קשר בין שיפוט לבין מלחמה בספר שופטים

קוד: קשר בין שיפוט לבין מלחמה בספר שופטים בתנ"ך

סוג: כלל_ספר

מאת: אראל

אל:

בספר שופטים, רבים ממנהיגי ישראל היו גם נביאים, גם שופטים וגם לוחמים. מה קדם למה? זה לא לגמרי ברור.

א. המנהיג הראשון שנזכר, אחרי מות יהושע, היה עתניאל בן קנז. הוא היה קודם נביא (ותהי עליו רוח ה'), אחר-כך התחיל לשפוט את ישראל, ורק אז יצא למלחמה, שופטים ג7-10: "וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה', וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם, וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים וְאֶת הָאֲשֵׁרוֹת. וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל, וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם נַהֲרָיִם, וַיַּעַבְדוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם שְׁמֹנֶה שָׁנִים. וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה, וַיָּקֶם ה' מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיּוֹשִׁיעֵם, אֶת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹן מִמֶּנּוּ. וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ ה',וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל, וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה וַיִּתֵּן ה' בְּיָדוֹ אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרַם וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם. ותשקט הארץ ארבעים שנה, וימת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז".

ב. המנהיג הבא היה אהוד בן גרא. עליו כלל לא נזכר שהוא שפט את ישראל, אלא רק שהושיע אותם, שופטים ג15: "וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה', וַיָּקֶם ה' לָהֶם מוֹשִׁיעַ, אֶת אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי, אִישׁ אִטֵּר יַד יְמִינוֹ; וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּיָדוֹ מִנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב".

ג. גם המנהיג הבא, שמגר בן ענת, כלל לא היה שופט, אלא רק מושיע, שופטים ג31: "וְאַחֲרָיו הָיָה שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת, וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים שֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ בְּמַלְמַד הַבָּקָר, וַיֹּשַׁע גַּם הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל".

ד. אחריו היתה דבורה, שהיתה קודם כל נביאה ושופטת, שופטים ד4: "וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת, הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא. והִיא יושבת תחת תמר דבורה, בין הרמה ובין בית אל בהר אפרים; ויעלו אליה בני יִשְׂרָאֵל למשפט". היא מינתה את ברק, שלא היה שופט כלל, למנהיג צבאי, שופטים ד6: "וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם מִקֶּדֶשׁ נַפְתָּלִי וַתֹּאמֶר אֵלָיו הֲלֹא צִוָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר וְלָקַחְתָּ עִמְּךָ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ מִבְּנֵי נַפְתָּלִי וּמִבְּנֵי זְבֻלוּן". לאחר מכן, לפי בקשתו, היא הצטרפה אליו למלחמה.

ה-ו. המנהיג הבא היה גדעון בן יואש. גם הוא לא היה שופט, אלא בן של איכר פשוט המגדל חיטה. מלאך ה' נראה אליו ומינה אותו למושיע, שופטים ו14: "וַיִּפֶן אֵלָיו ה', וַיֹּאמֶר 'לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל מִכַּף מִדְיָן, הֲלֹא שְׁלַחְתִּיךָ'". אחרי המלחמה רצו בני ישראל למנות אותו למושל, אך הוא סירב. לעומת זאת, בנו החורג - אבימלך - דווקא כן רצה למשול, והצליח להיות מלך במשך שלוש שנים, עד שנהרג במרד.

ז. המנהיג הבא היה תולע בן פואה. עליו מסופר שהוא קודם-כל קם להושיע את ישראל, ואחר-כך שפט את ישראל, שופטים י2: "ויקם אחרי אבימלך להושיע אֶת יִשְׂרָאֵל תולע בן פואה בן דודו איש יששכר, והוא ישב בְּשָׁמִיר בהר אפרים. וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה, וַיָּמָת וַיִּקָּבֵר בְּשָׁמִיר".

ח. אחריו בא יאיר הגלעדי. עליו נאמר רק שהיה שופט - לא נאמר שנלחם כלל, שופטים י3: "וַיָּקָם אַחֲרָיו יָאִיר הַגִּלְעָדִי וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה"

ט. המנהיג הבא היה יפתח הגלעדי. הוא התמנה קודם-כל למנהיג צבאי, שופטים יא11: "וַיֵּלֶךְ יִפְתָּח עִם זִקְנֵי גִלְעָד, וַיָּשִׂימוּ הָעָם אוֹתוֹ עֲלֵיהֶם לְרֹאשׁ וּלְקָצִין וַיְדַבֵּר יִפְתָּח אֶת כָּל דְּבָרָיו לִפְנֵי ה' בַּמִּצְפָּה"; אחר-כך נביא, שופטים יא29: "וַתְּהִי עַל יִפְתָּח רוּחַ ה', וַיַּעֲבֹר אֶת הַגִּלְעָד וְאֶת מְנַשֶּׁה וַיַּעֲבֹר אֶת מִצְפֵּה גִלְעָד וּמִמִּצְפֵּה גִלְעָד עָבַר בְּנֵי עַמּוֹן"; ובסוף ימיו היה שופט, שופטים יב7: "וַיִּשְׁפֹּט יִפְתָּח אֶת יִשְׂרָאֵל שֵׁשׁ שָׁנִים, וַיָּמָת יִפְתָּח הַגִּלְעָדִי וַיִּקָּבֵר בְּעָרֵי גִלְעָד".

י-יב. שלושת המנהיגים הבאים היו שלושתם שופטים בלבד, שופטים יב8: " וַיִּשְׁפֹּט אַחֲרָיו אֶת יִשְׂרָאֵל אִבְצָן מִבֵּית לָחֶם. ויהי לו שלשים בנים ושלשים בנות שלח החוצה ושלשים בנות הביא לבניו מן החוץ וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל שבע שנים", שופטים יב11: " וַיִּשְׁפֹּט אַחֲרָיו אֶת יִשְׂרָאֵל אֵילוֹן הַזְּבוּלֹנִי וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל עֶשֶׂר שָׁנִים", שופטים יב13: " וַיִּשְׁפֹּט אַחֲרָיו אֶת יִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹן בֶּן הִלֵּל הַפִּרְעָתוֹנִי. ויהי לו ארבעים בנים ושלשים בני בנים רכבים על שבעים עירם וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל שמנה שנים".

יג. שמשון היה קודם-כל נביא, שופטים יג25: "וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה דָן בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל"; אחר-כך נלחם בפלשתים, ובעקבות כך (כנראה) התמנה לשופט,  שופטים טו20: "וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל בִּימֵי פְלִשְׁתִּים עֶשְׂרִים שָׁנָה", שופטים טז31: "וַיֵּרְדוּ אֶחָיו וְכָל בֵּית אָבִיהוּ וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ וַיַּעֲלוּ וַיִּקְבְּרוּ אוֹתוֹ בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל בְּקֶבֶר מָנוֹחַ אָבִיו וְהוּא שָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים שָׁנָה".

יד. בספר שמואל מסופר על עלי, שהיה כהן בשילה, והיה גם שופט. הוא לא עסק במלחמות, אם כי הוא מת באותו יום שבו שני בניו נהרגו במלחמה וארון ה' נשבה, שמואל א ד18: "וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיִּפֹּל מֵעַל הַכִּסֵּא אֲחֹרַנִּית בְּעַד יַד הַשַּׁעַר וַתִּשָּׁבֵר מַפְרַקְתּוֹ וַיָּמֹת כִּי זָקֵן הָאִישׁ וְכָבֵד וְהוּא שָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים שָׁנָה".

טו. האחרון שנאמר עליו ששפט את ישראל היה שמואל. גם הוא היה קודם כל נביא, שמואל א ג19: "וַיִּגְדַּל שְׁמוּאֵל וה' הָיָה עִמּוֹ וְלֹא הִפִּיל מִכָּל דְּבָרָיו אָרְצָה"; אחר-כך מנהיג צבאי שהוביל את ישראל לנצחון מול הפלשתים (שמ"א ז), ובסוף היה שופט, שמואל א ז15-17: " וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל אֵת יִשְׂרָאֵל כֹּל יְמֵי חַיָּיו. וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אֶת כָּל הַמְּקוֹמוֹת הָאֵלֶּה. וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ וְשָׁם שָׁפָט אֶת יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לה'".

אז מה הקשר בין שלושת התפקידים - נבואה, משפט ומלחמה?

נראה שרוב המנהיגים התחילו לפעול כאשר היתה עליהם רוח ה', כלומר נבואה. מתוך כך הם קיבלו כוח וגבורה להילחם ולהושיע את ישראל. לאחר שהצליחו, מינו אותם בני ישראל לשופטים, שהרי אחת הדרישות משופטים היא שיהיו אנשי חיל (פירוט). אולם סדר זה אינו מתאים לכל המנהיגים בספר. מה דעתכם?


תגובות