס...עד הקמת שושלת 18 של פרעונים מצריים...

לעומת זאת "טווח הזמן" שתיעד משה 430 שנה...

"וַיְהִי מִקֵּץ שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה"
"וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל-צִבְאוֹת יְהוָה מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"... (שמות יב' 41)

כאן יש דגש "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה"...המוכיח כי נקודת זמן היסטורית מתועדת...לפי-כך, אין כאן שגיאה או השמטה...

אם-כן, 30 שנה נשמטו מן הכתב...ונשארו רק 400 שנה...כמתועד (שם בראשית טו')...

אין ספק כי תקופת העבדות הריאלית התחילה עם הולדת אהרן...
"וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל-אֶחָיו וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא"...כאן לכל התקופה טווח זמן של "דּוֹר" אחד...ולא ארבעה...

"וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ--בִּמְאֹד מְאֹד"
"וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם"...במשך 347 שנה עד הולדת אהרן...
(שמות א' 7-6)

אז כאשר נולד אהרן..."וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ עַל-מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא-יָדַע אֶת-יוֹסֵף"...(שמות א' 8)

המלך החדש פרעה "תאו" (2) נאבק בהיקסוס והתאפשרה הקמת שושלת 18 "החדשה" של פרעונים מצריים...

בני ישראל גם לא יצאו "בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל"... אלא הצילו את כבודם "ניצלו" את מצרים...ז"א "רְכֻשׁ"...לא מי יודע מה...



תגובות