שלושת האנשים - נח דנאל ואיוב

קוד: שלושת האנשים - נח דנאל ואיוב בתנ"ך

סוג: תוכן1

מאת: דוד אקסלרוד

אל:

יחזקאל יד 19-20: "אוֹ דֶּבֶר אֲשַׁלַּח אֶל הָאָרֶץ הַהִיא וְשָׁפַכְתִּי חֲמָתִי עָלֶיהָ בְּדָם לְהַכְרִית מִמֶּנָּה אָדָם וּבְהֵמָה. וְנֹחַ דָּנִיֵּאל וְאִיּוֹב בְּתוֹכָהּ חַי אָנִי נְאֻם ד' ה' אִם בֵּן אִם בַּת יַצִּילוּ הֵמָּה בְצִדְקָתָם יַצִּילוּ נַפְשָׁם:"

הפסוק מתאר מצב תיאורטי: אם נגזרה כליה על איזושהי ארץ בגלל חטאיה, ונח דניאל ואיוב נמצאים בארץ זו, האנשים האלה ניצולים על אף הגזרה בזכות צדקותם, אולם הם לא יצליחו להציל אנשים אחרים.

שתי שאלות מתבקשות:

1. משה, שמואל ודוד המה בצדקתם לא יצילו נפשם?

2. הלא בהמשך יחזקאל טוען דבר יותר כללי:

יחזקאל יח20: "הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת, בֵּן לֹא יִשָּׂא בַּעֲוֹן הָאָב וְאָב לֹא יִשָּׂא בַּעֲוֹן הַבֵּן, צִדְקַת הַצַּדִּיק עָלָיו תִּהְיֶה וְרִשְׁעַת הָרָשָׁע עָלָיו תִּהְיֶה:"

כלומר – אין ענישה קולקטיבית, הרשע חוטף ויהי מה, והצדיק נמלט ויהי מה.

המסקנה היא ש" נח דניאל ואיוב " הם רק דוגמה של צדיקים שורדים קלאסיים, אשר איתם זה אכן קרה, אך בפועל- "צִדְקַת הַצַּדִּיק עָלָיו תִּהְיֶה וְרִשְׁעַת הָרָשָׁע עָלָיו תִּהְיֶה:".

ואכן מצאנו דברים ברוח זו במדרש: "שלושתם ראו עולם בנוי וחרב ובנוי". אך המדרש רק מציין שהמשותף לשלושת האלה הוא שעולמם חרב ונבנה, ולא נכנס לשאלה - למה דווקא הם?

יש פרט משותף לשניים מתוך השלושה:

נח - תמים, איוב - תם. אעיז ואשער כי פרט זה הוא כלל לשלושתם, כלומר דניאל גם הוא תם או תמים למרות שזה לא כתוב בפירוש.

ראיה לכך ניתן למצוא במשלי ב21: "כִּי יְשָׁרִים יִשְׁכְּנוּ אָרֶץ, וּתְמִימִים יִוָּתְרוּ בָהּ:" השורדים הם התמימים - שלושת האנשים שרדו כי היו תמימים.

מכאן ניתן ללמוד על מהות התמימות. אומנם על נח ואיוב כתוב בפירוש שהיו תמימים אך אין אנו יודעים למה, מייד בפגישתנו הראשונה הם מוכרזים ככאלה, ואין לנו דוגמאות מהתנהגותם כדי לנתח וללמוד תמימות מה היא. עתה, אם נקבל שתכונה זו היא משותפת גם לדניאל, יש לנו חומר רב.

תמים = שלם + טהור

שלם הוא ללא חוסר, דברים כה14: "אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ אֵיפָה שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ:"

טהור הוא ללא תוספת, שמות כה11: "וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ וְעָשִׂיתָ עָלָיו זֵר זָהָב סָבִיב:"

תמים = שלם + טהור. דניאל לא קיבל את האמרה "אל תהיה צודק תהיה חכם"; שיקוליו כללו את שצריך (שלם) ולא כללו חשבונות זרים (טהור) כמו חישובי הסכנה.

יחזקאל יד16: "שְׁלֹשֶׁת הָאֲנָשִׁים... הֵמָּה לְבַדָּם יִנָּצֵלוּ וְהָאָרֶץ תִּהְיֶה שְׁמָמָה:"

משלי ב21: "כִּי יְשָׁרִים יִשְׁכְּנוּ אָרֶץ, וּתְמִימִים יִוָּתְרוּ בָהּ:"

השלמות בתנ"ך מדהימה. איך הם תאמו את זה? 



תוספת (אייר ה'תשע"א):

יחזקאל יד16: "שְׁלֹשֶׁת הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה בְּתוֹכָהּ חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְקֹוִק אִם בָּנִים וְאִם בָּנוֹת יַצִּילוּ הֵמָּה לְבַדָּם יִנָּצֵלוּ וְהָאָרֶץ תִּהְיֶה שְׁמָמָה: "


יחזקאל ט4: "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו עֲבֹר בְּתוֹךְ הָעִיר בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם וְהִתְוִיתָ תָּו עַל מִצְחוֹת הָאֲנָשִׁים הַנֶּאֱנָחִים וְהַנֶּאֱנָקִים עַל כָּל הַתּוֹעֵבוֹת הַנַּעֲשׂוֹת בְּתוֹכָהּ: "

ירמיהו לט16-17: "הָלוֹךְ וְאָמַרְתָּ לְעֶבֶד מֶלֶךְ הַכּוּשִׁי לֵאמֹר כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מֵבִיא אֶת דְּבָרַי אֶל הָעִיר הַזֹּאת לְרָעָה וְלֹא לְטוֹבָה וְהָיוּ לְפָנֶיךָ בַּיּוֹם הַהוּא: וְהִצַּלְתִּיךָ בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה' וְלֹא תִנָּתֵן בְּיַד הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אַתָּה יָגוֹר מִפְּנֵיהֶם: "

1. אם "האנשים הנאנחים והנאנקים" הם מכלל השורדים, האם הם מכלל "שלשת האנשים", כלומר, שלשת האנשים דוגמה להם?

2. האם עבד מלך הכושי הוא דוגמה פרטית ל"האנשים הנאנחים והנאנקים"?


תגובות