הם המליכו ולא ממני

קוד: ביאור:הושע ח4 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

הושע ח4: "הֵם הִמְלִיכוּ וְלֹא מִמֶּנִּי, הֵשִׂירוּ וְלֹא יָדָעְתִּי; כַּסְפָּם וּזְהָבָם עָשׂוּ לָהֶם עֲצַבִּים, לְמַעַן יִכָּרֵת"

דקויות

הושע הנביא, בן מלכות ישראל הצפונית, מותח ביקורת על בני מדינתו. הוא טוען, בשם ה': הם המליכו ולא ממני - הם מינו מלכים בלי לקבל רשות ועצה ממני: "הנה, עשרת השבטים עשו מלכים ולא שאלו ממני, כי כל המלכים המליכו מדעתם זולת ירבעם ויהוא" (מצודות): ירבעם התמנה ע"י אחיה הנביא (מלכים א יא), ויהוא התמנה ע"י אלישע הנביא (מלכים ב ט), אבל שאר המלכים נבחרו ללא נביא: "המלכים שבחרו, הם המליכו אותם מעצמם, ולא ע"י נביא ע"פ ה'" (מלבי"ם).

וכן, הם השירו ולא ידעתי - שני פירושים:

1. "השירו - מלשון שר - עשו שרים בלי ידיעתי" (מצודות);

2. "דבר אחר: הסירו את זה ממלוכה, והמליכו את זה. ובספר המסורה מוכיח כן, שחברו במסורה 'כתבין שי"ן וקריין סמ"ך ופתרונו סמ"ך'" (רש"י, מלבי"ם).

הקבלות

בתורה כבר נאמר שיש למנות מלך לפי בחירת ה', דברים יז15: "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ" (פירוט), ומכאן שאסור למנות מלך שה' לא בחר בו. וגם בהלכה: "אין מעמידין מלך בתחילה אלא על פי בית דין של שבעים זקנים ועל פי נביא, כיהושע שמינהו משה רבינו ובית דינו וכשאול ודוד שמינם שמואל הרמתי ובית דינו.( הלכה ג).

מצד שני, נאמר ב דברים א13: "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם, וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם" (פירוט), כלומר בני ישראל צריכים לבחור בעצמם את האנשים העומדים בראשם, דברים א15: "שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי מֵאוֹת וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת וְשֹׁטְרִים לְשִׁבְטֵיכֶם".    בהמשך, בקשה זו הפכה למצווה, דברים טז18: "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ, וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק". לא נאמר שה' צריך לבחור אותם!

אז האם מותר או אסור למנות מנהיגים בלי הסכמת נביא ה'?

1. יש הבדל בין מלך לבין ראשים אחרים: מלך הוא אדון, שליט שכל האזרחים הם עבדים שלו. סמכותו של מלך היא גדולה במיוחד ביחס לסמכותם של בעלי תפקידים אחרים, ולכן רק ה' רשאי לבחור מי יקבל סמכויות אלו.

2. ועוד, התוכחה של הנביא היא לא רק על כך שהמלך נבחר בלי נביא, אלא על כך שהמלך נבחר דווקא כיוון שהתנגד לעבודת ה' ותמך בעבודת העגלים בשומרון: "וכפי הנראה שני מלכים הוסרו מן המלוכה ע"י שלא החזיקו בעבודת העגלים:

שלום בן יבש,שלא כתב בו ויעש הרע בעיני ה' כמו שכתוב בכל מלכי ישראל, שגם בזמרי שלא מלך רק שבעה ימים כתיב וימת על חטאתו אשר חטא ללכת בדרך ירבעם, וכ"ש שהיה לו לכתוב זאת בשלום שמלך ירח ימים, ומבואר שהוא לא הלך בדרך ירבעם, והיה נמצא כת בישראל שהחזיקו בידו בזה וכת מתנגדת שרצו לחזק עבודת העגלים והם אשר תמכו ידי מנחם בן גדי, שעלה עליו וימיתהו, ולכן הוצרך מנחם לתת אלף ככר כסף לפול מלך אשור להחזיק הממלכה בידו, כי הכת שהיו עם שלום לבטל את העגלים היו מתנגדים לו;

וכן הושע בן אלה, כתוב בו "ויעש הרע בעיני ה' רק לא כמלכי ישראל אשר היו לפניו", מבואר שלא עבד את העגלים, וכן אמרו חז"ל שבטל את השומרים שהושיב ירבעם על הדרך שלא יעלו ישראל לרגל, והכת שנטו אחרי חטאת ירבעם חלקו עליו מפני זה והלשינוהו למלך אשור ויעצרהו בבית כלא, נמצא הסרת שני מלכים האלה היה שלא בידיעת ה' ר"ל נגד רצונו" (מלבי"ם).

לפי חלק מהפירושים, יש תוכחה נוספת על מינוי מלך בלי רצון ה' ב הושע י9: "מִימֵי הַגִּבְעָה חָטָאתָ יִשְׂרָאֵל, שָׁם עָמָדוּ; לֹא תַשִּׂיגֵם בַּגִּבְעָה מִלְחָמָה עַל בְּנֵי עַלְוָה" (פירוט): לפי חלק מהפירושים, הפסוק מתייחס לאירוע המתואר בשמואל א יא, שבו בני יבש גלעד הגיעו לגבעת שאול כדי לבקש משאול שיושיע אותם, ולאחר מכן כל ישראל המליכו אותו למלך - במקום לבקש עזרה מה'.

תגובות